Sida 1 av 2

200+ SUG hk Mr2

Postat: tor 07 okt 2010, 19:43:51
av martenheller
Tjenare.
Bytte bort min trimmade Saab mot en Mr2 förra helgen då ja blivit sugen på att åka något litet lätt och utan turbo.

Men har en liten fråga. VAD krävs för att få ut i runda slängar 220-230 hk ur en 175hk MR2 UTAN att överladda?
Jag menar, nån gång i framtiden lär ju suget komma :)

De jag funderar på är:
- Extraktor grenrör
- Annat insug
- Porta/plana toppen
- Andra kammar
- Större spridare?
- Mapp?

Vet att många kommer förespråka turbokonvertering/sätta i turbomotor men de är inget alternativ jag köpt bilen för att jag vill åka N/A :)

http://www.garaget.org/?car=219623 där har ni bilen i fråga.

MVH Mårten

Re: 200+ SUG hk Mr2

Postat: tor 07 okt 2010, 20:46:29
av KelMer
martenheller skrev:Tjenare.
Bytte bort min trimmade Saab mot en Mr2 förra helgen då ja blivit sugen på att åka något litet lätt och utan turbo.

Men har en liten fråga. VAD krävs för att få ut i runda slängar 220-230 hk ur en 175hk MR2 UTAN att överladda?
Jag menar, nån gång i framtiden lär ju suget komma :)

De jag funderar på är:
- Extraktor grenrör
- Annat insug
- Porta/plana toppen
- Andra kammar
- Större spridare?
- Mapp?

Vet att många kommer förespråka turbokonvertering/sätta i turbomotor men de är inget alternativ jag köpt bilen för att jag vill åka N/A :)

http://www.garaget.org/?car=219623 där har ni bilen i fråga.

MVH Mårten
Släng i en V6:a = 3vz-fe ;) är inte så hemma på trimmning av 3s-ge men jag har för mig att kammarna till en turbo, alltså en 3s-gte ska även passa 3s-ge, rätta mig någon om jag har fel!!!

Välkommen till Toyota Club Sweden :wave:

Re: 200+ SUG hk Mr2

Postat: tor 07 okt 2010, 21:11:36
av Johnny Blade
Fast turbokammarna är ju inte lika vassa som NA-kammarna.

Re: 200+ SUG hk Mr2

Postat: tor 07 okt 2010, 21:48:02
av Zerocool
Finns ju en 3sge motor med 200hk original i som heter 3sge BEAMS "red top"

Re: 200+ SUG hk Mr2

Postat: tor 07 okt 2010, 21:53:55
av KelMer
Johnny Blade skrev:Fast turbokammarna är ju inte lika vassa som NA-kammarna.
Ja du ser, jag e inte så påläst om just 3s-ge vs 3s-gte

Re: 200+ SUG hk Mr2

Postat: tor 07 okt 2010, 21:55:48
av martenheller
V6 är inget alternativ, vill ha en ettrig n/a fyra :).

Okej vad skiljer den 3sge motorn från den som ja har då :)? Är som sagt va inte intresserad av att byta motor utan vill snarare ha ett hum om vad som krävs för ca 220 hk.

Re: 200+ SUG hk Mr2

Postat: tor 07 okt 2010, 21:58:40
av KelMer
Zerocool skrev:Finns ju en 3sge motor med 200hk original i som heter 3sge BEAMS "red top"
Javisst ja, dom verkar riktigt schyssta...visst är det vvti i dom?

Re: 200+ SUG hk Mr2

Postat: tor 07 okt 2010, 21:58:47
av Glenn
red top har väl precis under 200 ? medans black top har precis över ? eller var det tvärt om ?

BEAMS-motorn verkar fin annars, VVTi och allt.. borde väl inte vara så svårt att få hem en sån från japaneserna ? dom tillverkades afaik i hyfsat många exemplar.


..För att övergå till originalfrågan så.. sugtrim är alltid dyrt och ovärt IMHO.. visst kan man som du säger fixa med kamaxlar, lämna in toppen på planing och portning och sen tuna insprutning osv, kanske går att få upp dom effekterna också (eller ja, det klart det går) men det blir dyra hästkrafter.

..Speciellt jämfört med att slänga i en 3S-GTE gen3 som har 242-255hk redan från start.

Re: 200+ SUG hk Mr2

Postat: tor 07 okt 2010, 22:01:50
av KelMer
martenheller skrev:V6 är inget alternativ, vill ha en ettrig n/a fyra :).

Okej vad skiljer den 3sge motorn från den som ja har då :)? Är som sagt va inte intresserad av att byta motor utan vill snarare ha ett hum om vad som krävs för ca 220 hk.
Du har 3s-ge:
Här har du en länk till wikipedia ang toyota S engine's
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_S_engine

Och hära en sida med lite fakta ang Beams "red top":
http://www.midshiprunabout.org/mr2/mk2/ ... ams-3s-ge/

Och hos Fensport hittar du bla lite vassare kammar till din motor:
http://www.fensport.co.uk/Default.aspx

Re: 200+ SUG hk Mr2

Postat: tor 07 okt 2010, 22:09:10
av Gt-4
Är väldigt få som trimmar sugmotorer här tyvärr.
Men Ultra motors byggde 3s-ge motor till Grupp H Corolla så dom vet nog vad som behöver göras. :)
220hk verkar de som dom fick ut av dom, men det kostar nog också.