Wobblar!! :S

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
celicaprojekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 30 dec 2009, 17:11:08
Bilmodell: celica gti
Årsmodell: 91

Wobblar!! :S

Inlägg av celicaprojekt »

Hmmm när tjejen min vart ute med celican (st 182) från 1991, så säger hon att den wobblar så jag provkörde och jag tror nog att den wobblar lite, känns som att det kommit under en natt men känns lite skumt. tyckte det glappade lite i ena däcket när jag hissade upp och ryckte i dem. någon som vet var man ska börja rota / byta?? Tacksam för svar
//Oscar
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Wobblar!! :S

Inlägg av cheetah1 »

Kolla om hjulen sitter fast, till att börja med.
Användarens profilbild
celicaprojekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 30 dec 2009, 17:11:08
Bilmodell: celica gti
Årsmodell: 91

Re: Wobblar!! :S

Inlägg av celicaprojekt »

HAHA jadu, kanske jag är lite knäpp men inte är jag så jävla trög...
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Wobblar!! :S

Inlägg av cheetah1 »

Well, det är lika bra att fråga, efter som det är en mycket (alltför) vanlig orsak till liknande problem.

Okej då, du säger att det glappar. Hjullager låter fan om det är på gång, och jag förutsätter att du inte har hört nåt missljud, så då bör det mest troligt inte vara det.
Då kan man kanske gissa sig till att det är nån bussning i nån led nånstans som är utsliten? Du behöver kunna hissa upp bilen, så att du kommer åt att rycka och slita i grejerna och se vart det glappar.

Tänk på säkertheten så du inte får bilen över dig osv..
Användarens profilbild
celicaprojekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 30 dec 2009, 17:11:08
Bilmodell: celica gti
Årsmodell: 91

Re: Wobblar!! :S

Inlägg av celicaprojekt »

haha mmm kan tänka mig det...
yeah funderade på hjullagret men om det nu ska låta så stämmer det inte, får ge mig ut i garaget och börja rycka och slita helt enkelt. säkert lika bra byta bussningar för dem är väl säkert inte bytta nån gång. tack för svar :D
Användarens profilbild
celicaprojekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 30 dec 2009, 17:11:08
Bilmodell: celica gti
Årsmodell: 91

Re: Wobblar!! :S

Inlägg av celicaprojekt »

Vart ute ryckt som fan i framvagnen och allt därtill hmm kan inte finna något som glappar eller liknande, va ute och provkörde och kom fram till att den wobblar mycket mer än normalt speciellt om man kör över gupp och liknande.

Inget glapp i framvagnen.
Inget hjullager Inga missljud iaf.

Kanske problemet sitter i bakvagnen tyckte nästan det kändes så?? eller någon bättre ide??
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Wobblar!! :S

Inlägg av cheetah1 »

Hur skulle du beskriva wobblandet, är det som skakningar i ratten, hela bilen, eller mer långsamma rörelser i bilen?

Felaktig hjulinställning (väldigt felaktig) kan orsaka instabil väghållning, dvs att bilen kanske hellre vill svänga än gå rakt fram och liknande (vilket förstås är livsfarligt).

Skakningar i ratten eller bakvagnen skulle kunna bero på obalans i hjul eller bromsar.

Eftersom du säger att det blir värre när du kör över gupp skulle man väl dock troligast kunna misstänka nåt med upphängningen. Hör du några slagljud, eller är det bara själva rörelsen som är symptomet?

Hur mår bilens stötdämpare?
Användarens profilbild
celicaprojekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 30 dec 2009, 17:11:08
Bilmodell: celica gti
Årsmodell: 91

Re: Wobblar!! :S

Inlägg av celicaprojekt »

Det är som om man sakkta styr bilen över halva vägbanan själv på ett ungefär, ibland har det hörts ett ljud från bakre stötdämparen ungefär som ett klonk-ljud. hmm inga skakningar i ratten eller liknande har redan upplevt hur bromsarna håller på och jävlas så är inte det iaf. men tänkte kanske på stötdämparna eller bussningarna som är ganska gamla och slitna.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Wobblar!! :S

Inlägg av cheetah1 »

Du kan testa stötdämparna genom att trycka ner bilen så långt du kan i vardera hörnet och sen släppa, den ska gunga max en gång innan den stannar.

Min VW med tokslut dämpare bak gungar upp och ner 4-5 gånger innan den stannar. :) Det är "spännande" att köra kombinationen utförsbacke/kurva/sorkhål med den kan jag säga. Hela bilen hoppar i sidled. :D
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Wobblar!! :S

Inlägg av Gt-4 »

Jag hade en stötdämpare som var tokslut och tom för olja I min st185.
Då blev bilen fruktansvärt instabil och hoppa typ åt sidan om man körde I ett gupp.
Skriv svar