CARINA E

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Mc Bacon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 04 maj 2010, 01:10:51
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1997

CARINA E

Inlägg av Mc Bacon »

Hej! Har någåt knas med en Carina E 1,8l. År 1997. Den är trög vid varv lägre 3000. Pluss att tomgången ligger vid ca600-700 på tomgång. Lite rykig vid vissa varv. Kan det vara gägga i spjällhuset. Skitig EGR. Eller vad det kan vara. Deta är min första riskokare.Är det vanligt med oxid på givare??. MVH.Mc Bacon. Har bytt kablar rotor fördelare o spole samma fel. Någon som vet om det fins felkådsutag på denna bil. MVH. Mc Bacon.
Senast redigerad av Mc Bacon den sön 16 maj 2010, 21:01:46, redigerad totalt 1 gånger.
pelle69
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 14 maj 2010, 17:46:49
Bilmodell: carina
Årsmodell: 1997
PostOrt: Alingsås
Land (Country): sverige

Re: CARINA E

Inlägg av pelle69 »

Hej har samma knas med min.
Den har gått felfritt i tjugotusen mil.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: CARINA E

Inlägg av PierreW »

Det första man gör med en bil som har diagnos uttag är att läsa ut felkoder, även om motorlampan inte lyser kan boxen lagrat koder. Sen utgår man sin felsökning från den/de koder man läst ut. Finns där inga koder så brukar ett avgastest vara en god idé att göra, då ser man hur motorn jobbar.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
pelle69
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 14 maj 2010, 17:46:49
Bilmodell: carina
Årsmodell: 1997
PostOrt: Alingsås
Land (Country): sverige

Re: CARINA E

Inlägg av pelle69 »

Hej.
Lyckades ha tid och felsöka när det händer .
så först drog jag loss kontakten på spridare 4-3-2-och när jag kom till 1 märktes ingen skillnad på gången.
satte tillbaka kontakten på 1 och samma illa gång tog loss tändkabeln och samma illa gång.
Pekar på att den går på tre cylindrar(4,3,2) när det händer har bytt tändstift vad är nästa steg förutom en diagnos.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: CARINA E

Inlägg av cheetah1 »

Att kolla felkoder är inte "nästa steg", går bilen konstigt är det första steget. Antar att den har det gamla diagnosuttaget, då är det jätteenkelt. Någon annan får posta en länk till hur man gör.
pelle69
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 14 maj 2010, 17:46:49
Bilmodell: carina
Årsmodell: 1997
PostOrt: Alingsås
Land (Country): sverige

Re: CARINA E

Inlägg av pelle69 »

Diagnos koder samt instruktion efterlyses väll då!
pelle69
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 14 maj 2010, 17:46:49
Bilmodell: carina
Årsmodell: 1997
PostOrt: Alingsås
Land (Country): sverige

Re: CARINA E

Inlägg av pelle69 »

Har kollat den lagrar inga felkoder.......:((((
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: CARINA E

Inlägg av PierreW »

pelle69 skrev:Hej.
Lyckades ha tid och felsöka när det händer .
så först drog jag loss kontakten på spridare 4-3-2-och när jag kom till 1 märktes ingen skillnad på gången.
satte tillbaka kontakten på 1 och samma illa gång tog loss tändkabeln och samma illa gång.
Pekar på att den går på tre cylindrar(4,3,2) när det händer har bytt tändstift vad är nästa steg förutom en diagnos.
Om möjlighet finns (att längden räcker till) så byter du helt enkelt plats på den tändkabeln du misstänker är kass med en från en cylle som går riktigt. Flyttar sig problemet till cyllen du bytt kabel med så är det ju den som spökar. Sen är det inte helt ovanligt med spridare som går sönder. Kan vara lite lurigt att kolla det för en ovan mek. Beror lite på konstruktionen med fuelrailen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
pelle69
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 14 maj 2010, 17:46:49
Bilmodell: carina
Årsmodell: 1997
PostOrt: Alingsås
Land (Country): sverige

Re: CARINA E

Inlägg av pelle69 »

Tjena.
Hadde loss tändkabeln och den gnistade som den skulle.
Har även haft loss kabeln till spridaren på cyl ett som jag nu vet att det är den som inte tänder.
Lämnar in den i morgon för kontroll.
Fråga? Hur svårt är det att byta spridare.
Är En kontors råtta nuförtiden men är från början servicetekniker i förpacknings industri så mekat med maskiner av alla dess slag har man gjort.
pelle69
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 14 maj 2010, 17:46:49
Bilmodell: carina
Årsmodell: 1997
PostOrt: Alingsås
Land (Country): sverige

Re: CARINA E

Inlägg av pelle69 »

Toyota har felsökt och spridare på cyl 1 trasig.
Skriv svar