Sida 1 av 2
BILEN TAR HÖGER
Postat: lör 31 jul 2010, 10:19:02
av nicklas2007
Hej
jag har problem med min bil avensis 07 om ni har någon tips till vad ska jag göra med den.
Problemet är i januari månad det skakade i ratten så tänkte jag själv att det är promser. Så köpte jag bromsskivor fram med kloster från toyota verksta och bytt jag de själv.
Gick bra ett tag och sen nu i juli månad efter 2000 km körning böjade bilen tar höger mycka och skakar i ratten när jag bromsa efter 70 km/tm hastighet

.
Gick till toyota verksta de sa
1) kanska däcken som är bara4 mm kvar som gör deta.
2) kanska hjulinställning
3) kanska plans
jag började med hjulinställning och plans . Det hjälpte inte. Så köpte jag begagnat somer däck som är med 6 mm kvar och monterat på bilen 4 st däck skakeningen fösvann men tar fortfarande höger på verksta sa att de tror på servopumpen som är fel på.
Vad tycker ni?
Är filet att jag köpte begagnat däck!
På vianor de vill inte testa hjulinställning en gång till de tyckr att filet leger någon ana stans.
Vad ska jag göra
(ändrat shiftläge på texten, tidigare CAPS LOCK, mvh Neblade)
Re: BILEN TAR HÖGER
Postat: lör 31 jul 2010, 10:35:31
av PartyBoy
Låter som du har lite problem med bromsarna. Om du får vibrationer i bilen bara när du bromsar(?) Varför byta däck och göra hjulinställning? Låt en auktoriserad verkstad ta en titt på bilen så löser dom det!
Re: BILEN TAR HÖGER
Postat: lör 31 jul 2010, 10:49:02
av nicklas2007
Menar du proser fram eller back? På toyota verksta de sa bara kanska de var int säkra. Men skakningen fösvann nu efter jag bytt däcken.
(ändrat shiftläge på texten, tidigare CAPS LOCK, mvh Neblade)
Re: BILEN TAR HÖGER
Postat: lör 31 jul 2010, 13:53:51
av cheetah1
För det första: Tryck ur Caps Lock.
Vidare: Att det drar åt ena eller andra hållet kan bero på många olika saker. Exempelvis kan det bero på snedslitna däck (bör ju vara uteslutet eftersom du har bytt), anliggande bromsar, mest troligt bak (känn med handen efter att du har kört en bit om nån av fälgarna blir varm), dåligt hjullager (brukar höras), fel i växellådan (mycket sällsynt), fel i upphängningen (borde märkts vid hjulinställningen), felaktig hjulinställning (det har du ju redan kollat), med mera.
Menar du att det drar höger bara när du bromsar? Isåfall kan det vara läge att åka in till en verkstad och testa bromsverkan på alla hjulen, det kan vara så jävligt att du har nån broms som kanske inte tar alls, särskilt om det är bak kan det vara svårt att märka. Detta kan vara livsfarligt.
Re: BILEN TAR HÖGER
Postat: lör 31 jul 2010, 14:20:05
av nicklas2007
Hej nej inte när jag bromsar bilen tar höger bara när jag släper ratten.cheetah1 skrev:För det första: Tryck ur Caps Lock.
Vidare: Att det drar åt ena eller andra hållet kan bero på många olika saker. Exempelvis kan det bero på snedslitna däck (bör ju vara uteslutet eftersom du har bytt), anliggande bromsar, mest troligt bak (känn med handen efter att du har kört en bit om nån av fälgarna blir varm), dåligt hjullager (brukar höras), fel i växellådan (mycket sällsynt), fel i upphängningen (borde märkts vid hjulinställningen), felaktig hjulinställning (det har du ju redan kollat), med mera.
Menar du att det drar höger bara när du bromsar? Isåfall kan det vara läge att åka in till en verkstad och testa bromsverkan på alla hjulen, det kan vara så jävligt att du har nån broms som kanske inte tar alls, särskilt om det är bak kan det vara svårt att märka. Detta kan vara livsfarligt.
Re: BILEN TAR HÖGER
Postat: lör 31 jul 2010, 15:45:40
av Gt-4
Då tycker jag du ska be nån verkstad kolla så alla leder och bussningar är hela.
Är allt ok då ska du åka tillbaka till dom som gjorde Hjulinställning och be dom göra om den!
Re: BILEN TAR HÖGER
Postat: lör 31 jul 2010, 17:46:43
av cheetah1
Japp, eller känna om nån broms ligger till lite grann. Kör nån mil eller två, stanna till på en parkeringsficka (gärna utan att bromsa hårt) och känn försiktigt med handen på fälgarna. Om nån är varmare än dom andra kan du nog misstänka att det är där problemet ligger.
Re: BILEN TAR HÖGER
Postat: mån 02 aug 2010, 20:05:01
av nicklas2007
Hej
hjulinställning och plans som jag har gört det var inte bra gört av de inlägget toyota verksta + bromsna back behöver byttas

.
Hjulinställning, plans och bromsna back ska göras av toyota verksta vi få se resultaten imorgån. De vill ha 4600kr för allt. Jag kommentera senera.
Re: BILEN TAR HÖGER
Postat: mån 02 aug 2010, 21:55:47
av Speedo
Jag skulle hissat bilen fram och bak och känt att alla hjul rullar fritt.
Om man gjort hjulinställning på ett seriöst företag skall man få ett protokoll där man kan se samtliga vinklar, både före och efter inställning, samt gränsvärdena.
Sedan förstod jag inte om det var ett eller två däck du köpte? Att bara byta ett däck är oftast inte någon bra idé. Speciellt med tanke på de problem du har. Däcken på varje axel bör vara lika slitna.
Plans = Balansering?
Jag betalade 900kr har jag för mig, för hjulinställning på Toyota här. 3700kr för att byta bromsbackar(?) och balansera hjulen(?) lät lite väl i häftigaste laget kanske...?
Re: BILEN TAR HÖGER
Postat: tis 03 aug 2010, 00:01:56
av nicklas2007
Hej
jag har bytt alla 4 däck
Speedo skrev:Jag skulle hissat bilen fram och bak och känt att alla hjul rullar fritt.
Om man gjort hjulinställning på ett seriöst företag skall man få ett protokoll där man kan se samtliga vinklar, både före och efter inställning, samt gränsvärdena.
Sedan förstod jag inte om det var ett eller två däck du köpte? Att bara byta ett däck är oftast inte någon bra idé. Speciellt med tanke på de problem du har. Däcken på varje axel bör vara lika slitna.
Plans = Balansering?
Jag betalade 900kr har jag för mig, för hjulinställning på Toyota här. 3700kr för att byta bromsbackar(?) och balansera hjulen(?) lät lite väl i häftigaste laget kanske...?