Starlet 1,3 -83 som vägrar starta. ÅTGÄRDAT!
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Starlet 1,3 -83 som vägrar starta. ÅTGÄRDAT!
Hejsan, är ny här på forumet men har ägnat senaste veckan åt att försöka hitta en lösning till mitt problem.
Jag har som sagt införskaffat mig en Starlet 1,3 DL -83 som ej gick då jag hämtade den. Köpte ny Rotor, fördelarlock och brytare. Bytte dem på plats och startade bilen och körde hem den felfritt. När jag då kom hem så började den rycka och ha sig för att sedan stanna och nu har den inte startat på snart en vecka.
Har gjort detta hittills utan lycka
Bytt fördelarlock, tändkablar, stift, brytare, rotor. har även testat 3 st olika tändspolar. Haft lös förgasaren och plockat isär den för att konstatera att den är i gott skick. Nålar, munstycken blandskruven osv är så ny dem kan vara på en gammal bil men ej slitna. Kontrollerat att bränslefiltret inte är tätt och funktionen på bränslepumpen.
Jag lånade även en strobelampa och kontrollerade tändningen som oxå är bra. Backventilen som sitter uppe på ventilkåpan och som går till insuget fungerar som den skall.
Bilen kan starta och gå jätteryckigt men rör jag gasen så dör den direkt. Tänkte att nåt kunde vara glapp kring tändningen så drog en helt ny signalkabel från fördelaren till tändspolen.
Tändstiften är kolsvarta med sot, har snålställt bilen max och även testat köra utan luftfilter. Reagerar inte på startgas. Även testat koppla ur generatorn utifall den kortslöt på nåt vis.
Är det någon som har en idé på vad det kan vara för fel? Börjar tappa tålamodet
Det enda jag har funderat på är att när jag bytte brytaren så hade jag ej något bladmått till hands så jag gissade mer eller mindre på avståndet. Kan brytaren gå sönder om jag kör med felaktigt avstånd?
MvH Fredrik
Jag har som sagt införskaffat mig en Starlet 1,3 DL -83 som ej gick då jag hämtade den. Köpte ny Rotor, fördelarlock och brytare. Bytte dem på plats och startade bilen och körde hem den felfritt. När jag då kom hem så började den rycka och ha sig för att sedan stanna och nu har den inte startat på snart en vecka.
Har gjort detta hittills utan lycka
Bytt fördelarlock, tändkablar, stift, brytare, rotor. har även testat 3 st olika tändspolar. Haft lös förgasaren och plockat isär den för att konstatera att den är i gott skick. Nålar, munstycken blandskruven osv är så ny dem kan vara på en gammal bil men ej slitna. Kontrollerat att bränslefiltret inte är tätt och funktionen på bränslepumpen.
Jag lånade även en strobelampa och kontrollerade tändningen som oxå är bra. Backventilen som sitter uppe på ventilkåpan och som går till insuget fungerar som den skall.
Bilen kan starta och gå jätteryckigt men rör jag gasen så dör den direkt. Tänkte att nåt kunde vara glapp kring tändningen så drog en helt ny signalkabel från fördelaren till tändspolen.
Tändstiften är kolsvarta med sot, har snålställt bilen max och även testat köra utan luftfilter. Reagerar inte på startgas. Även testat koppla ur generatorn utifall den kortslöt på nåt vis.
Är det någon som har en idé på vad det kan vara för fel? Börjar tappa tålamodet
Det enda jag har funderat på är att när jag bytte brytaren så hade jag ej något bladmått till hands så jag gissade mer eller mindre på avståndet. Kan brytaren gå sönder om jag kör med felaktigt avstånd?
MvH Fredrik
Senast redigerad av Fidde83 den ons 30 jun 2010, 04:15:59, redigerad totalt 1 gånger.
. : : Toyota Starlet 1.3 DL : : .
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Starlet 1,3 -83 som vägrar starta.
Har du "gnista"? Med denna kan man enkelt kolla om impulserna fungerar fram till respektive tändstift. http://biltema.se/Bil---MC/Verktyg-och- ... gsprovare/
En grej annars som kan krångla är att jordningen av motorn är dålig (oxiderade jordflätor).
En grej annars som kan krångla är att jordningen av motorn är dålig (oxiderade jordflätor).
Re: Starlet 1,3 -83 som vägrar starta.
Tyvärr så har jag ca 40 mil till närmaste Biltema, eller i höst blir det ca 12 mil. Bor mitt ute i ingenstans. Hade ju varit en suverän pryl.
Ang Jordflätan mellan motorn och chassi så kan det ju vara en sak. Sitter just nu en klen 8 kvadrats kabel som inte ser speciellt bra ut. Får ta och köpa en riktig fläta och montera dit och sen testa vidare. Ska ta isär förgasaren igen och kolla över den ordentligt, kanske beställa hem ett renoverings kit från Misab.
Tack för svar!
Mvh Fredrik
Ang Jordflätan mellan motorn och chassi så kan det ju vara en sak. Sitter just nu en klen 8 kvadrats kabel som inte ser speciellt bra ut. Får ta och köpa en riktig fläta och montera dit och sen testa vidare. Ska ta isär förgasaren igen och kolla över den ordentligt, kanske beställa hem ett renoverings kit från Misab.
Tack för svar!
Mvh Fredrik
. : : Toyota Starlet 1.3 DL : : .
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Starlet 1,3 -83 som vägrar starta.
OK. Här är lite tips om hur att kolla gnistan "the-old-way" annars:
http://elektronikforumet.syntaxis.se/fo ... &view=next
T.ex följande (utdrag) om man är helt själv:
tips på att kolla gnista själv; ta en startkabel, jorda i motorn och sätt tändstiftet i andra startkabelklämman. kör i en tändkabel. sätt tändstiftet så du ser det genom springan mellan motorhuv och kaross. sätt dig i bilen och vrid om nyckeln..
http://elektronikforumet.syntaxis.se/fo ... &view=next
T.ex följande (utdrag) om man är helt själv:
tips på att kolla gnista själv; ta en startkabel, jorda i motorn och sätt tändstiftet i andra startkabelklämman. kör i en tändkabel. sätt tändstiftet så du ser det genom springan mellan motorhuv och kaross. sätt dig i bilen och vrid om nyckeln..
-
- Inlägg: 183
- Blev medlem: fre 24 jul 2009, 19:51:52
- Bilmodell: starlet
- Årsmodell: 1984
Re: Starlet 1,3 -83 som vägrar starta.
Har du ställt in brytarna med rätt avstånd nu? eller gör du med ca mått?
vart bor du föresten?=)
vart bor du föresten?=)
Re: Starlet 1,3 -83 som vägrar starta.
Nu har jag monterat isär förgasaren ytterligare en gång bara för att vara säker. Och den ser fin ut inuti förutom lite avlagringar pga blyfria bensinen den körs på.
Gällande gnistan så testade vi det häromdagen och den såg fin ut, dock när vi skulle kolla med strobelampan så fick den inte signal i en jämn takt. Vet ej orsaken till detta. Ska testa och skruva lös jordkabeln och se hur den ser ut och eventuellt köpa en ny om den ser jävlig ut. Borde inte startmotorn reagera konstigt om jordflätan är dålig? Bara en fundering.
Gällande gnistan så testade vi det häromdagen och den såg fin ut, dock när vi skulle kolla med strobelampan så fick den inte signal i en jämn takt. Vet ej orsaken till detta. Ska testa och skruva lös jordkabeln och se hur den ser ut och eventuellt köpa en ny om den ser jävlig ut. Borde inte startmotorn reagera konstigt om jordflätan är dålig? Bara en fundering.
. : : Toyota Starlet 1.3 DL : : .
Re: Starlet 1,3 -83 som vägrar starta.
Jo jag har använt bladmått med och vridit motorn så att brytaren står i "öppet" läge och sen justerat in den på 0.4mm. Boken säger 0.4-0.5 mm så det borde gå bra tycker jag.Starlet-80 skrev:Har du ställt in brytarna med rätt avstånd nu? eller gör du med ca mått?
vart bor du föresten?=)
Bor i Lycksele Västerbottens län
. : : Toyota Starlet 1.3 DL : : .
-
- Inlägg: 183
- Blev medlem: fre 24 jul 2009, 19:51:52
- Bilmodell: starlet
- Årsmodell: 1984
Re: Starlet 1,3 -83 som vägrar starta.
ser det likadant ut som min gjorde i början med vacum slangar överallt? 2 st till fördelaren?
Re: Starlet 1,3 -83 som vägrar starta.
Jo det sitter ju en Aisan förgasare på den och alla dessa vakuum slangar gör mig förvirrad.Dem till fördelaren har säkert nåt med förtändning osv att göra.Starlet-80 skrev:ser det likadant ut som min gjorde i början med vacum slangar överallt? 2 st till fördelaren?
. : : Toyota Starlet 1.3 DL : : .
- Starl1
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor 24 jun 2010, 06:53:29
- Bilmodell: Starlet
- Årsmodell: 1983
- Ort: Norrtälje
Re: Starlet 1,3 -83 som vägrar starta.
Hej där. Jag är en Starletägera samt har haft några hundra bilar genom åren och gillar lösa problem. Ibland med hjälp av andra och ibland på egen hand.
Tips! Bilar som man gasar/varvar upp och som stannar har oftast förgasarproblem. Detta gäller bilar med förgasarmotorer. På dem är felet oftast accelerationspumpen. Den ger inte bränsle vid gaspådra och när luftspjället öppnar så dör motorn. Kolla då att förgasaren sprutar i sig bränsle när du gasar (gasa då flertalet ggr) fungerar detta är felet ett annat.
Använd helt ny bensin vid testet.
Vad det gäller jordning till motorn: är denna för svag / har för svag länk mellan chassi och motor går motorn dåligt vid belastning speciellt. Efter t.ex. startning eller vi försök av startning -känn på anslutningen med försiktighet. Är denna varm är den defenetivt för svag. Då bör jordanslutningen bytas omgående. Det är ingen nackdel med flera jordanslutningar.
Jag hoppas detta ger vägledning
Mvh Starl1
Tips! Bilar som man gasar/varvar upp och som stannar har oftast förgasarproblem. Detta gäller bilar med förgasarmotorer. På dem är felet oftast accelerationspumpen. Den ger inte bränsle vid gaspådra och när luftspjället öppnar så dör motorn. Kolla då att förgasaren sprutar i sig bränsle när du gasar (gasa då flertalet ggr) fungerar detta är felet ett annat.
Använd helt ny bensin vid testet.
Vad det gäller jordning till motorn: är denna för svag / har för svag länk mellan chassi och motor går motorn dåligt vid belastning speciellt. Efter t.ex. startning eller vi försök av startning -känn på anslutningen med försiktighet. Är denna varm är den defenetivt för svag. Då bör jordanslutningen bytas omgående. Det är ingen nackdel med flera jordanslutningar.
Jag hoppas detta ger vägledning
Mvh Starl1