Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
robocom
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 22 jun 2010, 19:57:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av robocom »

Hanzzon skrev:Jag förstår faktiskt inte riktigt denna lite "hatiska" inställning om nu Toyota inte skulle ta på sig detta på Goodwill-garanti på en bil som är 7-år gammal och gått 15 500mil.
Jag förstår ju att det känns väldigt tråkigt och jag håller helt klart med om att en skött Toyota-motor inte borde fallera så tidigt men alla bilmärken kan drabbas och drabbas också av problem och fel, så även vissa Toyotor även om massor av oberoende statistik bevisar att det är minst risk att drabbas av detta i just en Toyota.
Jag har jobbat med Toyota-bilar varje dag sedan 2002 och vi har aldrig varit med om detta problem som du beskriver som "vanligt" en enda gång och jag hade faktiskt inte heller ens hört talas om detta "problem" trots alla Avensis 2,0 som vi servat genom åren som många har gått betydligt längre än din bil.
Så om man hävdar att felet är en inbyggd sjukdom som förmodligen händer de flesta motorer kan inte stämma eftersom någon av alla de Avensis vi servat i så fall rimligen skulle ha drabbats av felet.
Och vidare kan man fråga vilket bilmärke du tror verkligen skulle ta på sig detta efter 7-år/15500mil på en garanti?
Vi jobbar i dag med alla bilmärken och jag kan nästan garantera att inget märke skulle ta detta på någon slags garanti utan de flesta skulle tyvärr skratta om man sa detta vet jag av mina erfarenheter från olika bilmärken.
Som exempel kan vi ta Bmw som har en inbyggd svaghet i sin vevhusventilation som sätts igen trots att bilarna servas och sköts, och efter denna kalla vinter stod Bmw-bilar i kö hos olika verkstäder runt om i Sverige (jag vet själv förutom oss själva flera andra som hade kö på Bmw-bilar) där bilarna trycker ur sig motoroljan och dränker motor/katalysatorer, sensorer osv med olja och kan orsaka massor av följdskador, i värsta fall krökta vevstakar pga all olja som kommer in i cylindrarna.
Märkligt att vissa mekar säger sig se detta ofta - och för andra är det helt okänt.
KIA har visserligen "bara" 7 år/15000mil så där hade jag legat 500 mil över garantigränsen, känns som att det inte vore omöjligt att ta en diskussion.

Om nu inte felet är vanligt, utan direkt ovanligt, vore det inte intressant för Toyota att få reda på vad som hänt mer exakt då? Själv skulle jag väldigt gärna få veta vad som gått fel om det nu inte är konstruktionsfelsdetaljen som meken berättat för mig.
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av Hanzzon »

Ja jag tycker det vore märkligt om någon sagt att detta är ett vanligt fel som inträffar ofta då vi på vårt jobb med 4st mekaniker aldrig varit med om det på de bilar vi servar.
Men visst har det säkert inträffat fel, det gör det som sagt på alla bilar.
Just Kia är ju extremast med den längsta garantin i branchen, hade du haft ett europeiskt bilmärke hade du i stället haft 2års nybilsgaranti, och även om du haft en Kia från -03 så hade du inte haft någon garanti sedan länge eftersom man då hade normalare garantier på den tiden.
Toyota har ju dock lite bättre garanti på begagnade bilar än Kia har på sina nyare modeller eller vad något annat bilmärke har med sin "Toyota kvalitets-garanti" som gäller hela 8 år/15 000mil på bilar köpta hos Toyota-återförsäljarna vilket som sagt är bättre än vad alla andra bilmärken har.
Senast redigerad av Hanzzon den tis 29 jun 2010, 20:02:50, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4788
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av Glenn »

Henrik skrev: Samma med oljeförbrukningen som enligt bmw skall kunna gå upp till 1liter per 100mil! EN LITER! Toyota kör samma race.
Konstigt detta. Att man tillverkat skitgrymma motorer i decenier. Helt plötsligt får man massa fel som dessa! Man har en produkt som fungerar och lyckas göra den sämre!
Dom är ju inte ensammna heller, det gäller i princip alla märken, man försöker jaga produktionskostnader och framförallt bränslebesparing/utsläpp, ta tex
saab 9-5 med deras oilsludge-problem, 9-5'an har ju i grunden samma motor som 9000, men där var det ALDRIG problem, snarare är det en extremt stryktålig motor som i princip går hur långt som helst om den sköts någorlunda, men vad var då skillnaden ? jo, man har försökt göra förändringar som minskar friktionen och ökar serviceintervallet, detta gjorde att man plötsligt befann sej på fel sida av marginalerna.

Och groteskt stor tillåten oljeförbrukning gäller väl nästan alla tillverkare också i dagsläget, minns när VAG började med det (vet inte om dom var först, men det var första gången jag hörde om det) och man tyckte det var helt sjukt.
hanzzon skrev: Jag förstår faktiskt inte riktigt denna lite "hatiska" inställning om nu Toyota inte skulle ta på sig detta på Goodwill-garanti på en bil som är 7-år gammal och gått 15 500mil.
Jag förstår ju att det känns väldigt tråkigt och jag håller helt klart med om att en skött Toyota-motor inte borde fallera så tidigt men alla bilmärken kan drabbas och drabbas också av problem och fel, så även vissa Toyotor även om massor av oberoende statistik bevisar att det är minst risk att drabbas av detta i just en Toyota.
Frågan är hur vanligt det är, är detta ett engångsfall så visst, sånt händer alla tillverkare, men är det ett känt fabriksfel är det kasst.. det kanske man hade förväntat sej av ett lågprismärke men inte ett som prenumererar på kvalitetsundersökningarnas toppplaceringar. ..Jag känner dock att jag vet för lite om hur vanligt felet är, jag har aldrig hörttalas om det förut, men det säger ju inte så mycket.

Att BMW är kassa är knappast en tröst i sammanhanget :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av PartyBoy »

Har jobbet med Toyota sedan 2005, och varken jag eller mina kollegor har råkat ut för detta, eller hört något om det! Kollade på Toyotas tech doc, tror de fanns en inskickad teknisk rapport på just det här problemet! Så vanligt? Näe, tror inte det är nån större risk att välja 2,0 jämfört med någon annan motor!
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av Hanzzon »

Visst beror det på hur vanligt det är Glenn.
Sen bör man vara medveten om att Toyota jobbar ganska annorlunda än vad de flesta andra biltillverkare gör vad gäller förbättringar på sina produkter och angående vad man anser sig kunna förbättra kvalitetsmässigt.
För att ge ett verkligt exempel: -Vid tillverkningen av sina bilsäten hade Toyota för några år sedan ett kvalitets-gränsvärde för att max 50ppm (parts per million, alltså max 50st fel per miljon tillverkade) fel fick finnas på bilsätena och fabriken låg i verkligheten på ca 40ppm och med fel menades ett enda fel på de ca 100-talet komponenter som ingick till varje säte (från fjädrar till plastclips eller små repor på tex. justerrattar) men Toyota analyserade trots detta utmärkta resultat de ytterst få fel som verkligen inträffade för att förbättra detta och några år senare var man nere på under 10ppm, alltså under 10st totala fel per miljon tillverkade säte med massor av komponenter i varje säte.
-Så om man nu trots allt skulle hitta ett fel på sitt bilsäte efter att garantin har gått ut, och sedan inser att Toyota har ändrat konstruktionen av sätet för att det ska vara ännu bättre och för att fel ska inträffa ännu mer sällan i framtiden, betyder det då automatiskt att man erkännt ett kontruktionsfel som man därmed borde ta på sig långt utanför garanti-tiden eftersom man erkännt det som ett vanligt fel bara för att man förbättrat kontruktionen ett steg till när andra tillverkare kanske ligger på flera hundra ppm fel per miljon tillverkade del utan att ta på sig fel utanför garantitiden eller att kanske inte ens ändra kontruktionen?
-Det jag vill säga är att Toyota ofta kan ändra eller förbättra en kontruktion trots att de flesta andra tillverkare inte ens skulle reagera på att det kan vara ett problem eftersom man anser att det är såpass ovanligt.

Men jag hoppas att det löser sig på något vis för dig ändå eftersom det här såklart är en klen tröst för dig.
Mvh//Hanzzon.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av PierreW »

PartyBoy skrev:Har jobbet med Toyota sedan 2005, och varken jag eller mina kollegor har råkat ut för detta, eller hört något om det! Kollade på Toyotas tech doc, tror de fanns en inskickad teknisk rapport på just det här problemet! Så vanligt? Näe, tror inte det är nån större risk att välja 2,0 jämfört med någon annan motor!

Precis, som jag skrev i ett tidigare inlägg, aldrig heller hört talas om eller varit med om någon sådan bil med detta fel. Så att dömma ut Avensis med 2liters motorn är ju ganska överdrivet.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
robocom
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 22 jun 2010, 19:57:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av robocom »

Hanzzon m fl:

Det jag har fått är från två sk mekaniker "som ni"" att detta förekommer. En säger att han bytt 10 st bara senaste året, den andre nämner inga siffror men är bekant med problemet. Vem f-n ska jag lita på? Vi säger ingen...
Om detta är så unikt som det låter i mångas öron, kan ni då inte svara på följande:
Av X miljoner tillverkade Avensis så rasar min ihop. Bättre servicebok går inte att hitta. På det är det en automat (svårare att varva sönder inbillar jag mig). Givet en fullservad bil med 15k på mätaren och enket ägaskap, om nu detta var unikt varför skulle inte Toyota kunna fixa detta? Om det här är den enda bilen i världen som drabbats så är det ju en låg kostnad mot att jag exempelvis får mediautrymme. Jag kanske är dum, men jag ser inte riktigt resonemanget bakom att jag får köpa läget ifall det är ett engångsfall. Toyota vill väl hålla upp gott rykte och då fixar man väl dessa engångsfadäser?

Den info jag fått är att Avensis 2,0 mellan 03-05 har haft för korta infästningar i blocket för vissa topplocksbultar och därav problemet. Avensis är speciell på flera plan, bl a så har det många gått via Toyota och fått TKG. Så få mekar förutom Toyotas egna lär ha sett det eventuella bekymret.

Vad skall jag säga? Enligt uppgift från mek här på forumet så finns problemet beskrivet på "Toyotanet". Och som jag förstår det så handlar det om att man fäst toppen för grunt i blocket, vilet i sin tur rivit sönder blocket när det släppt. Senare årsmodeller har Toyota fixat detta med djupare skruvningar i Blocket. Inte info från mig, men som jag fått förklarat.

Men nu sitter jag som vanlig människa. Renoveringshus, sambo (och kanske gudskelov inga barn än, men de kommer)
Efter en mängd bilköp som ofta varit 200hk och upppåt så ledsnade jag på hur mycket dessa bilar kostade i totalen.

Jag trodde jag gjorde allting rätt, Avensis prisades av press osv. Sen följde jag det råd som angives i ALLA motortidningar som mest ekonomiskt, köp inte bilen ny utan köp den aningens begagnad och behåll och serva den länge.
Jag köpte min, dyrare än snittet från en säljare för EON som inte fick ha "miljöbovar" som en Avensis 2,0 bensin Executive längre. Det var det klassiska. jag betalade 5-10000 mer än skulle få som inbyte.
Fram tills dess så hade han kört ca 4 mil till jobbet dom dagligt bruk., landsväg....Bilen kändes som ny.
Vi köpte bilen vid 7500 mil och bilen har känts som ny sedan dess. Vi har följt serviveintervallerna framåt och lämnat in den till Toyota i Rissne. Jag tror det var vid 10500 mil som jag påpekade fukt i en strålkastare, övveraskad blev jag när de bytt båda sidor på goodwill ( så här ska det inte vara osv....) Jag hade tänkt mig en tätningslagning, men fick 2 helt nya på goodwilll (får ju inte ljusa sämre på andra sidan som teknikern sa)
Jag blev grymt imponerad av detta. Tänkte Toyota har ett helt annat tänk genteot konkurrenter.
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av PartyBoy »

Nånstans måste man ju dra gränsen! Toyota har valt att göra det vid 8år eller 15.000mil, vilket bara det är väldig generöst jämfört med många andra biltillverkare. Så att bilen går sönder strax efter är ju sorgligt och det är ju bara att beklaga!
---------------------------
Toyota Mek
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av Vossen »

Speedo skrev:Lite märkligt att om det vore ett känt problem borde ju det gått ut information till verkstäderna om att öka momentet på topplocksbultarna, vid nästa service. Men det kanske inte var så enkelt...


Är inte topplocksbultarna som är boven utan gängorna till topplocksbultarna i blocket
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av Speedo »

Jupp, förstod det på efterföljande inlägg. ;)
Skriv svar