Vad beror hög CO-halt på?
Postat: sön 23 maj 2010, 20:14:15
OK. Inga svar. Jag omformulerar därför rubriken för jag har sett många Toy'or som har fått nedslag på hög CO-halt vid förhöjd tomgång som det heter och jag vet ju att en vanlig service kan göra underverk men om det inte hjälper var ska man då lägga krutet? För jag är helt övertygad om att många härinne åkt på detta och löst det - men hur?
-------------------------------
Har handlat en Corolla till. En 89'a som inte har insprutning.
Förre ägaren fick nedslag vid besiktningen på CO-värdet vid förhöjd tomgång, låg på 0,9 (får vara 0,5).
På tomgång var den dock 0,0 och HC'n ligger på måttliga 43.
Han hade fått rådet att byta hela förgasaren, låter lite drastiskt tycker jag. Den har gått ca 16k mil.
Tänkte iaf kolla alla slangar - det finns ju ett gäng...
Nu tänkte jag göra en vanlig service med olja/filter/stift innan jag går vidare men vad kan man annars tänka sig ha med detta att göra?
Den går bra i övrigt. Lambdavärdet var 1,17. Kan det vara kat'en - även fast den visar 0,0 vid tomgång?
Det sitter ingen slutburk utan avgassystemet slutar strax efter bakaxeln. Kan det påverka avgasreningen?
Hjälper E85 inblandning? Eller är det bara vid HC-problem? Fördelarlocket och rotorn såg lite skabbig ut, kan detta påverka?
Skruvade lite på blandningskruven(?) - den stora vita som sitter snett mot torpedväggen och då höjdes tomgången och CO-halten sjönk lite.
Kort sagt, behöver veta hur den som haft liknande problem har löst dem.
-------------------------------
Har handlat en Corolla till. En 89'a som inte har insprutning.
Förre ägaren fick nedslag vid besiktningen på CO-värdet vid förhöjd tomgång, låg på 0,9 (får vara 0,5).
På tomgång var den dock 0,0 och HC'n ligger på måttliga 43.
Han hade fått rådet att byta hela förgasaren, låter lite drastiskt tycker jag. Den har gått ca 16k mil.
Tänkte iaf kolla alla slangar - det finns ju ett gäng...
Nu tänkte jag göra en vanlig service med olja/filter/stift innan jag går vidare men vad kan man annars tänka sig ha med detta att göra?
Den går bra i övrigt. Lambdavärdet var 1,17. Kan det vara kat'en - även fast den visar 0,0 vid tomgång?
Det sitter ingen slutburk utan avgassystemet slutar strax efter bakaxeln. Kan det påverka avgasreningen?
Hjälper E85 inblandning? Eller är det bara vid HC-problem? Fördelarlocket och rotorn såg lite skabbig ut, kan detta påverka?
Skruvade lite på blandningskruven(?) - den stora vita som sitter snett mot torpedväggen och då höjdes tomgången och CO-halten sjönk lite.
Kort sagt, behöver veta hur den som haft liknande problem har löst dem.