Min jävla MR2:a!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Min jävla MR2:a!

Inlägg av KACE80 »

Vet fan inte riktigt vart jag skall börja.... :cry: !

Men men jag skaffade ju mig min "fina" dyra ( 95 000kr ) gamla drömbil förra sensommaren och den har varit både hatad och älskad då jag redan i början
hade en del små störande problem med den och de kostade mig tillslut nja runt 10 000-15 000kr!!
Så min MR2:a hade jag ju mixade känslor för, men just nu så är det bara hatkänslor och jag vill inte se fanskapet längre....!

Bilen gick inte igenom den sista Maj och det visste jag men men valde att åka in ändå då det var sista besiktningsdagen på bilen ( Daniel Nyman skulle ta han om min bil den 9 Juni ) men nu fick jag ju ändå ett besiktningsresultat som kunde uppvisas för Daniel så att han visste vad som stod fel....Det visade sig vara 5 fel och 4
av dessa fel var på alla avgasväden och det 5:te var att parkeringsbromsen låg på på vänster eller höger bak....

Det var ungefär som jag visste då mitt grenrör läckte så inga konstigheter där tänkte jag!
Vill inte ens berätta för er vad grenrör med alla packningar ( 3st ) och pinbultar+muttrar kostade :cry: !
Detta var bara början.......
Under tiden som Daniel hade min bil så upptäckte han att min länkarm var kraftigt böjd och han rekommenderade mig starkt att byta den...
Inte klart än då det även visade sig att min lambdasond var "genomröten" :cry: :evil: !

Tyvärr så fortsatte/fortsätter det....
Jag fick tillbaks bilen igår och enligt Daniels mätare så var den besiktningsredo men han uppmanade till att jag skulle köra den riktigt varm och självklart så gjorde jag detta...
Kan sägas att det "senaste" som nu gjordes med min bil inkluderat lite oljor kostade mig 19 500kr!!!!!
så ALLA mina besparande pengar har nu tagit slut och jag har i bästa fall bara mat på bordet och INGET MER! :cry:
Att tilläggas är att jag nu är mitt uppe i min semester så det blir ju att inte göra ett smack tyvärr!

Jo som sagt så fortsätter det...
Tror ni att min sket bil gick igenom?
NEJ :cry: !
Hade fortfarande 3 fel!
CO-halten 1,1 ( 0,5 )
CO2500 0,7 ( 0,3 )
HC 303!!!!!! ( 100 )
Fy fan säger jag!!!
Ringde upp Daniel direkt och han tror nu att min katalysator är helt slut :cry: :evil: :evil: !

Min fråga nu är om det överhuvudtaget kan vara något annat?
Finns väl inget annat kvar?
Daniel har gjort ett komptest och det visade bra resultat ( om hans mätare visade rätt... ) så motorn tycks vara i "gott" skick.....
Har ju inga pengar kvar nu och ett monsterlån på hela bilen så vet ju fan inte hur detta skall gå...
Självklart så lät det som att Daniel kommer göra en "goodwill" grej nu för fanskapet måste ju igenom :evil: !
Vad säger ni om mina värden?
Har ju gjort allt annat nu....
Fy fan vad jag är upprörd som ni kan förstå :cry: !
Behövde även skriva av mig kände jag och ber även om ursäkt för en del svärande men det är hjärtat som talar i dessa heta stunder :evil: !
Hälsningar ANTE!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av cheetah1 »

Hm, det kan bero på att den går för rikt, högt HC brukar bero på det.. HC = kolväte, bensin = kolväte, med andra ord, högt HC är oftast = mycket oförbränt bränsle i avgaserna.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av Glenn »

Jag tycker 303 i HC är lite högt för en "modern" insprutare även utan katalysator nästan.. så det kan mycket väl vara så att den går väldigt fett.

Är det original insprutning ? finns det felkoder isåfall ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av KACE80 »

Glenn skrev:Jag tycker 303 i HC är lite högt för en "modern" insprutare även utan katalysator nästan.. så det kan mycket väl vara så att den går väldigt fett.

Är det original insprutning ? finns det felkoder isåfall ?

Original insprut och ett höjt laddtryck och en eftermarknads downpipe men i övrigt så är allt på bilen original....
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av MagnusS »

Vad har du för lambdavärde?

Ett hc på 303 finns det ingen katalysator i världen som rättar till. Du har ngn form utav grundfel i motorn eller dess styrning.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av KACE80 »

MagnusS skrev:Vad har du för lambdavärde?

Ett hc på 303 finns det ingen katalysator i världen som rättar till. Du har ngn form utav grundfel i motorn eller dess styrning.

Det byttes ju till en ny lambda...?
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av Skynerd »

Syresensorn (90% säker) var kass på min Celica -94 och visade liknande dåliga resultat. Det var Nyman själv som märkte det så han borde väl märkt det på din med. Sen vet jag inte hur mycket som skiljer våra bilar emellan. Men iaf.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av MagnusS »

KACE80 skrev:
MagnusS skrev:Vad har du för lambdavärde?

Ett hc på 303 finns det ingen katalysator i världen som rättar till. Du har ngn form utav grundfel i motorn eller dess styrning.

Det byttes ju till en ny lambda...?

Det byttes lamdasond skrev du ja.

Men vad fick du för lambdavärde på besiktningen?
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av KACE80 »

MagnusS skrev:
KACE80 skrev:
MagnusS skrev:Vad har du för lambdavärde?

Ett hc på 303 finns det ingen katalysator i världen som rättar till. Du har ngn form utav grundfel i motorn eller dess styrning.

Det byttes ju till en ny lambda...?

Det byttes lamdasond skrev du ja.

Men vad fick du för lambdavärde på besiktningen?
Lambdavärdet var det ända ( tack vare bytet ) som klarade sig, med de övriga värdena ja de är för höga och hc var ju påtok för högt.
Jag har skrivit de senaste värdena på min efterkontroll i mitt första inlägg här i denna tråd..
Ante.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min jävla MR2:a!

Inlägg av KACE80 »

Skynerd skrev:Syresensorn (90% säker) var kass på min Celica -94 och visade liknande dåliga resultat. Det var Nyman själv som märkte det så han borde väl märkt det på din med. Sen vet jag inte hur mycket som skiljer våra bilar emellan. Men iaf.

Ja va fan detta är ju ingen som tipsat mig om än och visst låter det som en mycket trolig orsak....
Skall nämna detta för Nyman på torsdag då jag skall lämna in bilen IGEN till honom...
Skriv svar