Baksäte Avensis D4d

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jimjim333
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 20:50:25
Bilmodell: Avensis D4d
Årsmodell: 4

Baksäte Avensis D4d

Inlägg av jimjim333 »

Hej!

Är det någon här inne som har koll på hur man tar bort baksätet i en Avensis, tror det är årsmodell -04
Instruktionsboken i bilen är på Holländska så den är lite knepig att söka i...

Det är så att min käre far har råkat tanka bensin i dieseltanken och jag behöver komma åt tanken för att tömma den.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Baksäte Avensis D4d

Inlägg av PierreW »

jimjim333 skrev:Hej!

Är det någon här inne som har koll på hur man tar bort baksätet i en Avensis, tror det är årsmodell -04
Instruktionsboken i bilen är på Holländska så den är lite knepig att söka i...

Det är så att min käre far har råkat tanka bensin i dieseltanken och jag behöver komma åt tanken för att tömma den.

Tack på förhand!

Det ska bara vara att fälla upp i bakkant.

Just Avensis diesel var VÄLDIGT vanligt att folk tankat fel bränsle i precis när den kom, då många av dessa ägare inte haft en Dieselbil förut ;) Lättaste sättet att tömma tanken är att suga i matarledningen framme vid filtret. Då riskerar ni inte att få ner nån skit i tanken.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
jimjim333
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 20:50:25
Bilmodell: Avensis D4d
Årsmodell: 4

Re: Baksäte Avensis D4d

Inlägg av jimjim333 »

Vi provade o drog åt alla möjliga och omöjliga sätt vi kunde komma på men det verkar låst på något sätt....
Men om det är lättare på det sättet du föreslog får det gärna sitta kvar där det sitter :)

Tack för tipset och jag hör kanske av mej igen om jag stöter på problem igen.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Baksäte Avensis D4d

Inlägg av Speedo »

Vad blir föresten konsekvensen av de som dessutom försökt starta/köra diesel bilen med bensin i tanken?
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Re: Baksäte Avensis D4d

Inlägg av Ingvar »

Hej!
Det är generellt värre att tanka bensin i en dieselbil än att tanka diesel i en bensinbil.

Det man ovillkorligen bör göra är att byta bränslefiltret. Det finns nog folk här på forumet som vet mer.

En gissning är dock att bensin som ju har rätt hög självantändningstemperatur (tror det är runt 400 grader C) jämfört med diesel som tänder vid c:a 175 grader, är att när bensinen väl tänder (om den gör det) så blir det risk för överhettning med hål i kolvarna och kanske lagerskador.

Vad en modern commonrail insprutningspump tycker om bensin kan man gissa eftersom bensinen inte smörjer lika bra som dieseln.
Ifall det sitter en katalysator på bilen kanhända att även den behöver bytas eller regenereras.

Bästa hälsn. Ingvar - snart inte Toyotaägare längre
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Baksäte Avensis D4d

Inlägg av PartyBoy »

Sätet sitter i krokat i framkant på båda sidor, ta ett rejält tag med båda händerna och dra uppåt så släpper det...sen när det ska tillbaka så är det bara att trycka ner det! Men enklast är som PierreW sa, att suga ur bränslet ur från matarledningen på filtret!
---------------------------
Toyota Mek
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Baksäte Avensis D4d

Inlägg av Speedo »

Vad säger Toyota mekarna? Har ni fått åtgärda nån diesel där dom råkat köra på bensin? Om något pajat, vad isfall? Bara av ren nyfikenhet...
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Baksäte Avensis D4d

Inlägg av PartyBoy »

Dieselbilarna har jag inte varit med om att något pajjat, än! Oftast kommer folk på när dom tankat klart att det blivit lite galet :lol:
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Baksäte Avensis D4d

Inlägg av PierreW »

PartyBoy skrev:Dieselbilarna har jag inte varit med om att något pajjat, än! Oftast kommer folk på när dom tankat klart att det blivit lite galet :lol:

Precis ofta har dom kommit på sig själva innan dom kört iväg eller strax efter och ringt direkt efter bogsering eller bärgare till verkstad. Så jag va inte med om nått haveri under min tid. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Baksäte Avensis D4d

Inlägg av Dale »

Är lite orolig ifall man råkar tanka diesel i ST205an. Kör ju mest diesel nuförtin. :-/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar