Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l SÅLD
Postat: fre 21 maj 2010, 23:02:24
För att spara lite tid och få en roligare kaross så börjar jag om mitt rwd-projekt på en st205 som jag och Mikael var och hämtade i England. Då det tagit så många vändningar med st185:an så var det lika bra att göra så här.
Jag kommer använda hjulupphängningarna från 185:an med Macphearson fram ist för superstrut då den inte går att anpassa på vettigt vis till rakställd motor.
Ny motor har inhandlats, fortfarande toyota och fortfarande 4cylindrar men nu på 2,7l. Den kommer från Hiace och heter 3RZ-FE. Den är rejält överdimensionerad för ett liv som slitvarg i bussarna. Cylinderväggarna är ca 7mm tjocka så jag behöver inte oroa mig för att spräcka det i första taget. Så jag köpte en ny turbo för ett lite högre effektmål. Det blev en sx850 från svensk turboservice med 66mm billetfräst kompressorhjul. Den ska räcka till åtminståne 850hk.
Motorspec:
Kolvar, cp-pistons till nissan 350z med 9310 kolvbultar
Stakar, custom, är beställda från autoverdi
Troligtvis lättad vev då den är tung som ett as
Ferrea ventiler, 38,55 in och 31,6 ut. Och ja det är 16v
Ferrea ventilfjädrar och retainers till 3s-gte. Dom hade samma monteringshöjd men lite större diameter så toppen är på bearbetning för att få i dom och samtidigt tas lyftarhålen upp till 35mm för subaru shimslösa lyftare. Han tar även ur ventilstyrningarna som ska bytas mot dito i brons som tillåter ca13mm lyft.
Kammar blev lc-engineering stage-5 turbokammar ca272-280duration.
LC-engineering ställbara kamdrev
Autoverdi 4-stegs torrsumpspump
Bmw M3 e46 separata spjällhus
Denso1600 cc spridare som klarar över 9bar bränsletryck i railen så jag tänkte köra 6bar grundtryck så dom flödar ca 2200cc som krävs för den effekten på e85.
Aeromotive mekanisk bränslepump, regulator och filter
Haltech E11 sprut
MSD LS2 tändspolar med inbyggt tändsteg
Vattenkyld intercooler integrerad med insuget
Grenrör blir troligtvis byggt med Burns double slip kollektorer och tunnväggiga 321 rör
2st Tial MV-S wastegates
Drivlina:
ZF 5vxl låda från bmw 530 e34
Bakdiff bmw 735 e32 med stora knutar och sviktstålsaxlar, hemsnickrade nav bak
Tilton 2-skivig koppling med hydrauliskt urtramningslager
Bromsar blir troligtvis st205:ans originalbromsar runt om med modifierade skivor fram för att passa st185 spindlarna.
Ratten ska flyttas över på rätt sida. Det blir bara en enkel instrumentbräda i aluminium
Nu finns det inspiration i massor och pengar för att få hem alla delar som behövs. Nu är det bara tid som saknas. Har lite jobb ståendes som måste gå före sen ska bilen regas så jag får svenskt regnr.


Jag kommer använda hjulupphängningarna från 185:an med Macphearson fram ist för superstrut då den inte går att anpassa på vettigt vis till rakställd motor.
Ny motor har inhandlats, fortfarande toyota och fortfarande 4cylindrar men nu på 2,7l. Den kommer från Hiace och heter 3RZ-FE. Den är rejält överdimensionerad för ett liv som slitvarg i bussarna. Cylinderväggarna är ca 7mm tjocka så jag behöver inte oroa mig för att spräcka det i första taget. Så jag köpte en ny turbo för ett lite högre effektmål. Det blev en sx850 från svensk turboservice med 66mm billetfräst kompressorhjul. Den ska räcka till åtminståne 850hk.
Motorspec:
Kolvar, cp-pistons till nissan 350z med 9310 kolvbultar
Stakar, custom, är beställda från autoverdi
Troligtvis lättad vev då den är tung som ett as
Ferrea ventiler, 38,55 in och 31,6 ut. Och ja det är 16v
Ferrea ventilfjädrar och retainers till 3s-gte. Dom hade samma monteringshöjd men lite större diameter så toppen är på bearbetning för att få i dom och samtidigt tas lyftarhålen upp till 35mm för subaru shimslösa lyftare. Han tar även ur ventilstyrningarna som ska bytas mot dito i brons som tillåter ca13mm lyft.
Kammar blev lc-engineering stage-5 turbokammar ca272-280duration.
LC-engineering ställbara kamdrev
Autoverdi 4-stegs torrsumpspump
Bmw M3 e46 separata spjällhus
Denso1600 cc spridare som klarar över 9bar bränsletryck i railen så jag tänkte köra 6bar grundtryck så dom flödar ca 2200cc som krävs för den effekten på e85.
Aeromotive mekanisk bränslepump, regulator och filter
Haltech E11 sprut
MSD LS2 tändspolar med inbyggt tändsteg
Vattenkyld intercooler integrerad med insuget
Grenrör blir troligtvis byggt med Burns double slip kollektorer och tunnväggiga 321 rör
2st Tial MV-S wastegates
Drivlina:
ZF 5vxl låda från bmw 530 e34
Bakdiff bmw 735 e32 med stora knutar och sviktstålsaxlar, hemsnickrade nav bak
Tilton 2-skivig koppling med hydrauliskt urtramningslager
Bromsar blir troligtvis st205:ans originalbromsar runt om med modifierade skivor fram för att passa st185 spindlarna.
Ratten ska flyttas över på rätt sida. Det blir bara en enkel instrumentbräda i aluminium
Nu finns det inspiration i massor och pengar för att få hem alla delar som behövs. Nu är det bara tid som saknas. Har lite jobb ståendes som måste gå före sen ska bilen regas så jag får svenskt regnr.

