Sida 1 av 2
CARINA E
Postat: tor 13 maj 2010, 15:26:46
av Mc Bacon
Hej! Har någåt knas med en Carina E 1,8l. År 1997. Den är trög vid varv lägre 3000. Pluss att tomgången ligger vid ca600-700 på tomgång. Lite rykig vid vissa varv. Kan det vara gägga i spjällhuset. Skitig EGR. Eller vad det kan vara. Deta är min första riskokare.Är det vanligt med oxid på givare??. MVH.Mc Bacon. Har bytt kablar rotor fördelare o spole samma fel. Någon som vet om det fins felkådsutag på denna bil. MVH. Mc Bacon.
Re: CARINA E
Postat: fre 14 maj 2010, 17:54:58
av pelle69
Hej har samma knas med min.
Den har gått felfritt i tjugotusen mil.
Re: CARINA E
Postat: fre 14 maj 2010, 18:11:40
av PierreW
Det första man gör med en bil som har diagnos uttag är att läsa ut felkoder, även om motorlampan inte lyser kan boxen lagrat koder. Sen utgår man sin felsökning från den/de koder man läst ut. Finns där inga koder så brukar ett avgastest vara en god idé att göra, då ser man hur motorn jobbar.
Re: CARINA E
Postat: lör 15 maj 2010, 18:08:42
av pelle69
Hej.
Lyckades ha tid och felsöka när det händer .
så först drog jag loss kontakten på spridare 4-3-2-och när jag kom till 1 märktes ingen skillnad på gången.
satte tillbaka kontakten på 1 och samma illa gång tog loss tändkabeln och samma illa gång.
Pekar på att den går på tre cylindrar(4,3,2) när det händer har bytt tändstift vad är nästa steg förutom en diagnos.
Re: CARINA E
Postat: lör 15 maj 2010, 18:37:04
av cheetah1
Att kolla felkoder är inte "nästa steg", går bilen konstigt är det första steget. Antar att den har det gamla diagnosuttaget, då är det jätteenkelt. Någon annan får posta en länk till hur man gör.
Re: CARINA E
Postat: lör 15 maj 2010, 19:03:03
av pelle69
Diagnos koder samt instruktion efterlyses väll då!
Re: CARINA E
Postat: sön 16 maj 2010, 16:58:35
av pelle69
Har kollat den lagrar inga felkoder.......

(((
Re: CARINA E
Postat: sön 16 maj 2010, 17:48:56
av PierreW
pelle69 skrev:Hej.
Lyckades ha tid och felsöka när det händer .
så först drog jag loss kontakten på spridare 4-3-2-och när jag kom till 1 märktes ingen skillnad på gången.
satte tillbaka kontakten på 1 och samma illa gång tog loss tändkabeln och samma illa gång.
Pekar på att den går på tre cylindrar(4,3,2) när det händer har bytt tändstift vad är nästa steg förutom en diagnos.
Om möjlighet finns (att längden räcker till) så byter du helt enkelt plats på den tändkabeln du misstänker är kass med en från en cylle som går riktigt. Flyttar sig problemet till cyllen du bytt kabel med så är det ju den som spökar. Sen är det inte helt ovanligt med spridare som går sönder. Kan vara lite lurigt att kolla det för en ovan mek. Beror lite på konstruktionen med fuelrailen.
Re: CARINA E
Postat: sön 16 maj 2010, 18:36:54
av pelle69
Tjena.
Hadde loss tändkabeln och den gnistade som den skulle.
Har även haft loss kabeln till spridaren på cyl ett som jag nu vet att det är den som inte tänder.
Lämnar in den i morgon för kontroll.
Fråga? Hur svårt är det att byta spridare.
Är En kontors råtta nuförtiden men är från början servicetekniker i förpacknings industri så mekat med maskiner av alla dess slag har man gjort.
Re: CARINA E
Postat: mån 17 maj 2010, 08:39:37
av pelle69
Toyota har felsökt och spridare på cyl 1 trasig.