Kolvras i min st165 - vad göra nu?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
V70T5
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 13:50:44
Bilmodell: Volvo V70 T5
Årsmodell: 2001

Kolvras i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av V70T5 »

Hur mycket jobb är det?
Enklaste möjliga lösningen tack.

Går det att ta ner tråget och få ur kolven underifrån?
Kanske t.o.m utan att behöva lyfta toppen?

Har ändå 8 bars kompression i cylindern så jag har goda förhoppningar om att jag bara kan slänga i nya ringar, eventuellt en hel kolv(har väl säkert spruckit i ringlandet som för andra andra) och köra vidare.

Mvh
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Kolvras i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av Larco »

Kolven måste man ta uppåt. I dessa fall är nästan alltid genvägar = omvägar. Antagligen måste du borra eller åtminstone hona blocket om kolven är sprucken, men man kan klara sig från märken i cylindern. eller så köper du en annan fungerande motor och byter.
På min gamla motor hade en kolv smält ned till första kolvringen på ett ställe men inget annat hade hänt. Bra kompression i motorn men vid varje nedåtslag sögs olja upp i cylindern. Så cylindern kan klara sig. Men vad jag vet är jag ensam om det :?

Här kan du läsa dig till hur man går tillväga för vid olika motorarbeten mm.
http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... ne/bgb.php
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
V70T5
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 13:50:44
Bilmodell: Volvo V70 T5
Årsmodell: 2001

Re: Kolvras i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av V70T5 »

Det är alltså helt fysiskt omöjligt att ta den underifrån?
Eventuellt så kanske man kan släppa på veven och ta undan packboxen på kamremssidan så kanske det går att vinkla ner den en liten bit så man har tillräckligt med spelrum för att få ut kolven?

Borra och hona skiter jag i, om det inte ser rent ut sagt förjävligt ut vid en ockulär kontroll... Det blir en chansning, om det inte funkar så åker skiten på skroten.

Jag är så trött på den här jävla bögbilen nu, egentligen så vill jag aldrig mer se den, men jag har redan lagt ut så mycket pengar på den så det är värt ett sista försök.

Iof så har jag en komplett gen2 gti motor liggande, och tanken är att bygga något mer hållbart av den, men det kommer ta tid, spec med tanke på att det inte finns någon motivation.
Så jag vill bara ha igång den nu så snabbt och enkelt som möjligt så jag kan köra över vintern sen skiter jag i om blocket sprängs i småbitar eller vad som nu kan tänkas hända.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kolvras i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av Cyrix »

Kolven går inte ut nedåt, hur du än gör.
vill du bara fullaga den, så är det nog enklast att riva av topp och tråg med motorn kvar i bilen och stoppa dit en begagnad orginalkolv.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
V70T5
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 13:50:44
Bilmodell: Volvo V70 T5
Årsmodell: 2001

Re: Kolvras i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av V70T5 »

Cyrix skrev:Kolven går inte ut nedåt, hur du än gör.
vill du bara fullaga den, så är det nog enklast att riva av topp och tråg med motorn kvar i bilen och stoppa dit en begagnad orginalkolv.
Då får det bli så om det blir något alls... (:
Tackar

Btw, hur jobbigt är det att komma åt att lossa dom där stagen som sitter mellan insug och block när motorn sitter i bilen?
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Kolvras i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av Impreza »

V70T5 skrev:
Cyrix skrev:Kolven går inte ut nedåt, hur du än gör.
vill du bara fullaga den, så är det nog enklast att riva av topp och tråg med motorn kvar i bilen och stoppa dit en begagnad orginalkolv.
Då får det bli så om det blir något alls... (:
Tackar

Btw, hur jobbigt är det att komma åt att lossa dom där stagen som sitter mellan insug och block när motorn sitter i bilen?


Det är inte bara toppackningen som gått då?
oftast brukar man ha ner mot 5bar i komp med rasad kolv.
På mikkes mr2a behövdes de inte göras mer än hona om loppen lite.
Dem jag sätt med ras har klarat cylindern/cylindrarna.
stagen ja.. kan vara bökiga iaf på mr2. men e väl bara "bända" lite om du ändå ska ful laga den :D
Annars e de inte jobbigare än på din v70 ;) speciellt inte lika jobbig som bulten längst in mot servopumpen där du får slipa om 10ans hylsa för att änns få in den ;).
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
V70T5
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 13:50:44
Bilmodell: Volvo V70 T5
Årsmodell: 2001

Re: Kolvras i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av V70T5 »

Impreza skrev:
V70T5 skrev:
Cyrix skrev:Kolven går inte ut nedåt, hur du än gör.
vill du bara fullaga den, så är det nog enklast att riva av topp och tråg med motorn kvar i bilen och stoppa dit en begagnad orginalkolv.
Då får det bli så om det blir något alls... (:
Tackar

Btw, hur jobbigt är det att komma åt att lossa dom där stagen som sitter mellan insug och block när motorn sitter i bilen?


Det är inte bara toppackningen som gått då?
oftast brukar man ha ner mot 5bar i komp med rasad kolv.
På mikkes mr2a behövdes de inte göras mer än hona om loppen lite.
Dem jag sätt med ras har klarat cylindern/cylindrarna.
stagen ja.. kan vara bökiga iaf på mr2. men e väl bara "bända" lite om du ändå ska ful laga den :D
Annars e de inte jobbigare än på din v70 ;) speciellt inte lika jobbig som bulten längst in mot servopumpen där du får slipa om 10ans hylsa för att änns få in den ;).
/ Dennis
Allt tyder på att det är kolvringar/kolv tyvärr.
Med lite olja i cylindern stiger kompet till 12 bar.
Den trycker ut avgaser i vevhuset, och trycker ut olja på diverse roliga ställen vid laddtryck.
Inget vatten i oljan och ingen olja i vattnet, ingen kompression i kylsystemet.
Och så sitter det ståltopplockspackning på.

Bilen har mest stått i ett par år så med lite tur så är det bara en kolvring som har fastnat, jag ska prova att hälla i diesel i cylindern och låta den stå i ett par dagar och prova igen.

Men med tanke på hur mycket biljäveln har jävlats innan så är det väl bara att räkna med att det är kolvhaveri.

Och med v70:n har jag inte behövt göra några sånna operationer (: den rullar och går, till skillnad från snelican...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kolvras i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av Glenn »

Du tror inte celican gjorde det för ~13 år sen när den var lika gammal som din V70 då ? :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
V70T5
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 13:50:44
Bilmodell: Volvo V70 T5
Årsmodell: 2001

Re: Kolvras i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av V70T5 »

Glenn skrev:Du tror inte celican gjorde det för ~13 år sen när den var lika gammal som din V70 då ? :)
Jodå det tror jag alldeles säkert att den gjorde... (:
Är väl lite väl pessimistiskt, men det är ju så jävla drygt när det strular jämt.

Men raset är väl självförvållat med tanke på att jag laddade 1,2 bar fastän jag visste att originalkolvarna är kassa. xD

Nu är det bara att försöka samla krafter till att göra nåt åt skiten.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Kolvras i min st165 - vad göra nu?

Inlägg av Johannes Rydberg »

Nästan alla bilar har sina svagheter. att ladda 1.2 med v70 in går väl kanske bra men ett snäpp till så ger sej vevstakarna ut på äventyr genom blocket. men först kröker dom sej och bilen börjar gå konstigt om man har tur. och så verkar toyota kolvarna vara en svaghet på toyota. konstigt med tanke på att gt4 ändå är en rallyklenod en bil som skall trimmas. en v70 är ju ändå en familje bil.
Skriv svar