Sida 1 av 1

Generatorproblem

Postat: fre 18 jun 2010, 20:16:45
av Skyrunner
Hej alla!

För några dagar sedan bestämde sig min st182a att inte starta. "visst, hämta startkablarna" tänkte jag, fortfarande inget liv i henne. Slutade med att jag och några till fick rulla igång henne. När jag väl kommit hem så stängde jag av bilen, väntade 4-5 timmar och vred om nyckeln igen, startade som vanligt... jag satte iaf bilbatteriet på laddning över natten och tog den till jobbet nästa dag utan problem. Dock när jag kom hem igen och provstartade en gång (5h efter hemkomst) för att försäkra mig om att det endast var att batteriet var dåligt så ville bilen inte starta!! Bilbatteriets indikator visar att "det bör laddas", vilket jag gjorde förut, men det dog sen iaf efter körning och uppstart några timmar senare!

Vad kan problemet vara? dålig generator? dåligt batteri? Glapp? läste på forumet någonstans om att man kunde jorda extra, att det kunde fungera... håller på me det just nu.

Ställ gärna frågor om det skulle hjälpa er att komma på va problemet är.... Behöver hjälp!

Tacksam för svar,
/Skyrunner

Re: Generatorproblem

Postat: fre 18 jun 2010, 22:56:36
av Tobbera
Vad händer när du vrider runt nyckeln? Går startmotorn?

Re: Generatorproblem

Postat: fre 18 jun 2010, 23:15:59
av Skyrunner
Tobbera skrev:Vad händer när du vrider runt nyckeln? Går startmotorn?
Första uppstart efter fulladdat batteri så går motorn igång utan problem, andra uppstart likaså, men vid tredje orkar inte startmotorn dra runt alls.

Re: Generatorproblem

Postat: lör 19 jun 2010, 00:45:46
av cheetah1
Är det en sån generator som det går att byta ut diodbryggan med kol och allt på, skulle jag börja med det.
Är batteriet kasst ger det en indikering som visar att det behöver bytas, till skillnad från om det är urladdat. Det känns med andra ord som att det är nåt laddningsproblem.

Har du något verktyg att mäta spänning med? Prova isåfall att mäta över batteripolerna direkt efter att du startat bilen.

Re: Generatorproblem

Postat: sön 20 jun 2010, 10:33:30
av Skyrunner
cheetah1 skrev:Är det en sån generator som det går att byta ut diodbryggan med kol och allt på, skulle jag börja med det.
Är batteriet kasst ger det en indikering som visar att det behöver bytas, till skillnad från om det är urladdat. Det känns med andra ord som att det är nåt laddningsproblem.

Har du något verktyg att mäta spänning med? Prova isåfall att mäta över batteripolerna direkt efter att du startat bilen.
Yes, mätte spänningen vid batteripolerna och vid några punkter i generatorn. Det gav utslag vid batteriet, 12v om jag inte mins fel och ca 4-5v vid generatorn. så att det är ett laddningsproblem kan jag nog hålla med om. Hur får man ut diodbryggan? "bara" o plocka ner generatorn?

Re: Generatorproblem

Postat: mån 21 jun 2010, 00:11:40
av Dale
Skulle nog mäta på batteriet före start och efter start med typ 1500 varv så man vet Om det sistnämnda är någon volt högre. Gjärna med ett digitalt instrument så man får med någon decimal med.

Re: Generatorproblem

Postat: mån 28 jun 2010, 20:44:55
av Skyrunner
mätte strömstyrkan före och efter start och visst hände ingen dramatisk skillnad. så jag tänkte att det kanske var glapp eller nått (billigaste problemet som kan åtgärdas, kollas först!), så slipade ytorna på alla kontakter som sitter i en klump under 2 muttrar på generatorn.

Vet inte om det löste laddningsproblemet men jag har kört med bilen (konstigt nog?) över 20 ggr sen dess, utan att ladda batteriet med en extern laddare!

Problem solved? Tja... sålänge bilen startar utan problem så lägger jag laddningsproblemet på "tillsvidare-hyllan", billigt och bra, me like!

/Skyrunner