Topplockspackning Corolla 76'

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
rydfjord
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 23:13:39
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1976
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Topplockspackning Corolla 76'

Inlägg av rydfjord »

Naiv som jag var försökte jag tidigare i veckan flytta från Öregrund utanför Uppsala ner till Göteborg med min fantastiska corolla från 76. Men äventyret och topplockspackningen tog slut några mil utanför Linköping. Nu står hon där alldeles ensam och väntar på att jag ska ta hand om henne.

Min plan är att hyra bil och trailer och köra upp och hämta ner henne till Göteborg men frågan är om det ens går att lösa problemet med packningen.
Först och främst, vet nån vart jag kan få tag i en liknande packning, eller är den tillräckligt enkel att klippa till själv?
Student som jag är har jag mycket begränsade möjligheter mecka, både vad det gäller kunskap, verktyg och garage. Vet nån om det finns några alternativ till en dyr proffsverkstad i närheten av Göteborg som kan ta sig an jobbet?

Tacksam för hjälp!

Alexander
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4788
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Topplockspackning Corolla 76'

Inlägg av Glenn »

Att tillverka en egen topplockspackning är ingen bra ide, de flesta andra packningar kan man tillverka men toppackningen är lite speciell.

Har du kollat med toyota ? just sådana saker brukar finnas läänge.. motortypen i bilen har dessutom troligen funnits i andra bilar så det
borde finas rätt många som behöver sådana.

Har inte toyota (eller är snordyra) borde det finnas en komplett eller sotningssats från nån tredjepartstillverkare.. med lite tur kan din lokala mekonomen eller liknande plocka fram en åt dej.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Topplockspackning Corolla 76'

Inlägg av Johnny Blade »

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
rydfjord
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 23:13:39
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1976
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Topplockspackning Corolla 76'

Inlägg av rydfjord »

Tack för hjälpen, nä de kanske är lite dumt att försöka sig på att tillverka en själv. Meca kunde inte få fram någon men efter en stunds runtringning lyckades Toyotacenter i Mölndal leta fram en i deras gamla pärmar, 250:-. Känns väldigt värt.

Nu återstår bara problemet med mekandet, är det ens rimligt att beställa en verstadshandbok, lite biltemaverktyg och försöka sig på detta själv?

Tack för hjälpen!

Alexander
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4788
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Topplockspackning Corolla 76'

Inlägg av Glenn »

har du nån mekvana ?

En såpass gammal bil är ju vanligen inte speciellt svårmeckad, K-motorn är väl desstutom en gammal stötstångsmotor utan crossflow om jag minns rätt ? (Johnny blade kan säkert rätta mej om jag har fel) vilket gör det ännu enklare då man inte måste passa in kam osv, och bara behöver skruva på ena sidan :)

..Om det nu är K-motor, men efterssom det stod 3K-B på topplockspackningen i JB's länk så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar