Previa 2002 Motorkontroll lampa lyser ibland med felkoder

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
robbes
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 09:15:34
Bilmodell: Toyota Previa
Årsmodell: 2002
PostOrt: Motala
Land (Country): Sverige
Ort: Motala

Re: Previa 2002 Motorkontroll lampa lyser ibland med felkoder

Inlägg av robbes »

PierreW skrev:
robbes skrev:Nu fick jag hjälp med vilken det är så den är beställd skall komma i morgon tisdag undrar lite smått om jag måste in till toyota och nolla datorn efter men har bytt den elelr skall det kännas av automatiskt?
Lossa minuspolen på batteriet innan du börjar att byta sensorn, så har styrboxen nollat sig när du är klar ;)

Be en bön för att gängorna i sensorn inte skär. Underlättar om grenröret är kallt vid byte för din egen skull mest ;)
Har redan haft bort den gammla sensorn utan problem den stod över natten med en massa 5-56 på för att underlätta och det var inget problem att lossa sedan.

Tackar för svaret om att lossa batteripolen det har jag gjort då man hade bort och rengjorde den andra då en sade det kunde räcka men det gjorde det inte.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Previa 2002 Motorkontroll lampa lyser ibland med felkoder

Inlägg av PierreW »

robbes skrev:
PierreW skrev:
robbes skrev:Nu fick jag hjälp med vilken det är så den är beställd skall komma i morgon tisdag undrar lite smått om jag måste in till toyota och nolla datorn efter men har bytt den elelr skall det kännas av automatiskt?
Lossa minuspolen på batteriet innan du börjar att byta sensorn, så har styrboxen nollat sig när du är klar ;)

Be en bön för att gängorna i sensorn inte skär. Underlättar om grenröret är kallt vid byte för din egen skull mest ;)
Har redan haft bort den gammla sensorn utan problem den stod över natten med en massa 5-56 på för att underlätta och det var inget problem att lossa sedan.

Tackar för svaret om att lossa batteripolen det har jag gjort då man hade bort och rengjorde den andra då en sade det kunde räcka men det gjorde det inte.
Det funkar inte eftersom rengöring av en Lamdbasond inte har någon som helst inverkan på funktionen. Problemet är innanför porlins skalet ;) Således tändes lampan direkt vid start då sensorn inte skickade rätt signal. Minst en halvtimme bör batteriet vara av.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
robbes
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 09:15:34
Bilmodell: Toyota Previa
Årsmodell: 2002
PostOrt: Motala
Land (Country): Sverige
Ort: Motala

Re: Previa 2002 Motorkontroll lampa lyser ibland med felkoder

Inlägg av robbes »

Då är det dags för en u8ppdatering. En ny lambda sond inköptes med garanti från en skrot för 500 kronor ink frakt. Den är nu monterad och lampan släckt.

Dock lite mickel att få dit ringnyckeln pga rör i vägen men det gick
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Previa 2002 Motorkontroll lampa lyser ibland med felkoder

Inlägg av PartyBoy »

Bara att hålla tummarna nu då! Tänk dock på att felkoden ligger lagrad i motorstyrenheten trots att du lyft av minuskabeln och släckt lampan. Bilprovningen gillar inte detta något vidare! :D
---------------------------
Toyota Mek
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Previa 2002 Motorkontroll lampa lyser ibland med felkoder

Inlägg av Speedo »

Visst kan man nolla den "ordentligt" med tex. Biltemas OBDII läsare för ca:750kr? Den har ju en "Erase" -knapp iaf.
Viggoludvig
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 10 aug 2010, 21:53:35
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2001
PostOrt: Partille
Land (Country): Sveden

Re: Previa 2002 Motorkontroll lampa lyser ibland med felkoder

Inlägg av Viggoludvig »

Hej,

Det verkar ju ha löst sig för dig men jag bifogar ändå en länk angående Bank 1 och Bank 2 för framtida referens för andra sonder.

Det kan ju vara nån annan som ligger sömnlös om natten...och som kanske vaknar med ett skrik... -Bank 1! -Bank 2!


För att förstår vilken sida det handlar om måste man dock veta att ettans cylinder alltid befinner sig längst ifrån växellådan. Utifrån det kan man läsa resten här:


http://translate.google.se/translate?hl ... 26prmd%3Dn

/Otto
Viggoludvig
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 10 aug 2010, 21:53:35
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2001
PostOrt: Partille
Land (Country): Sveden

Re: Previa 2002 Motorkontroll lampa lyser ibland med felkoder

Inlägg av Viggoludvig »

Hej,

Det verkar ju ha löst sig för dig men jag bifogar ändå en länk angående Bank 1 och Bank 2 för framtida referens för andra sonder.

Det kan ju vara nån annan som ligger sömnlös om natten...och som kanske vaknar med ett skrik... -Bank 1! -Bank 2!


För att förstår vilken sida det handlar om måste man dock veta att ettans cylinder alltid befinner sig längst ifrån växellådan. Utifrån det kan man läsa resten här:


http://translate.google.se/translate?hl ... 26prmd%3Dn

/Otto
Skriv svar