Sida 1 av 3

Extraljus - regelverk och tips?

Postat: mån 20 sep 2010, 11:26:36
av cheetah1
Tjo!
Tänkte montera extraljus på min bruksbil. Det går mot mörkare tider och jag försöker jobba så mycket kvällar som möjligt eftersom jag trivs bättre med det. Dock leder detta till att jag kör ungefär 9 mil per arbetsdag i mörker under kommande ljusfattiga säsong, vilket ger en viss önskan om förbättrad belysning av vägområdet.

Jag har tittat runt och tänkte mig en Bosch Compass 1000-ramp med fyra små extraljus. Tänkte försöka få in den i grillen på nåt intelligent sätt, men det är inte där skon klämmer.
Denna ramp är inte E-märkt, så jag undrar helt enkelt vilka regler gäller för extraljus? E-märkning, antal ljus, placering, ljusbild osv?

Om man istället vänder sig till den klassiska typen av extraljus, kanske exempelvis Bosch Big Knick som ju är en klassiker, finns det några moderna TILLÅTNA metoder för att förhindra att få dessa stulna, när bilen står uppställd på en mörk parkering på ett industriområde i en medelstor stad en fredag/lördagkväll?

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Postat: mån 20 sep 2010, 12:08:23
av PierreW
Reglerna beror på årsmodellen och när dom är monterade. Helbilsgodkänd bla.
Det ska ju se vettigt ut en utan massa vassa stag, fästen osv som kan skada fotgängare i onödan.

Här i byn är vi 4st bilar med Xenon konverterade extraljus på taket. Varken besiktningen eller Polisen har kommenterat dem vid bes/poliskontroll :D

Jag anser så här, är det ingen utställningsbil eller en finare bil man inte vill totalt förstöra med extraljus i fronten,
så ska man satsa på så stora och så många som möjligt när man ändå gör sig besvär att montera extraljus.

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Postat: mån 20 sep 2010, 16:13:12
av Dale
Vet inte om jag haft någon bil utan extraljus. Eller, jo på en bubbla från 1963 med 6 voltssystem och dåligt batteri. Vet inte hur det är utanför socken men när jag hade fyra stora på kofångaren och ett par på taket på en cheva van blev jag stoppad ett par gånger av polisen i Norge. Dom sa nått å peka men jag fatta inget och fick åka vidare. Här i Sverige lär de gå bra och som föregående talare skrev. Stort ljus ger bäst ljus å som vanligt får man vad man betalar för. Bosch Big Knick 225 är nog dom mest prisvärda med sina strax under en femhundring styck. Det finns faktiskt ett företag utanför Östersund som tillverkar fästen som man bara knäpper loss och drar ur en elkontakt så får man med sig sina fina dyra stora extraljus med sig hem. Eller flyttar dom till en annan bil/fordon/moppe. ;-)

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Postat: mån 20 sep 2010, 16:58:41
av PierreW
Dale, ang Norge så har dom en "lag" som säger att en endast 2 extraljus får lysa samtidigt på helljus.
Fråga inte varför men så är det, vet en hel del tradarförare som haft tjäbbel med Norrmännens lagmän ;)

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Postat: mån 20 sep 2010, 17:06:03
av Dale
PierreW skrev:Dale, ang Norge så har dom en "lag" som säger att en endast 2 extraljus får lysa samtidigt på helljus.
Fråga inte varför men så är det, vet en hel del tradarförare som haft tjäbbel med Norrmännens lagmän ;)
Tror de e nått sånt neröver med.

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Postat: mån 20 sep 2010, 21:49:49
av Glenn
Är inte bilen helbilsgodkänd kan man väl typ hänga på vad fan som helst bara dom stängs av när man bländar av och inte kan slås på separat ?

Men jag har för mej att det är så att helbilsgodkännande krånglar till det hela.

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Postat: tis 21 sep 2010, 01:36:42
av Kenny
Dale skrev: Det finns faktiskt ett företag utanför Östersund som tillverkar fästen som man bara knäpper loss och drar ur en elkontakt så får man med sig sina fina dyra stora extraljus med sig hem. Eller flyttar dom till en annan bil/fordon/moppe. ;-)

http://www.olconstruction.se/lighton.htm

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Postat: tis 21 sep 2010, 15:26:35
av Dale
Kenny skrev:
Dale skrev: Det finns faktiskt ett företag utanför Östersund som tillverkar fästen som man bara knäpper loss och drar ur en elkontakt så får man med sig sina fina dyra stora extraljus med sig hem. Eller flyttar dom till en annan bil/fordon/moppe. ;-)

http://www.olconstruction.se/lighton.htm
Tnx :)

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Postat: mån 04 okt 2010, 20:54:59
av Neblade
Det är inte tillåtet med nymonterade extraljus med 100W lampor efter 2005 (vill jag minnas). Men har man en bil äldre än -05 så lär det inte vara några bekymmer.

Jag kör(har kört) på varianten 2 st stora Bosch Big-Knick 225 med 100 W monterade på ett snabbfäste så man bara lossar 2 muttrar och kopplar in en kontakt när man vill köra med extraljus. Annars ligger de i garaget/lägenheten/bakluckan, då jag endast körde på helgerna tidigare och hade bilen ståendes på utomhusparkering.

Nackdelen är ju att de blir väldigt enkla att stjäla. Vill man montera dem fast och göra det svårt så lägger man en svetsloppa på skruven efter montering, alternativ borrar ett hål genom skruv och sätter en popnit som låsning.

Re: Extraljus - regelverk och tips?

Postat: tis 12 okt 2010, 09:09:46
av Codriver
Light-On båden som det hänvisas till här ovanför finns med en låslösning.
Själv stoppar jag in extraljusen i garaget/bakluckan när de inte används. Så slipper de försvinna eftersom klåfingriga människor inte kan låta sånt här vara kvar.

Och från stilpolisen: Alla bilar är snyggare utan extraljus...