Sida 1 av 1
Motorras? på en ST 185
Postat: ons 07 jul 2010, 09:07:36
av JPH
Köpte en Celica GT Four (-90) för bara någon dryg vecka sedan och hann köra runt 30 mil innan motorn dog tvärt. Luktade lite illa strax innan det hände och då jag öppnade motorhuven var det hett som attans och rök ordentligt i området kring generatorn, grenröret och intercoolern (som ligger ovanpå motorblocket). Efter bärgning till Toyota i Norrköping konstaterade de att det finns ingen komp i motorn och den har läckt olja. Jag kollade dock att oljan inte var helt slut, fanns ett par centimeter olja kvar på stickan. De menade också på att de som varit inne i motorn tidigare har gjort ett slarvigt hastjobb då vare sig generator eller grenrör var ordentligt monterade. Däremot satt kamremmen rätt. De antydde att det nog är mycket värre än bara eventuellt kolvringarna eftersom det inte finns något komp överhuvudtaget. I övrigt ville de inte jobba med motorn eftersom den är ombyggd. Jäkligt trist och jag tvingas erkänna att jag inte alls kan mecka en sådan här motor.
Någon som har några idéer om vad jag göra nu? Hur mycket komp ska det egentligen vara på en ST185:a? Kan verkligen motorraset bero på oljebrist? Funderar också på att försöka få tag på en ny motor - var letar man då bäst (fanns ingen på Bildelsdatabasen senast jag kollade)?
\Patrik
Re: Motorras? på en ST 185
Postat: ons 07 jul 2010, 10:03:22
av Glenn
Om det fanns olja på stickan så tror jag det är nåt annat, kan mycket väl vara nåt amatörfel tidigare meck har gjort.
Själv hade jag nog försökt konvertera in en ST205-motor, men för att veta hur dyrt det blir att renovera så måste man ju riva
hela motorn och kolla vad som gått sönder.. vilket iofs inte är SÅ jobbigt om man har tid,plats och verktyg, har man inte
det blir det lite värre.
Re: Motorras? på en ST 185
Postat: ons 07 jul 2010, 10:59:53
av JPH
Jag pratade med Linköpings motorsport och de sa ungefär samma sak, dvs för att få veta vad som hänt måste motorn plockas isär, därför går det inte i förväg att ge någon vettig kostnadskalkyl. Lågt räknat och om det t.ex. bara handlar om att byta kolvringar skulle de i alla fall ta minst 34.000:- för jobbet och sedan tillkommer material och då landar jag på belopp över 40.000:- Därför vore det intressant att få en bild av vad en ny motor kan kosta. Sugmotorerna (i huvudsak 2-liters GTI:er) på Bildelsdatabasen går på 4000-25000 och det säger inte så mycket om vad en turbomotor kan gå loss på.
\Patrik
Re: Motorras? på en ST 185
Postat: ons 07 jul 2010, 12:39:48
av Cyrix
Jag hade rivit motorn och sett vad som var trasigt först.
Kan du inte det själv, finns det kanske andra här på forumet som kan tänka sig att göra det för en mer rimlig peng än 34.000
Re: Motorras? på en ST 185
Postat: ons 07 jul 2010, 12:59:17
av JPH
Önskar jag hade kompetens och verktyg, då hade jag gett mig på motorn själv, men så är det inte. Tycker också att priset (kring 30.000 och över) är lite väl högt och då talar vi ändå bara arbetskostnad. Hoppas hitta någon som kan modellen och tycker det är kul att jobba med den. Just nu står bilen i Uppsala. Om någon är intresserad hör gärna av sig (Min mobil: 0733-404597).
\Patrik
Re: Motorras? på en ST 185
Postat: ons 07 jul 2010, 16:31:36
av Cyrix
JPH skrev:Önskar jag hade kompetens och verktyg, då hade jag gett mig på motorn själv, men så är det inte. Tycker också att priset (kring 30.000 och över) är lite väl högt och då talar vi ändå bara arbetskostnad. Hoppas hitta någon som kan modellen och tycker det är kul att jobba med den. Just nu står bilen i Uppsala. Om någon är intresserad hör gärna av sig (Min mobil: 0733-404597).
\Patrik
Jag kan vara intresserad av ett sånt jobb, men jag finns på andra sidan sverige(Göteborg).
Re: Motorras? på en ST 185
Postat: ons 07 jul 2010, 16:46:38
av JPH
Tackar! Jag ska börja med att se om jag kan hitta någon närmare Uppsala, annars kan jag höra av mig.
\Patrik