Dragkrok Montering på en Yaris 1,3 (Rekomenderad kostnad)?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
3kgt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 08 maj 2010, 14:21:35
Bilmodell: Yaris, Corolla
Årsmodell: 9
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Dragkrok Montering på en Yaris 1,3 (Rekomenderad kostnad)?

Inlägg av 3kgt »

Vet inte om detta tillhör teknik och service eller tillbehör så ni får ursäkta mig om jag skrev i fel ställe!

Men fundersam på att montera en dragkrok till en Yaris 2010 1,3! Och kollade med toyota dem vill ha hela 10500 kr ink besiktning/material!!! (Toyota Center kungenskurva)
Material kostar 5100 kr. och resten arbete?!
Vad har ni andra betalt? nån rekomendation på varm man kan utföra det som gör en bra jobb?
Kan vilka verkstäder "som helst" utföra det?
Toyota bilarna är
Yaris 2010 1.3
Corolla 98a 1,3 kombi.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dragkrok Montering på en Yaris 1,3 (Rekomenderad kostnad)?

Inlägg av cheetah1 »

Du kan antagligen göra det själv också. Det brukar bara vara typ 4 bult som ska momentdras, och sen elen, och det är väl bara nån kontakt att plugga i nånstans på en såpass ny bil, dessutom medföljer det vanligen monteringsanvisning till draget.

Vill du ändå inte borde du nästan kunna hitta nån här på forumet som kan hjälpa dig med det, eller nån pensionerad mekaniker eller annan. Inte ska du behöva betala 5 lax för att skruva dit ett drag, det verkar vansinnigt. Okej, det hade kanske varit rimligt om man ska försöka montera ett drag på en plusjordad landrover från nittonhundrajättelängesen, med tolvpolig släpvagnskontakt där installatören själv får det höga nöjet att leta rätt på rätt ställe att skarva in trådarna, det kan jag tänka mig att det tar en hel dag, men att montera ett drag som originaltillbehör på en ny bil, tar det mer än en timme är jag mycket förvånad.

Kravet är att man åker och regbesiktigar efteråt på bilprovningen, ta med monteringsanvisningen eller papper som det står vilka moment det ska dras med. Dom lyfter och känner så det är draget ordentligt med rätt moment och att kroken är E-märkt eller vad det nu kan tänkas vara för krav på märkning, och skriver sen in det i registret, sen är det bra. 380 kronor kostar denna besiktning. (Det roliga är att det är precis lika dyrt att regbesiktiga när man har tagit bort draget. Dom tittar "nä, det är ju inte där", sen är det klart.)

Lycka till.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dragkrok Montering på en Yaris 1,3 (Rekomenderad kostnad)?

Inlägg av Dale »

Hamna på cirka 7 tusen till Avensis 2008 och besiktning fick jag göra själv. Hörde av en som kör Audi som fick betala närmare 25 för sitt men då ingick det oljekylare samt en massa extra balkar för uppstyvning av bakvagn och ny stötfångare då dom inte sågar upp den gamla. Även en extra elektroniklåda med omprogramering av bilen elektronikdosa med för att koppla ur parkeringsvarnarna bak och dimljuset bak. Det är betydligt enklare att montera drag på en gammal bil med plusjordat system där man får koppla in sig utan färdiga kontakter och rejäla balkar.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dragkrok Montering på en Yaris 1,3 (Rekomenderad kostnad)?

Inlägg av Glenn »

tänk bara på att yarisen inte får dra så mycket, farsan var tvungena tt köpa nytt släp, som var lättare än vanligt, för att få dra det med sin yaris.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Dragkrok Montering på en Yaris 1,3 (Rekomenderad kostnad)?

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:tänk bara på att yarisen inte får dra så mycket, farsan var tvungena tt köpa nytt släp, som var lättare än vanligt, för att få dra det med sin yaris.
Precis, Yaris är ju en oduglig dragbil. De är la max 750kg på en sån.
cheetah1 skrev:Du kan antagligen göra det själv också. Det brukar bara vara typ 4 bult som ska momentdras, och sen elen, och det är väl bara nån kontakt att plugga i nånstans på en såpass ny bil, dessutom medföljer det vanligen monteringsanvisning till draget.



Kravet är att man åker och regbesiktigar efteråt på bilprovningen, ta med monteringsanvisningen eller papper som det står vilka moment det ska dras med. Dom lyfter och känner så det är draget ordentligt med rätt moment och att kroken är E-märkt eller vad det nu kan tänkas vara för krav på märkning, och skriver sen in det i registret, sen är det bra. 380 kronor kostar denna besiktning. (Det roliga är att det är precis lika dyrt att regbesiktiga när man har tagit bort draget. Dom tittar "nä, det är ju inte där", sen är det klart.)

Lycka till.
I din värld kanske ;) Vänta tills du jobbat ett par år med nyare bilar så ska du se att dem flesta har mer än 4 bult. Tror de va nån RX Lexus ja monterade som hade 36bult eller nått sånnt, plus en jädra massa förstärknings bitar som skulle monteras kors o tvärs under och i kofferten, sen kabel som ska fram under instrumentbrädan och lite reläer och "manöverdosor" i kofferten ;) Då vill det till att läsa beskrivningen rätt då många grejer går att sätta fel ;) Så gubbar o gummor, bli inte förvånade om ni får pris på dragmontering som ligger på plussidan av 10lök ;)

Skräck exempel hur det kan gå om man går o köper ett drag över disk och monterar själv i kombination med en lat besiktnings gubbe som inte orkade kolla så draget var fackmanna mässigt monterat:
Rav4 2001, dragbalken lossnar och hästtransporten hamnar i backen. Säkerhetsbromsvajern gjorde ju inte mycket nytta då den sitter i samma balk som lossnat. Som tur va så va kärran tom :shock: .
Vi fundera och fundera när bilen hängde på lyften, allt såg ju riktigt ut. Tills vi tog in en likadan Rav med drag och jämförde. Näe då hade ju kunden struntat i / glömt 2st järnbitar, när draget kommer nytt i lådan sitter dem ihop med dragbalken med buntband (stripes säger en del) just för att man ska kunna montera dem lättare och inte glömma dem.

Så jag rekomenderar dig om du känner att du inte har riktigt humm om de här med mekande så låt nån kunnig göra jobbet ;)
Just Yaris har jag inte mycket erfarenhet av dragmontering på då nästan ingen vill ha de monterat då den som sagt är en kass dragbil. Men jag har ett svagt minne av att elen tar en bra stund att koppla då det är lösa kablar. Men däremot så går draget "normalt" smidigt, enda är ljuddämparn som bör tas ner för lättare åtkomst. ;)

Och ja jag gillar smileys ;) ;) ;) ;) :lol: :mrgreen: :ugeek:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Dragkrok Montering på en Yaris 1,3 (Rekomenderad kostnad)?

Inlägg av Impreza »

yaris måste väl ha som de små fordarna ?
kontakter man kopplar in bakom lamporhusen?
På volvo vet ja att det är en styrenhet som ska dit .
Sen måste man ladda ner en mjukvara på volvo . så ingen "privat" person kan göra detta själv. Mjukvaran får man också betala för dock ingår det i dragkroksmonatget.
Tror fast drag ligger runt 8 och delbart runt 10 på volvo v70II.
På gamla v70 va de ingen mjukvara men därimot en styrenhet. PLug and play på allt o kroken hade bara 8bult .Svin simpel och montera behövde inte ha ner stötfångaren heller utan bara "nederdelen" .
Tig 20min sen va bilen helt klar.
Nya e de dock ner med stötfångare o krockbalk osv. Dock sitter den nya med 4bult bara.
Tips KÖP INTE MEKNONOMENS skit krokar.
Vi fick in en sådan på volvo där vi skulle montera . Man fick ta bort krockbalken o slänga den :S sedan satt de me vanliga kromade bultar inga vagnbultar :S. Riktigt nisse i svängen meck!
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Dragkrok Montering på en Yaris 1,3 (Rekomenderad kostnad)?

Inlägg av PierreW »

Impreza skrev:yaris måste väl ha som de små fordarna ?
kontakter man kopplar in bakom lamporhusen?
På volvo vet ja att det är en styrenhet som ska dit .
Sen måste man ladda ner en mjukvara på volvo . så ingen "privat" person kan göra detta själv. Mjukvaran får man också betala för dock ingår det i dragkroksmonatget.
Tror fast drag ligger runt 8 och delbart runt 10 på volvo v70II.
På gamla v70 va de ingen mjukvara men därimot en styrenhet. PLug and play på allt o kroken hade bara 8bult .Svin simpel och montera behövde inte ha ner stötfångaren heller utan bara "nederdelen" .
Tig 20min sen va bilen helt klar.
Nya e de dock ner med stötfångare o krockbalk osv. Dock sitter den nya med 4bult bara.
Tips KÖP INTE MEKNONOMENS skit krokar.
Vi fick in en sådan på volvo där vi skulle montera . Man fick ta bort krockbalken o slänga den :S sedan satt de me vanliga kromade bultar inga vagnbultar :S. Riktigt nisse i svängen meck!
Att jämföra lilla Volvo som utvecklar sina bilar i Sverige för europa med Toyota är inte riktigt rättvist, iallafall inte när det gäller dragmontering ;) . Volvo och Saab har alltid haft lättmonterade drag pga av dom är anpassade för det redan från fabrik. Det är inte Toyota på samma vis. Volvo och Saab säljer ju mest av sina bilar i Europa där vi oftast drar släp/husvagn. Medans Toyota säljer mest i Asien/Usa där efterfrågan inte är lika stor på drag. Tyvärr drabbar det oss som vill ha drag genom att det oftast måste till en del extra material, både på elen och dragmonteringen. ;)

Jag monterade för första gången ett Volvo V70N drag lika snabbt som ett Avensis drag som jag säkert monterat runt 300st, så smidigt va Volvo. Likaså saab 9-5, som förövrigt redan har utmärkt på insidan av stötfångarn där man skall såga upp för dragkulan :D
Toyota skickar med en mall som oftast måste modifieras för att det skall stämma ;) Båda dessa har färdig kontakt hona som ligger o väntar på sin hane kofferten, endast Jordkabel behöver skruvas fast :thumbup:

Så tyvärr suger dem flesta Toyotorna både vad gäller dragvikt och montering av dessa. :twisted:

F.ö så är BRINK dem bästa dragen att montera i mitt tycke. Mekonomens känns lite B med skruvar, rostskydd osv. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Dragkrok Montering på en Yaris 1,3 (Rekomenderad kostnad)?

Inlägg av PartyBoy »

Jag förstår att det är dyrt att montera drag på yarisen då det är den bilen som det tar längst tid att montera på just nu. Alla nya toyotabilar, förutom aurisen tror jag, får man numera dra en + kabel hela vägen från batteriet och bak, jättekul verkligen. Monterade drag på en yaris idag, det är 12 bultar sammanlagt, men det är trångt och jävligt att skruva i bak, särkillt på högersidan där man ska försöka krångla dit en lång distans oxå. Sen är det så helvetes trångt när man ska dra kabeln genom torpedväggen så man får skruva ur hela torkardiket för att komma åt. Finns inga bra sätt att fuska heller tror jag. Kan du skruva själv så är det inte så märkvärdigt, du gör det på ett par timmar, annars så råder jag dig att lämna bort bilen till auktoriserad toyotaverkstad!
---------------------------
Toyota Mek
3kgt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 08 maj 2010, 14:21:35
Bilmodell: Yaris, Corolla
Årsmodell: 9
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Re: Dragkrok Montering på en Yaris 1,3 (Rekomenderad kostnad)?

Inlägg av 3kgt »

Förstår att det kan ta 1-3 tim! men 5500 för jobbet känns ändå överdrivet! Toyota tjänar ju på själva delen också ju! så 10500 för en krok på en liten yaris känns lite överdrivet!
Sen kommer jag inte dra hästar eller vagnar varje dag!Den klarar 1050 kg om jag minns rätt
Men kanske nån gång då man ska köpa nåt till huset från Bauhaus elle nåt så behövs det! ca 1-4 gr per år... För har ingen annan bil som har drag just nu.
Men ska kolla med Mekonomen verkstäder och se vad dem vill ha, är priset lite mjukare kanske jag kör där istället!
PÅ en Suv t.ex så är det värt den summan även om man inte använder den ofta för åtminstonde det ökar värdet av bilen lite! Men små bilar är det som sagt här sällan nån vill ha nåt sånt,Så värde mässigt på bilen blir det nästan bortkastade pengar och det blir en hel del om man jämför med bilens pris!
Men i mitt fall så är det enda lämpliga bilen jag har för och sätta på en sådan!
Så tack för alla tipsen, men är det ingen här som har en Yaris och monterat på?

By the way såg nåt dragkrok med 2 krokar (Kulor) på Mekonomens hemsida som var lite billigare dessutom! Nåt och rekomendera?
Toyota bilarna är
Yaris 2010 1.3
Corolla 98a 1,3 kombi.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dragkrok Montering på en Yaris 1,3 (Rekomenderad kostnad)?

Inlägg av Glenn »

Är inte "hyrsläpen" på 1000kg ? dom får man iaf inte dra med yarisen, var ju därför farsan köpte ett nytt anpassat specifikt för yaris tror jag (eller så var det bara att säljaren inriktade sej på den pga detta problem..)

..Hans yaris är nog iofs fem sex år gammal, kan vara annorlunda på dom nyare kanske ?


Angående priset, när jag senast jobbade med bilar (1996 ?) tog vi 850kr/h vill jag minnas, det borde vara en del högre idag ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar