Märkligt att vissa mekar säger sig se detta ofta - och för andra är det helt okänt.Hanzzon skrev:Jag förstår faktiskt inte riktigt denna lite "hatiska" inställning om nu Toyota inte skulle ta på sig detta på Goodwill-garanti på en bil som är 7-år gammal och gått 15 500mil.
Jag förstår ju att det känns väldigt tråkigt och jag håller helt klart med om att en skött Toyota-motor inte borde fallera så tidigt men alla bilmärken kan drabbas och drabbas också av problem och fel, så även vissa Toyotor även om massor av oberoende statistik bevisar att det är minst risk att drabbas av detta i just en Toyota.
Jag har jobbat med Toyota-bilar varje dag sedan 2002 och vi har aldrig varit med om detta problem som du beskriver som "vanligt" en enda gång och jag hade faktiskt inte heller ens hört talas om detta "problem" trots alla Avensis 2,0 som vi servat genom åren som många har gått betydligt längre än din bil.
Så om man hävdar att felet är en inbyggd sjukdom som förmodligen händer de flesta motorer kan inte stämma eftersom någon av alla de Avensis vi servat i så fall rimligen skulle ha drabbats av felet.
Och vidare kan man fråga vilket bilmärke du tror verkligen skulle ta på sig detta efter 7-år/15500mil på en garanti?
Vi jobbar i dag med alla bilmärken och jag kan nästan garantera att inget märke skulle ta detta på någon slags garanti utan de flesta skulle tyvärr skratta om man sa detta vet jag av mina erfarenheter från olika bilmärken.
Som exempel kan vi ta Bmw som har en inbyggd svaghet i sin vevhusventilation som sätts igen trots att bilarna servas och sköts, och efter denna kalla vinter stod Bmw-bilar i kö hos olika verkstäder runt om i Sverige (jag vet själv förutom oss själva flera andra som hade kö på Bmw-bilar) där bilarna trycker ur sig motoroljan och dränker motor/katalysatorer, sensorer osv med olja och kan orsaka massor av följdskador, i värsta fall krökta vevstakar pga all olja som kommer in i cylindrarna.
KIA har visserligen "bara" 7 år/15000mil så där hade jag legat 500 mil över garantigränsen, känns som att det inte vore omöjligt att ta en diskussion.
Om nu inte felet är vanligt, utan direkt ovanligt, vore det inte intressant för Toyota att få reda på vad som hänt mer exakt då? Själv skulle jag väldigt gärna få veta vad som gått fel om det nu inte är konstruktionsfelsdetaljen som meken berättat för mig.