
Drivknutarna - dela
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 87
- Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
- Bilmodell: toyota celica st 182
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: 38240
- Land (Country): Sverige
- Ort: nybro
Drivknutarna - dela
Jag har en tanke på att byta lagret i mina drivknutar, men får inte isär dom. har hela axeln ute och tagit bort ringen som sitter intill lagret. sen såg jag i hayens boken att det bara var att slå lite, inte hjälper det inte. min fråga lyder då, kan det vara något mer man måste ta väck? tycker inte man kan ta isär mer utan att ta sönder :/ tacksam för all hjälp så man kan få den rullande igen 

drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Re: Drivknutarna - dela
Vad menar du med lagret i drivknuten?
Är det yttre eller inre knut du menar?
Är det yttre eller inre knut du menar?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Drivknutarna - dela
de enda lagren som finns i en drivknut är ju nållagren, fast dom brukar man väl iofs inte byta, utan man byter hela knuten.
Var rätt länge sen man gjorde det där men jag har för mej man brukade knacka ur "ytterändarna" på knuten med en smal mejsel inifrån, varvid
tätringen pajade, fast det gör ju inget om man ska byta hela knuten ändå.
Var rätt länge sen man gjorde det där men jag har för mej man brukade knacka ur "ytterändarna" på knuten med en smal mejsel inifrån, varvid
tätringen pajade, fast det gör ju inget om man ska byta hela knuten ändå.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: Drivknutarna - dela
GT4 har inga tripod knutar iaf vet inte hur det är på GTI men tvivlar på det.
Är nog hela knuten han menar sig byta.
Såna är bara att knacka på inre ringen så släpper dom precis som Glenn skriver.
Dock så kan man få slå rätt hårt för att dom ska släppa ibland.
Är nog hela knuten han menar sig byta.
Såna är bara att knacka på inre ringen så släpper dom precis som Glenn skriver.
Dock så kan man få slå rätt hårt för att dom ska släppa ibland.
-
- Inlägg: 87
- Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
- Bilmodell: toyota celica st 182
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: 38240
- Land (Country): Sverige
- Ort: nybro
Re: Drivknutarna - dela
Det är tanken att jag ska byta hjullagret inne i knuten, har lite kontakter som kanske kan fixa fram. men då måste jag få ur knuten så man kan börja plocka ur det, vill ju inte förstöra något då den ska användas igen. kontot vill gärna spara några kronor, och nya knutar kostar 5500 kr/st så det blir lite pengar 

drifting is from japan, kränghäng is from sweden
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Drivknutarna - dela
Hjullagret sitter väl ändå i navet?
-
- Inlägg: 87
- Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
- Bilmodell: toyota celica st 182
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: 38240
- Land (Country): Sverige
- Ort: nybro
Re: Drivknutarna - dela
Fel skrivet av mig, jag vill få väck den yttre knuten för att byta kulorna och allt i knuten 

drifting is from japan, kränghäng is from sweden
-
- Inlägg: 87
- Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
- Bilmodell: toyota celica st 182
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: 38240
- Land (Country): Sverige
- Ort: nybro
Re: Drivknutarna - dela
Hittade en gammal tråd här, och det verkar som om det är i princip omöjligt att få lös knuten utan att paja den. tråkigt må jag säga, får se om man kan fixa fram lite pengar då så man kan fixa nya knutar lr om man ska ta nya axlar från toyota.
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Drivknutarna - dela

Inga problem att slå loss yttre drivknut (slå på innerringen), samt därefter dela knuten(man vrider på inre ringen tills dess att man kan lossa en kula i taget).
Detta är dock en bild från när damasken hade gått sönder och jag gjorde rent knuten, tror inte man tjänar mycket på att bara byta kulor, då det brukar bli fördjupningar i anliggningsytan på yttre banan.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Drivknutarna - dela
Flyttad till Forumindex ‹ Toyota ‹ Teknik - Service & reparationer
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd