Sida 1 av 1

Corolla 86 Kamremsbyta, göra själv?

Postat: tor 01 jul 2010, 21:04:50
av JksOlsson
Hejsan
Har en Toyota Corolla 86a, 1.6dx, 13200 mil, min första bil! Yeah! Är min jobbil och väldigt beroende av den.
Till å börja med läcker kopplingen olja, dock inte så farligt än... Fyllt på en gång och hållt en vecka och nivån rört sig knappt 0,5 cm i behållaren... Löser det sen!

KAMREMEN!!!
Läser mycket om denna på många olika forum, verkar vara rätt jobbigt att få en klar bild av den och dess kondition. Vänder mig till er som kan!
Verkar som min är dålig, den fransar och tjutar vid start... Tolkar detta som dåligt, och jag vill byta. Helst själv, jag gillar att meka och vill lära mig men inte klanta till det med en chansning.

Har läst lite men aldrig något om min 86a, hur gör man, är det svårt? Det jag inte fattat är hur man släpper loss och en spänner fast igen. Remmen går på tre hjul, startmotor, motor och något annat... Tänkte köpa en ny drivaxelrem på biltema men verkar inte som de har en mekbok för 86 årsmodell...
Jättetacksam för alla svar! Kanske fortsätter med toyota sen i livet :)

Acking to learn!

Re: Corolla 86 Kamremsbyta, göra själv?

Postat: tor 01 jul 2010, 22:34:07
av Johnny Blade
Den remmen du beskriver är inte kamremmen,det är generatorremmen.Kamremmen sitter innanför plastkåpan.
Jag har själv aldrig bytt nån på en 4A-C (som motorn heter),men det borde vara den motorn som är lättast att byta på.
Generatorremmen brukar man spänna med generatorn, som sitter i ett "ovalt" hål.

Re: Corolla 86 Kamremsbyta, göra själv?

Postat: tor 01 jul 2010, 22:38:38
av Johnny Blade
Bild

Re: Corolla 86 Kamremsbyta, göra själv?

Postat: tor 01 jul 2010, 22:41:17
av Nizzehult
Nu har du nog massuppfittat lite här.
Den rem du pratar om här är nog fläktremmen (som den felaktigt kallas eftersom den tidigare drog kylfläkten) eller mera korrekt: generatorremmen. Den driver generatorn och vattenpumpen - ibland också styrservopumpen och t o m ev. AC-pump - men på Corollan är det inte så. Startmotorn ser man knappt, den sitter på baksidan, under och har inga remmar.
Generatorremmen byter man lätt genom att lossa på generatorns spännskruv och tilta hela generatorn till sitt inre läge. Men denna rem behöver man knappast byta med regelbundenhet, då är kamremmen viktigare. Även om just de flesta av Toyotas motorer klarar ett kamremsbrott.
Kamremmen byter man genom att plocka bort en del prylar, generator, ventilkåpan, undre och nedre kamremskåpan mm. Det senare görs genom hjulhuset efter att ha tagit bort en lucka som finns för detta ändamål. Därefter slackar man på spännrullen och kan därefter kränga av remmen. Lite förenklat.

Jag rekommenderar att köpa en bra verkstadshandbok (finns även på svenska), där förklarar man tydligt och med bilder hur man ska göra!

Re: Corolla 86 Kamremsbyta, göra själv?

Postat: tor 01 jul 2010, 23:05:31
av JksOlsson
Hej igen!
Som vi märker är jag ganska ny, men jag kom faktiskt på mig själv precis efter jag la in tråden... Behöver jag byta generatorremmen om den börjar fransa sig? Hur gör man det isånnafall, borde inte vara så svårt tänker jag.

Sen kanske ni kan ge tips för kopplingen när vi är igång :)

Oljan läcker och rinner ner vid pedalen, inte mycket men en droppe kanske vartannat kopplingstag. Ibland måste jag pumpa lite med kopplingen för att få tryck så jag kan växla. Jag funderar hur man kommer åt huvud och slavpumpen? Vart öppnar man för att komma åt dessa?

När vi ändå är igång... Idag började mina bromsar gnissla lite, tecken på slitage, jag använder dem väldigt sparsamt och de tar fortfarande bra, undrar hur lång tid man kan vänta innan byte? Är ju ganska dumt att köra med kassa bromsar...

Re: Corolla 86 Kamremsbyta, göra själv?

Postat: fre 02 jul 2010, 06:50:08
av PartyBoy
Nu hajjar jag, ni pratar om aggregatremmen som felaktigt brukar kallas fläktrem, generator rem osv

Re: Corolla 86 Kamremsbyta, göra själv?

Postat: fre 02 jul 2010, 15:32:42
av JksOlsson
Någon som kan säga hur man kommer åt kopplingspumparna :) via pedalerna eller under bilen?

Re: Corolla 86 Kamremsbyta, göra själv?

Postat: fre 02 jul 2010, 17:12:27
av nikwal
brukar gå att skruva bort den där relativt smidigt och koppla lös den från pedalen. Men det behövs väl även en renoveringssats eller en "ny" kopplingscylinder, dom nya brukar vara i nån typ av alunimium. har du tur kan du putsa rent den gamla från rost inuti och få den att funka ett tag till med nya gummin. själv har jag en från en celica gt4 på supran så det bör inte va toksvårt at hitta nån som funkar.. edit, ja och sen kan man ju behöva lufta den efterråt.