Sida 1 av 2

renovering 4AFE

Postat: sön 05 sep 2010, 11:58:24
av Panneldarn
:o Hjälp! Härdsmälta i min 4AFE!
Min Corolla Wagon -90 har gått ca 40 000mil och hinkar i sig en dunk olja snabbare än en a-lagare drar i sig en rosita :lol: började ryka som attan nyligen så jag rev isär motorn igår
och -notera några saker-
#1 jag har gjort kompprov som visade på dåligt komp i cyl 3,
#2 när ja pilla väck grenröret var det en sirapsliknande fläck som kom mellan topp å block från cyl 3,
#3 det verkar vara vändkanter i alla cyl, men det kan lika gärna vara hartsbeläggningar från oljan

Ska ja bara byta toppackningen och ventiltätningar?
eller måste jag hona cyllarna och byta kolvringarna? Vid honing måste väl veven ner?

Tack på förhand
/ Frank

Re: renovering 4AFE

Postat: mån 06 sep 2010, 06:48:16
av Panneldarn
:shock: What the duch?!! nitton filurer som kikat men inga svar
-Ja ja, jag löser det själv :roll:

Re: renovering 4AFE

Postat: mån 06 sep 2010, 18:40:03
av Gt-4
Kunde du se på några ventilskaft om det ser ut som att ventiltätningarna läcker?
Jag har verkligen ingen erfarenhet av denna motorn så jag gissar bara.
Hur ser ventiler och ventilsäten på cyl 3 ut?

Re: renovering 4AFE

Postat: mån 06 sep 2010, 18:55:48
av SHySwe
Panneldarn skrev::shock: What the duch?!! nitton filurer som kikat men inga svar -antar att 4AFE inte är tillräckligt fint bland alla MR2:or

Ja ja, jag löser det själv :roll:
:shock: Jag är en av filurerna... Hade inget svar att ge denna gång, rubriken gjorde mej nyfiken. Men du vill alltså att jag inte läser dina inlägg om jag inte kan svara? Normalt läser jag intresserat vad andra i tcs pysslar med, men visst.

Re: renovering 4AFE

Postat: mån 06 sep 2010, 19:59:53
av Panneldarn
:shock: Jag är en av filurerna... Hade inget svar att ge denna gång, rubriken gjorde mej nyfiken. Men du vill alltså att jag inte läser dina inlägg om jag inte kan svara? Normalt läser jag intresserat vad andra i tcs pysslar med, men visst.[/quote]

Du får läsa så mycket du vill :oops: :D
Kom på att den komentaren kunde sticka någon, jag var visst på nåt skumt mood när ja skrev det *trippel blush*

Re: renovering 4AFE

Postat: mån 06 sep 2010, 20:11:15
av Panneldarn
Gt-4 skrev:Kunde du se på några ventilskaft om det ser ut som att ventiltätningarna läcker?
Jag har verkligen ingen erfarenhet av denna motorn så jag gissar bara.
Hur ser ventiler och ventilsäten på cyl 3 ut?
Hur ser man ett läckage? -skaften blir olje-kladdiga va?
Det är väldigt klibbigt både i insugs-och avgaskanalerna förmodligen pga hon har eldat upp oljan

Jag fick dän toppen (botten :P ) i förrgår och har ägnat dagen åt att rengöra eländet (så det går att jobba med den)
-får återkomma efter i morgon då jag ska kika i kanalerna
-Tänkte passa på å byta tätn. när mojängen ändå var nere, men kom på att man nog behöver en ventilbåge... :oops:

Re: renovering 4AFE

Postat: mån 06 sep 2010, 20:51:18
av Stigge
Om du på ett enkelt sätt vill kolla tätheten på kolvringarna slå en skvätt t-röd
i varje cylinder, om det försvinner fortare i 3ans cylinder bör det vara fel på ringar eller kolv.

Re: renovering 4AFE

Postat: mån 06 sep 2010, 21:05:42
av Johnny Blade
Själv så hade jag letat på nån skrotCorolla och bara plockat över motorn.

Re: renovering 4AFE

Postat: mån 06 sep 2010, 22:42:49
av SHySwe
Panneldarn, jag var nog också lite för bitsk. :wave:
Jonnys tanke är nog inte dum om du nu inte vill riva motorn i studiesyfte. På den lilla lokala skroten i min lilla stad, finns oftast flera 4A-FE. Så du kan säkert hitta en hyfsad motor till ett bra pris, nära dej.

Re: renovering 4AFE

Postat: mån 06 sep 2010, 22:46:49
av Gt-4
Det brukar synas att skaften är brungul oljeaktiga, jämför med alla skaft så ser du hur blanka dom som inte läcker är.
Ventilbåge finns på biltema för typ 150kr å köpa.