Sida 1 av 2
Start med förgasare
Postat: sön 29 aug 2010, 14:46:35
av JksOlsson
Hejsan
Förgasaren i min Toyota är lite lustig, ibland startar bilen skitbra men ibland vill den inte alls. Den funkar jättebra med varm motor, när jag kört den en stund så kan jag starta den igen utan problem. Väntar jag mer än en dag är det dock kört, får alltid surstarter eller torrstart, om det kan kallas så. Det händer inget, känns som inget bränsle kommer in. Gör jag fel eller är det någon teknik jag missat? Gör så som de rekommenderar i handboken nämligen.
Problemet har blivit värre nämligen, kan ta upp till 4 min att starta ibland.
Toyota Corolla 86a
MVH
Johan Olsson
Re: Start med förgasare
Postat: sön 29 aug 2010, 21:04:18
av PierreW
Hur är bilen skött service mässigt, Olja+filter, luftfilter, bränslefilter, T-stift , hur ser fördelaren ut invändigt osv.
Kolla lite vacuumslangar o sånnt vid förknasaren, kan ju även vara nått med choken.
Vet inte riktigt hur de funkar med de då bilar av den årgången sällan lämnades in på märkesversktad

Re: Start med förgasare
Postat: sön 29 aug 2010, 22:04:37
av Codriver
Skulle kunna vara någon backventil som är dålig så allt bränsle rinner tillbaka till tanken och pumpen måste pumpa luft ett tag först.
Re: Start med förgasare
Postat: mån 30 aug 2010, 21:31:07
av JksOlsson
Det låter iofs väldigt sant, låter som det kan vara det. Den tar tid på sig att få in bensin igen...
Har haft den i 3 månader och kört 1000 mil, och tidigare service verkar bristfällig tyvärr. Skall sälja den snart med vill gärna sälja en "bra" bil.
Hur kollar jag backventilen? Hittar inte mycket i stil med förgasardelar på mekonomen...
Re: Start med förgasare
Postat: mån 30 aug 2010, 21:32:58
av JksOlsson
Optimistisk tanke, kan byta till elektrisk insprutning?
Re: Start med förgasare
Postat: mån 30 aug 2010, 21:45:44
av Neblade
Codriver skrev:Skulle kunna vara någon backventil som är dålig så allt bränsle rinner tillbaka till tanken och pumpen måste pumpa luft ett tag först.
Först och främst måste jag säga att jag är tokkass på förgasare.
Har bränslet väl tagit sig fram till förgasaren rinner den väl inte därifrån (annat än att den skickas in i insuget när man kör). Dvs, rinner bränslet tillbaka lite så borde bilen ändå starta och gå igång på den mängd bränsle som finns i flottörhuset? Eller har jag förstått något fel?
Startar som det beskrivs i handboken? Vad står det där?
Förgasarmotorer brukar man väl få stampa till gaspedalen i botten en gång på innan man vrider om nyckeln, så brukar det gå enklare. (En stråle soppa skickas in från Acc-pumpen).
Har du provat och sett hur den reagerar på om du sprayar in lite startgas i förgasaren vid startögonblicket?
edit: Backventil är jag osäker på om det finns någon, i sådant fall skulle jag gissa att den sitter i eller intill bränslepumpen.
Att byta till insprutning är tyvärr sällan gjort i en handvändning.
Re: Start med förgasare
Postat: mån 30 aug 2010, 21:54:09
av Pugho
När du startar den kall trycker du alltså ner gasen i botten för att aktivera automatchoken innan du vrider på nyckeln? Dels så aktiveras choken och dels så sprutas det in en liten skvätt soppa för att hjälpa till med kallstarten.
Om problemet har kommit smygande så skulle du kunna skruva loss tändstiften och kolla hur de ser ut efter att du har gnidit en stund på starten och motorn inte har startat.
Re: Start med förgasare
Postat: mån 30 aug 2010, 22:02:11
av Codriver
Det sitter backventiler i själva bränslepumpen. Men som Neblade svarar så bör den hosta till. Men jag har varit med om att det inte fungerat riktigt så. Men det var rätt länge sedan och det var på bmw med solexförgasare... Det förutsätter iofs att det är en mekanisk membranpump.
Det är enkelt att byta sopapump bara för att testa. De kan inte kosta mycket på skroten. Men jag kan inte på rak arm var den sitter på just din bil.
Acc-pump brukar det finnas och om man lossar luftrenaren och tittar rakt ner i förgasaren brukar man se en stråle precis medan gaspedalen trycks ner.
Och att testa med startgas är en enkel metod för att se om den får bränsle eller om det är något annat som inte fungerar.
Är det automatchoke kan den behöva ses över.
Re: Start med förgasare
Postat: mån 30 aug 2010, 22:37:58
av Pugho
Inte bara hosta till. Soppan i förgasaren räcker till att starta och åtminstone köra ut ur garaget på. Om man inte har ett kilometerlångt garage då..
För att kolla om automatchoken funkar som den ska:
Plocka av locket på luftrenaren.
Titta ner i förgasaren. Du bör se två hål, varav ett har ett öppet spjäll i.
Säg åt polaren i bilen att trycka ner gasen i botten en gång och släppa upp igen. (kall motor)
Observera två saker: En stråle med bensin sprutar ner i ett av hålen och spjället stängs och förblir stängt.
Om man nu startar bilen utan att röra gasen så förblir spjället stängt. Allt eftersom motorn blir varmare så kommer tomgången stiga. Rör man då gasen så kommer chokespjället falla tillbaka en liten bit för att när motorn är varm stanna helt i öppet läge, men rör man inte gasen så kommer spjället förbli stängt.
Re: Start med förgasare
Postat: mån 30 aug 2010, 23:20:36
av Glenn
Automatchoke är ondska rent generellt, det är ingen slump attd et finns ett antal firmor som livnärde sej på att sälja konverteringssatser från automatchoke till manuell choke.
..Nu har jag iofs bara haft två bilar med förgasare i mitt liv, men man har ju meckat med en del gamla förgasarhäckar.