Sida 1 av 2
komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp
Postat: ons 25 aug 2010, 19:12:17
av hofstedt
Enkelt för de som kan så hoppas på lite support här..tack.
Det gäller en corolla 03 halvkombi.
Tror ja behöver byta säkring för halvljuset, enligt instruktionsboken ska säkringarna sitta i säkringslådan i motorrummet men de hållarna som är markerade för vänster rep höger-lyset är tomma. Så jag antar att de sitter innanför panelen vid förarens vänstra knä. Jag vet bara inte hu jag ska komma åt dem. jag ser att de sitter innanför luckan som är öppen på bilden nedan men jag kan inte förstå hur jag ska hacka av den. Eller är det inte där jag ska in?
Tips mottages.
De båda lamporna i vänstra halvljuset har slocknat men lampan för helljuset är tänt, så det kanske inte alls är säkringen?

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp
Postat: ons 25 aug 2010, 19:37:11
av PierreW
hofstedt skrev:Enkelt för de som kan så hoppas på lite support här..tack.
Det gäller en corolla 03 halvkombi.
Tror ja behöver byta säkring för halvljuset, enligt instruktionsboken ska säkringarna sitta i säkringslådan i motorrummet men de hållarna som är markerade för vänster rep höger-lyset är tomma. Så jag antar att de sitter innanför panelen vid förarens vänstra knä. Jag vet bara inte hu jag ska komma åt dem. jag ser att de sitter innanför luckan som är öppen på bilden nedan men jag kan inte förstå hur jag ska hacka av den. Eller är det inte där jag ska in?
Tips mottages.
De båda lamporna i vänstra halvljuset har slocknat men lampan för helljuset är tänt, så det kanske inte alls är säkringen?
Om jag inte är helt ute o cyklar så skall säkringarna sitta i en Dosa uppe på kylet framför batteriet. Det är ett H stämplat på Dosan. H står för fabriksmonterad halvljusautomatik.
Halvljus och parkering/positionsljus som pajar på Corolla är vardagsmat, säkringar som pajar är däremot mindre vanligt.
Jag har aldrig varit med om det. Som regel när en lampa inte lyser i/på bilen så är det i 99% glödlampan som är trasig
Rätt pillig att byta för en ovan, lätt att "feppla" till det så att säga. De flesta verkstäder brukar inte ta mer än en 50krona plus lampan för ett byte.
F.ö om du skall ha loss de lilla facket så är det bara att dra i den, typ rakt upp när den är öppen. Den är liksom iknäppt eller hur man skall förklara

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp
Postat: ons 25 aug 2010, 20:21:32
av Neblade
På vänster sida är det lätt att byta halvljuslampor, dock får man lossa batteriet först. Men därefter har man hur mycket plats som helst.
På höger sida är det trångt och knepigt dock! Nästan som att byta vid vägkanten på en ST162 utan verktyg, fast i dagsljus. Nåväl, det sitter någon ABS-enhet ivägen, men det går om man är lite pillig, envis och inte har alltför kraftiga händer.
PierreW, Corollorna verkar lite hungriga på glödlampor? Gäller kanske de flesta nya bilar, med tanke på hur många man möter med trasiga lampor.

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp
Postat: ons 25 aug 2010, 20:29:42
av PierreW
Neblade skrev:På vänster sida är det lätt att byta halvljuslampor, dock får man lossa batteriet först. Men därefter har man hur mycket plats som helst.
På höger sida är det trångt och knepigt dock! Nästan som att byta vid vägkanten på en ST162 utan verktyg, fast i dagsljus. Nåväl, det sitter någon ABS-enhet ivägen, men det går om man är lite pillig, envis och inte har alltför kraftiga händer.
PierreW, Corollorna verkar lite hungriga på glödlampor? Gäller kanske de flesta nya bilar, med tanke på hur många man möter med trasiga lampor.

Ja dom är rätt "hungriga på glödlampor.
1 EN EN en en halvljuslampa alltså EN enda har pajat på Farsans T-sport på 9500mil.
Och då var de ändå en OSRAM cool-blue som har texten, "Half lifetime compared to a standard bulb" på kartongen haha.
Han kör alltid P-ljus och dimljus såvida det inte är mörkt. Vrider över till p-ljus innan automatiken hinner tända halvljuset, så gör även jag om jag lånar bilen
Dimljusen är ju HB4 och dom har fasen samma livstid som en HID verkar de som

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp
Postat: ons 25 aug 2010, 20:42:09
av hofstedt
Haha, får lyfta ut batteriet imon o testa igen eftersom det är på vänster sida. fick prisuppgift av morsan som också kör corolla

(har ju funkat bra för henne så köpte en själv) hon hade bytt på toyota-verkstaden för 250 kr allt som allt. Då vill jag nog försöka lite försiktigt först innan jag kastar in handduken
Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp
Postat: ons 25 aug 2010, 20:57:19
av PartyBoy
För det första så brukar kontakten sitta som helvete, för det andra så gillar den jävligt mycke att gå sönder när den fått hänga med några år, för det tredje så monterar nog hälften av alla "hobbymekaniker" lampan upp o ner, få dit klämman som håller fast lampan på ett jävligt dumt sätt, för att slutligen ge upp och åka till verkstad för att få det lagat! Batteriet behöver inte skruvas bort, dock underlättar det om du tar bort fästet som håller batteriet så att det går att lyfta lite åt sidan! Lycka till =)
Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp
Postat: tor 26 aug 2010, 08:39:23
av Dale
Har bytt bägge lampor på syrrans Corolla. Det räcker med att lossa batteriet och flytta det några centimeter. Man behöver inte koppla ur det så man får programera om bilstereo å elhissarna som kan gömma sina lägen. Satt i Philips lampor i hennes och det är väll enda lamporna som hållt. Det som var lite lurigt är att på halvljuset sitter det någon form av distans som gör att lampan kan sättas i felvänd och då blir halvljusbilden taskig.
Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp
Postat: tor 26 aug 2010, 10:31:25
av PierreW
Dale skrev:Har bytt bägge lampor på syrrans Corolla. Det räcker med att lossa batteriet och flytta det några centimeter. Man behöver inte koppla ur det så man får programera om bilstereo å elhissarna som kan gömma sina lägen. Satt i Philips lampor i hennes och det är väll enda lamporna som hållt. Det som var lite lurigt är att på halvljuset sitter det någon form av distans som gör att lampan kan sättas i felvänd och då blir halvljusbilden taskig.
Det är den Turktillverkade Corollan som har det (sedan och kombi), en helt annan design vilken oxå är hälften så krånglig att byta.
Jag rekommenderar alla som inte har 100% koll på hur man byter en Lampa på Corolla 3/5dörrars att låta bli.
Av egen erfarenhet är det fruktansvärt lätt att förstöra kontakten, dra eller böja i lamphållarbygeln för mycket så lampan hamnar snett, eller vibrerar för mycket att den inte håller mer än ett par hundra mil. Jag vill inte gärna möta en bil med felpekande halvljus på en smal väg en mörk och regnig kväll
Sen finns det tyvärr dem som tror att "rullen" till vänster om ratten med graderingen 0-5 är styrkan på instrumentbelysningen.
Därav har många den på läge 5 vilket egentligen justerar ner halvljuset i botten = där är den fast då den inte funkar om lampan är trasig. Och detta leder sedan till att kontakten är nästintill omöjlig att få loss då den tar i lamphuset när man skall byta lampa.
Jag hoppas designern fick andra åtaganden efter lanseringen av corolla E12 i början på 2000talet

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp
Postat: tor 26 aug 2010, 12:53:46
av Dale
PierreW skrev:Dale skrev:Har bytt bägge lampor på syrrans Corolla. Det räcker med att lossa batteriet och flytta det några centimeter. Man behöver inte koppla ur det så man får programera om bilstereo å elhissarna som kan gömma sina lägen. Satt i Philips lampor i hennes och det är väll enda lamporna som hållt. Det som var lite lurigt är att på halvljuset sitter det någon form av distans som gör att lampan kan sättas i felvänd och då blir halvljusbilden taskig.
Det är den Turktillverkade Corollan som har det (sedan och kombi), en helt annan design vilken oxå är hälften så krånglig att byta.
Jag rekommenderar alla som inte har 100% koll på hur man byter en Lampa på Corolla 3/5dörrars att låta bli.
Av egen erfarenhet är det fruktansvärt lätt att förstöra kontakten, dra eller böja i lamphållarbygeln för mycket så lampan hamnar snett, eller vibrerar för mycket att den inte håller mer än ett par hundra mil. Jag vill inte gärna möta en bil med felpekande halvljus på en smal väg en mörk och regnig kväll
Sen finns det tyvärr dem som tror att "rullen" till vänster om ratten med graderingen 0-5 är styrkan på instrumentbelysningen.
Därav har många den på läge 5 vilket egentligen justerar ner halvljuset i botten = där är den fast då den inte funkar om lampan är trasig. Och detta leder sedan till att kontakten är nästintill omöjlig att få loss då den tar i lamphuset när man skall byta lampa.
Jag hoppas designern fick andra åtaganden efter lanseringen av corolla E12 i början på 2000talet

Ah, där ser man. Man får lära sig nått nytt varje dag. Kanske var därför lamporna gått lite då å då åt syrran tills jag fick den stora äran att byta.

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp
Postat: tor 26 aug 2010, 13:27:24
av Glenn
PierreW skrev:
Dimljusen är ju HB4 och dom har fasen samma livstid som en HID verkar de som

Ja, jag har aldrig bytt mina HB3/HB4 i min ST205, och jag har väl kört en 7000mil eller nåt, helt otroligt, jag har
samma lampor i som när jag köpte den, undrar hur länge förra ägaren hade kört med dom ?