Celica GT4 st165 - Grusmacka
Postat: tis 21 sep 2010, 23:30:46
Hej!
Införskaffade mig i slutet av sommaren min första lattjolajbans-bil av Wipe som varit/är aktiv i forumet.
Det är en Toyota Celica GT4 -88 (st165) som fått en del kärlek från tidigare ägaren så att den ska fungera bättre på bana.
För att läsa om vad som är gjort tidigare tänkte jag spara lite tid och skicka iväg eventuellt intresserade personer till Wipe's tidigare tråd: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43733
Det som hände med bilen var tydligen att en lite för låg växel kom i i lite för hög fart... => en vevstake fick nys om världen runt omkring och bestämde sig för att titta ut vilket resulterade i följande

och detta

Så inte helt konstigt köpte jag mig en "ny" motor från skroten, osedd från lappland eller nått sånt fränt.
Min plan är att få ihop en "originalmotor" till en början så jag kan köra på isen i vinter och leka av mig lite. Sen om ja känner för det och efter lite åkande med original effekt tror det är en bra idé så tänkte jag försöka få ut närmare 300hk ur motorn. Men det får vi se hur det blir med.
Började iaf med att ta ur motorn och stoppa dit min lillebror

Här är en bild på det något ostädade garaget och celican, hade ingen bättre bild på bilen för tillfället men går ju kolla i den tidigare projekttråden som ja la länk på här ovan.

Detta är iaf det nya blocket som jag tror är i bra skick, verkar inte gått mkt sedan den honades tidigare eller vad tror ni? Känner/ser ingen vändkant så kommer inte bry mig om att borra upp blocket.

Här är kolvarna ja tänkt använda, dålig erfarenhet av hur illa kolvarna får se ut men dessa repor är verkligen minimala och ringarna ser också bra ut. Några åsikter om det?

Satt en MLS packning på (för det antar jag väl att det är?) den motorn som rasade så den tänker jag nog köra vidare på efter att ha tvättat rent den osv.

Jag har tre st toppar att välja på, alla från st165 vad jag vet. Kanske en från en st162... Men har lite svårt att välja vilken jag ska satsa på.

Topp1 - Satt på motor som rasade: Något slitna kamaxelbanor, böjda ventiler i den cylinder där kolven såg ut som knäckebröd. Vet inte om den är plan. Annars fin.
Topp2 - Från den "Nya" motorn: Slitna kamaxelbanor (se bild nedan). Rak och fin men något porig anläggningsyta mot blocket. Tror inte planing behövs. Fint skick förutom kamaxelbanorna. Hoppas kunna använda denna...
Topp3 - Följde med i bilköpet och kan vara från en st162: Bäst kamaxelbanorna men fortfarande en del repor på dem. Annars bra skick det lilla jag kollat på den. Vet inte om den är plan.
Bild på Topp2's kamaxelbanor (heter det så förresten...?)

Tips och idéer är varmt välkomna då jag inte hållt på så mkt med bilar tidigare, men är väldigt sugen på att lära mig
/Jonas
Införskaffade mig i slutet av sommaren min första lattjolajbans-bil av Wipe som varit/är aktiv i forumet.
Det är en Toyota Celica GT4 -88 (st165) som fått en del kärlek från tidigare ägaren så att den ska fungera bättre på bana.
För att läsa om vad som är gjort tidigare tänkte jag spara lite tid och skicka iväg eventuellt intresserade personer till Wipe's tidigare tråd: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43733
Det som hände med bilen var tydligen att en lite för låg växel kom i i lite för hög fart... => en vevstake fick nys om världen runt omkring och bestämde sig för att titta ut vilket resulterade i följande
och detta
Så inte helt konstigt köpte jag mig en "ny" motor från skroten, osedd från lappland eller nått sånt fränt.
Min plan är att få ihop en "originalmotor" till en början så jag kan köra på isen i vinter och leka av mig lite. Sen om ja känner för det och efter lite åkande med original effekt tror det är en bra idé så tänkte jag försöka få ut närmare 300hk ur motorn. Men det får vi se hur det blir med.
Började iaf med att ta ur motorn och stoppa dit min lillebror
Här är en bild på det något ostädade garaget och celican, hade ingen bättre bild på bilen för tillfället men går ju kolla i den tidigare projekttråden som ja la länk på här ovan.
Detta är iaf det nya blocket som jag tror är i bra skick, verkar inte gått mkt sedan den honades tidigare eller vad tror ni? Känner/ser ingen vändkant så kommer inte bry mig om att borra upp blocket.

Här är kolvarna ja tänkt använda, dålig erfarenhet av hur illa kolvarna får se ut men dessa repor är verkligen minimala och ringarna ser också bra ut. Några åsikter om det?

Satt en MLS packning på (för det antar jag väl att det är?) den motorn som rasade så den tänker jag nog köra vidare på efter att ha tvättat rent den osv.

Jag har tre st toppar att välja på, alla från st165 vad jag vet. Kanske en från en st162... Men har lite svårt att välja vilken jag ska satsa på.

Topp1 - Satt på motor som rasade: Något slitna kamaxelbanor, böjda ventiler i den cylinder där kolven såg ut som knäckebröd. Vet inte om den är plan. Annars fin.
Topp2 - Från den "Nya" motorn: Slitna kamaxelbanor (se bild nedan). Rak och fin men något porig anläggningsyta mot blocket. Tror inte planing behövs. Fint skick förutom kamaxelbanorna. Hoppas kunna använda denna...
Topp3 - Följde med i bilköpet och kan vara från en st162: Bäst kamaxelbanorna men fortfarande en del repor på dem. Annars bra skick det lilla jag kollat på den. Vet inte om den är plan.
Bild på Topp2's kamaxelbanor (heter det så förresten...?)

Tips och idéer är varmt välkomna då jag inte hållt på så mkt med bilar tidigare, men är väldigt sugen på att lära mig

/Jonas