Supra, en blivande klassiker?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
alexanderbilar
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 21:57:08
Bilmodell: Supra, Corolla CS, Caldina
Årsmodell: 1989
PostOrt: Järna
Ort: Järna
Kontakt:

Supra, en blivande klassiker?

Inlägg av alexanderbilar »

Tjena, sitter en hel del och funderar hur mycke Supra MA70 blir en klassiker eller inte..

har själv alltid älskat den modellen och sprang över en som knappt rullat 1800 mil tidigare iår:)

det finns fortfarande relativt många, men känns som att jag nästan aldrig ser dom? (bor i stockholms trakten) har bara sett 5-6 stycken ute på vägarna iår.

Supra har endå en lite intressant historia, Bland anat så har det ju varit den Snabbaste Japanska gatbilen med modellen Turbo A 1988, som endast byggdes i 500 exemplar och har cirka 270 hästars (tror att det är) 7M-GTE motorn som e lite trimmad, det är iaf en MA70. men redan året efter så slogs Rekordet av Nissan Skyline Gt-R R32..

enligt produktions uppgifter jag har hittat så byggdes det cirka 30,000 exemplar 1986 och 1987, så dom är utan tvekan dom vanligaste årsmodellerna, kanske inte i sverige, då dom Inte såldes här officiellt, men det finns endå en del Impoterade.

Min favorit modell är MA70, den som såldes här, 89 är min favorit årsmodell me, och tur för min del att det är den som är vanligast här, enligt Transport styrelsen så finns det 310 SV-sålda supra årsmoell av 1989 i sverige, och 393 med Importbilarna.

det året så byggdes det cirka 14.544 bilar.

men sen efter 1990 så sänktes produktionen kraftigt, och 92 byggdes detlite drygt 1200 bilar, det låter väldigt lite i mitt tycke.

men om man ska titta frammåt, kanske 10år, är Supra en klassiker då tro?

dom kommer ju att vara betydligt ovanligare än idag, då det skrotas en del och även finsn en del sunkiga. det är ju mycket ovanlgit att ha såna som är i mitt skick, det finns ett 10 tal supror i sverige som rullat under 5,000 mil i dags läget.

MVh/alexander
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Supra, en blivande klassiker?

Inlägg av SHySwe »

Ibland funderar jag åxå på vad som ska bli klassiska bilar.
Utbudet av märken och modeller ökar, vilket gör att generella samlarbilar är svårt att gissa.
För Toyotaälskare kommer Supran alltid att vara en bil att vilja äga, speciellt de tidiga.
Om tio år? Jämför med de Toyotor som tillverkades i slutet av sjuttiotalet. Egentligen är dom inget att ha! Typisk standardbil, som andra tillverkare spottade ut massor av liknande... Ändå har jag en Corolla från -73...
Var rädd om din 1800mils Supra. Den kommer säkert att anses värdefull om 10 år (redan nu!), även om den inte är värd så många pengar förrän om 15-20 år.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
alexanderbilar
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 21:57:08
Bilmodell: Supra, Corolla CS, Caldina
Årsmodell: 1989
PostOrt: Järna
Ort: Järna
Kontakt:

Re: Supra, en blivande klassiker?

Inlägg av alexanderbilar »

klart att jag e rädd om den mer än mig själv..

lite mer bilder kanske?

http://www.garaget.org/?car=196979

det blir bara träff punkt 80 iår, och sen så blirre nog inet mycke mer på ett bra tag.

menar också för en "klassiker status" e väl oftast lättare för typ Sportbilar att få än vanliga starndard bilar?
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Supra, en blivande klassiker?

Inlägg av Skynerd »

Supra MK3 får det nog svårt. MK4an däremot.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Användarens profilbild
alexanderbilar
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 21:57:08
Bilmodell: Supra, Corolla CS, Caldina
Årsmodell: 1989
PostOrt: Järna
Ort: Järna
Kontakt:

Re: Supra, en blivande klassiker?

Inlägg av alexanderbilar »

hmm kanske..

mnear att typ varanda MKIV e högerstyrd och trimmad..

original sånan finsn de ju nästan ingenting..

men MKIIIan e mera kliassik i mitt tycke.

eller varför tror du att IV skulle lyckas bättre än III?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Supra, en blivande klassiker?

Inlägg av Glenn »

Jag ser iofs oftare vänsterstyrda MkIV än mkIII på gatan tycker jag, däremot är det nog korrekt att det finns flera mkIII, men dom verkar inte användas lika mycket.

Bara för typ 10 år sen drällde det ju av billiga mkIII'or, jag hade flera stycken på gång men det blev inget, numera ser man dom sällan och till helt andra priser då. (Dessutom kunde man köpa MkIII'or med rasad toppackning för nästan inga pengar alls.)


MkIV är väl redan idag en ikon, delvis för att det är bland det värsta toyota producerat, i alla fall som sålts i västvärlden.

Sen tror jag iofs att även MkIII kommer att bli en klassiker, men MkIV tvekar jag inte en sekund på.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Supra, en blivande klassiker?

Inlägg av Henrik »

Handlar mycket om image.
MkIII har helt enkelt inte samma image som mkIV. Men som samlarbil kan den nog bli poppis, men man ska nog inte vänta sig att den kommer vara värd några hutlösa siffror.
En mkIII som rullat 2000 mil bör om några år vara värd runt 100k tycker jag.. Räcker med att EN rik person som gillar modellen ser annonsen.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Användarens profilbild
alexanderbilar
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 21:57:08
Bilmodell: Supra, Corolla CS, Caldina
Årsmodell: 1989
PostOrt: Järna
Ort: Järna
Kontakt:

Re: Supra, en blivande klassiker?

Inlägg av alexanderbilar »

Tjena, kul att några e lite optimistiska Ang MKIII..

så du menar att MKIII priserna har ökat sen 2000? jag hade ignen kill på priserna då, men vilket värderas dom måste ha haft, då var ju bilen bara 11år gammal..

en MKIII som rullat 2k kan nog vara värd mer redan ida., men de beror ju på om de finns köpare så klart.

ungefär det jag gav för min, och det är jag nöjd med, många säger att det var et tfynd..

det sälj en likvärig (faktiskt i samma samhälle och butik där min såldes ny) nu en som dom begär 160k (+12k med några bling-bling fälgar) för, men det är verklgien ett överpris i mitt tycke..

som sagt, jag kommer att köra jäklgit lite med min.. i princip lugta och kanske nån fin bilträff här i krokarna nån gång per år, om ens det.

mitt krav är att den MAX ska ha gått 2,000 mil 2019 (då de nblir 30år oh "klassiker stämpel, även hos staten, om ni förstår va ja menar;))

men jag vet inte ens om ja kommer att köra så "mycke"

men posta vidare med era synpunkter/spå..

ja gtror at MKIII kan bli en klassiker, me ninte riktigt idag, så jag tycker att den är nåt mellanting, inte helt modern, men itne riktigt klassiker heller, som nån slags "pre-klassic" bilen är ju som sagt helt otrolig..

ja kommer till träffpunkt 80, enda tillfället iår och se den live.

(om de blir fint väder d.v.s:))
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Supra, en blivande klassiker?

Inlägg av nikwal »

Av mk3'orna är tidiga årsmodeller icke-targa favorit, men helst med -gte då iofs. Har sett en icke-targa tillsalu EN gång genom alla år typ.
mk1 blir ofta spottade på som skitfula, men dom kan bli rätt coola faktiskt.
mk2 så är ju såklart den modellen jag har bäst :-) , fet rear bumber och backspeglar.. :-)

Har skrotat en mk3 ner i minsta detalj och en del ställen såg man ju att dom tagit i lite för mycket på, nu har jag inte kikat nåt på djupet på mk4'or men det är känns rätt säkert att anta att den borde vara lite mera "lagom" dvs rätt mängd metall på rätt ställe.
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Supra, en blivande klassiker?

Inlägg av Glenn »

alexanderbilar skrev:Tjena, kul att några e lite optimistiska Ang MKIII..

så du menar att MKIII priserna har ökat sen 2000? jag hade ignen kill på priserna då, men vilket värderas dom måste ha haft, då var ju bilen bara 11år gammal..
Jag hade två på G för om jag minns rätt 30 och 35k (kan säkert kolla mina gamla mail), båda turbo och tyskimport.

Dessutom hade jag nån med rasad toppackning för 15k, men den försvann precis när jag skulle fixa transport.. den såg
jag inte heller, tror inte ens jag såg den på bild så jag vet inte skicket. (men för 15k och lite toppmeck i garaget så hade man ju haft en bil att åka i i alla fall..)


Osäker på när detta var, men innan hjag köpte ST205'an 2004(?) iaf..

Tvivlar på att man hittar nån under 50k idag ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar