Sida 1 av 2

celica Camry V6 motor st202

Postat: ons 06 okt 2010, 20:55:18
av Johannes Rydberg
kolla lite efter camry v6 motorer i celica. hittar bara i st202m men då kanske det bör passa på höjden i st162 oxå??








blir mer o mer sugen på ett lagligt alt till snik turbo konv.

CAMRY V6

Re: celica Camry V6 motor st202

Postat: ons 06 okt 2010, 22:10:03
av Dale
Gött ljud

Re: celica Camry V6 motor st202

Postat: ons 06 okt 2010, 22:23:16
av SHySwe
Jo, den lät fint. Blir perfekt, Johannes?
Dessutom har 2MZ alublock, så den går att putsa blank!
Men hopplös att hitta i Sverige?

Re: celica Camry V6 motor st202

Postat: ons 06 okt 2010, 22:38:13
av Johannes Rydberg
mm den lät riktigt gött. normalt gillar jag mer ljudet från rak 6or men denna lät riktigt bra faktiskt. hörs som den går rätt bra oxå.


är det alu block på alla camry motorer?

då kanske vikt skillanden inte är så stor mellan original 3sge ?

det hade varit riktigt riktigt kul med en sån här maskin i en st162. nu tror jag att den i filmen är från en hyffsat ny camry maskin 3liters med ca 200hk iaf min gissning.

men den kan man glömma att få laglig i st162 med sina ynkliga 143hk

Re: celica Camry V6 motor st202

Postat: ons 06 okt 2010, 22:43:13
av Johannes Rydberg
men dom tidiga V6 orna ligger runt 140-160hk tror jag, ingen jätte skillnad mot original effekten i st162 men vridet blir bättre . sen kanske det finns sug trimms möjlighet.??

Re: celica Camry V6 motor st202

Postat: ons 06 okt 2010, 22:48:29
av Johnny Blade
VZ är i gjutjärn,MZ är i alu.

Re: celica Camry V6 motor st202

Postat: ons 06 okt 2010, 23:22:58
av SHySwe
Tror inte att det finns sugtrim till sexan?
Välj 3VZ, dvs gjutjärn från ca -92, så får du en treliters på 187 hästar. Den äldre är knappast värt besväret för dej, lite prestanda och mycket jobb. Åsså kanske du inte tar ett ev fynd som jag vill ha? ;)
Visst kollade du i motortabellen jag länkade, så du vet vilka möjligheter du har?

Re: celica Camry V6 motor st202

Postat: ons 06 okt 2010, 23:56:49
av Johannes Rydberg
grejen är att 187hk V6 an kan ej bli laglig i st162 eftersom sfro inte har med st162 i listan på max antal hk nm från toyota. så tillåts max 20% effektökning och 10%nm ökning och det gör att st162 kan max ha typ 180hk typ 200nm. det är nm som ställer till det.


det kanske är mer jobb som kostar mer än vad det smakar med att få till laglig V6 maskin i st162. iaf så lär det bli en förbättring och att det är kul att få till det.
sen kanske man kan uppgradera till den 187hk maskinen när man väl har fått igenom den igenom bes., då lär ju det ju gå undan iaf

Re: celica Camry V6 motor st202

Postat: lör 09 okt 2010, 21:02:42
av Neblade
SFRO?
Då är det väl 15kW per 100 kg bil som gäller vid ombyggt fordon.

Tjänstevikt ~1280 (kanske blir något mer med V6:an?)

1280[kg] / 100[kg] * 15[kW] * 1,36[hk/kW] = 260 [hk]

260 hk borde väl räcka till kan man tycka, fast då gäller det ju att du förstärker bilen så att den orkar med effekten.
Dvs uppgradera bromsar och chassi, vad som SFRO anser krävs. Med endast 187 hk så kanske det räcker med att byta till ordentliga bromsar.


Men det kanske inte var ombyggt fordon du hade tänkt dig?



EDIT: Ontopic: Jäkla fint ljud på de där motorena som du länkade till... ;)

Re: celica Camry V6 motor st202

Postat: lör 09 okt 2010, 21:28:39
av Pugho
3MZ som satt i celican på filmerna är väl 3.3 literssexan som sitter i de allra nyaste camrysarna.
I min camry hade jag 1MZ som är på 3 liter. Den lät ganska precis likadant som i de där klippen: