Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)
Postat: tis 22 jun 2010, 20:11:19
Wall of text - men läs gärna och kom med kommentarer. Just nu är jag jäklikt förtvivlad och texterna kan därför bli lite långdragna/osammanhängande.
Körde hem längs motorvägen - plötsligt ser jag hur tempmätaren drar iväg uppåt. Slår på rull och kommer av innan bilen kokar eller nålen når till rött. Öppnar motorhuven och ser att det är tomt i expansionskärlet.
Dags att utnyttja Toyota Eurocare. Bärgaren hämtar bilen och tar den till aukt. verkstad, själv hyrbil.
Sen kommer domen från verkstan: Topplocksbultarna har släppt/gängat av mellan toppen och blocket. Kylarvätskan bara rinner rakt ut bak mot torpedväggen. Domen - Motorbyte!
Meken tyckte synd om mig med tanke på milen, 500 över försäkringsbolagets gräns. Goodwill från Toyota var han tveksam till.
Men vad han tillägger är att han sett ett flertal sådana case på just dessa bilar sista tiden. Oljeproblemen för 1.8 motorerna är ju välkända och Toyota har tagit ansvar. Har vi här en tickande bomb vad gäller 2 litersbensinarna? Kanske kommer senare, men man borde väl inte behöva räkna med motorbyte före 30k mil på en sån betrodd bil som Avensis? Lite rost, småfel, byten av stag, vattenpump etc...Men motorbyte? Och så plötsligt.
Men vad i h-vete tänker jag i chock, omöjligt! Läser runt lite och hittar följande från forumet:
"Det brukar inte vara några speciella problem med Avensis 2,0 men några saker finns det
Katalysator är känslig på dessa modeller alla sensorena i katten 2st AF o 2 st syresensorer A/F= Air/fuel
Topplocksbultarna kan i enstakafall på årsmodell 03-05 släppa i gängorna i blocket vilket resuterar i att du måste byta shortblock
touota brukar ta det på goodwill beroende på hur långt o bilen har gått och hur servad den har varit"
Skrivet av sign: Vossen
Någon som hört talas om eller kan mer kring detta?
Är lite i chock då jag inte förväntat mig detta liksom, en Avensis 03B 2.0l med 15500 mil på mätaren och komplett bok från aukt Toyotaverkstäder. Och så hux flux motorbyte, en inte så värst blygsam kostnad.
Hade den inne för service på aukt verkstad för bara 400 mil sedan då även vattenpumpen byttes (läckage), lite sånt där vanligt man får räkna med. Men i övrigt toppskick säger de, och Bilprovningen lyriska ngn vecka efteråt (är aldrig några problem med de här bilarna).
Jomenvisst...
Bilen har gått 500 mil för mycket för att täckas av Folksams förlängda maskinskadegaranti, så vi snackar sisådär 35000:- för en beg motor istället för 3500:- i självrisk. Treevligt.
Jag trodde det, men är inte Toyota världskända för sin suveräna kvalitet på motorerna? Jag trodde det och därför köpte jag en Avensis. Rolig att köra är den inte jämfört med många alternativ, men jag ville ta mig lugnt och fint från hemmet till arbetsplats (10 mil dag) på mestadels motorväg men en hel del 50-70 väg, framförallt i "ändarna" vilket borde vara gynnsamt då man får upp lite temperatur i motorn innan det är dags för acc till 110km/h.
Kom gärna med åsikter!
-Är det sånt här man får köpa med en Avensis av näst nyaste modellen? Punga upp +30K för ny motor vid 15500 mil?
-Borde Toyota gå in och stötta med goodwill? (Fullservad, 2 ägare, allt på 2 olika märkesverkstäder beroende på ägaren).
-Får jag skylla mig själv för att ha haft otur (nåja, haft bilen sedan 7500mil och fungerat utmärkt).
-Varför servar jag dyrt på märkesverkstad (dubbla priset?) om jag inte har någon tydlig nytta av det när bilen gått 15k+? Innan så får man goodwill, fick nya strålkastare till Xenon vid 11500 pga fukt.
-Rent generellt, när är ett motorhaveri/motorbyte acceptabelt förutom vid direkt "mystiska" fel där kunden skall betala (bortsett vårdslöshet). Själv tycker jag själva motorn skall hålla 30k oavsett Renault eller Toyota - och där förväntar jag mig mer från Toyota. Har en Alfa som gått lika långt, äldre dessutom. Maskinen som en klocka - övrigt börjar kännas rappligt. Avensisen tvärtom, har känts gedigen i motor/låda och övrigt karosseri. Men ska jag välja just nu i detta emotionella ögonblick så tar jag Alfan, den rullar åtminstone utan maskinellt tjafs även om det knakar i fogarna. Besviken....
MvH,
Robocom
Körde hem längs motorvägen - plötsligt ser jag hur tempmätaren drar iväg uppåt. Slår på rull och kommer av innan bilen kokar eller nålen når till rött. Öppnar motorhuven och ser att det är tomt i expansionskärlet.
Dags att utnyttja Toyota Eurocare. Bärgaren hämtar bilen och tar den till aukt. verkstad, själv hyrbil.
Sen kommer domen från verkstan: Topplocksbultarna har släppt/gängat av mellan toppen och blocket. Kylarvätskan bara rinner rakt ut bak mot torpedväggen. Domen - Motorbyte!
Meken tyckte synd om mig med tanke på milen, 500 över försäkringsbolagets gräns. Goodwill från Toyota var han tveksam till.
Men vad han tillägger är att han sett ett flertal sådana case på just dessa bilar sista tiden. Oljeproblemen för 1.8 motorerna är ju välkända och Toyota har tagit ansvar. Har vi här en tickande bomb vad gäller 2 litersbensinarna? Kanske kommer senare, men man borde väl inte behöva räkna med motorbyte före 30k mil på en sån betrodd bil som Avensis? Lite rost, småfel, byten av stag, vattenpump etc...Men motorbyte? Och så plötsligt.
Men vad i h-vete tänker jag i chock, omöjligt! Läser runt lite och hittar följande från forumet:
"Det brukar inte vara några speciella problem med Avensis 2,0 men några saker finns det
Katalysator är känslig på dessa modeller alla sensorena i katten 2st AF o 2 st syresensorer A/F= Air/fuel
Topplocksbultarna kan i enstakafall på årsmodell 03-05 släppa i gängorna i blocket vilket resuterar i att du måste byta shortblock
touota brukar ta det på goodwill beroende på hur långt o bilen har gått och hur servad den har varit"
Skrivet av sign: Vossen
Någon som hört talas om eller kan mer kring detta?
Är lite i chock då jag inte förväntat mig detta liksom, en Avensis 03B 2.0l med 15500 mil på mätaren och komplett bok från aukt Toyotaverkstäder. Och så hux flux motorbyte, en inte så värst blygsam kostnad.
Hade den inne för service på aukt verkstad för bara 400 mil sedan då även vattenpumpen byttes (läckage), lite sånt där vanligt man får räkna med. Men i övrigt toppskick säger de, och Bilprovningen lyriska ngn vecka efteråt (är aldrig några problem med de här bilarna).
Jomenvisst...
Bilen har gått 500 mil för mycket för att täckas av Folksams förlängda maskinskadegaranti, så vi snackar sisådär 35000:- för en beg motor istället för 3500:- i självrisk. Treevligt.
Jag trodde det, men är inte Toyota världskända för sin suveräna kvalitet på motorerna? Jag trodde det och därför köpte jag en Avensis. Rolig att köra är den inte jämfört med många alternativ, men jag ville ta mig lugnt och fint från hemmet till arbetsplats (10 mil dag) på mestadels motorväg men en hel del 50-70 väg, framförallt i "ändarna" vilket borde vara gynnsamt då man får upp lite temperatur i motorn innan det är dags för acc till 110km/h.
Kom gärna med åsikter!
-Är det sånt här man får köpa med en Avensis av näst nyaste modellen? Punga upp +30K för ny motor vid 15500 mil?
-Borde Toyota gå in och stötta med goodwill? (Fullservad, 2 ägare, allt på 2 olika märkesverkstäder beroende på ägaren).
-Får jag skylla mig själv för att ha haft otur (nåja, haft bilen sedan 7500mil och fungerat utmärkt).
-Varför servar jag dyrt på märkesverkstad (dubbla priset?) om jag inte har någon tydlig nytta av det när bilen gått 15k+? Innan så får man goodwill, fick nya strålkastare till Xenon vid 11500 pga fukt.
-Rent generellt, när är ett motorhaveri/motorbyte acceptabelt förutom vid direkt "mystiska" fel där kunden skall betala (bortsett vårdslöshet). Själv tycker jag själva motorn skall hålla 30k oavsett Renault eller Toyota - och där förväntar jag mig mer från Toyota. Har en Alfa som gått lika långt, äldre dessutom. Maskinen som en klocka - övrigt börjar kännas rappligt. Avensisen tvärtom, har känts gedigen i motor/låda och övrigt karosseri. Men ska jag välja just nu i detta emotionella ögonblick så tar jag Alfan, den rullar åtminstone utan maskinellt tjafs även om det knakar i fogarna. Besviken....
MvH,
Robocom