Sida 1 av 1

Motorvarvsökning vid uppväxling

Postat: sön 17 okt 2010, 19:55:58
av Filur
Har nyligen köpt en begagnad Toyota Avensis 1,8 2007. När jag ska växla upp och frikopplar och släpper gaspedalen så ökar motorvarvet markant i det här momentet. Om jag låter kopplingen vara ur en längre tid så går motorvarvet ner. Men det här är ingen normal uppväxlingstid. Har haft många bilar men aldrig haft det här fenomenet. Har frågat på Toyotaverkstaden om problemet men fått till svar att det går inte att åtgärda.
Kan det verkligen vara sant...?

Re: Motorvarvsökning vid uppväxling

Postat: sön 17 okt 2010, 20:05:31
av Johannes Rydberg
om det är elektrisk gas allstå en sk poteciometer i gaspedalen och ingen vajer till gas spjället så hadejag kollat om det var nåt vajsing med detta. typ olja klägg att det elektriska gasspjället trögar. eller tomgångs motorn ev läckage bypass.

Re: Motorvarvsökning vid uppväxling

Postat: sön 17 okt 2010, 20:07:08
av PierreW
Filur skrev:Har nyligen köpt en begagnad Toyota Avensis 1,8 2007. När jag ska växla upp och frikopplar och släpper gaspedalen så ökar motorvarvet markant i det här momentet. Om jag låter kopplingen vara ur en längre tid så går motorvarvet ner. Men det här är ingen normal uppväxlingstid. Har haft många bilar men aldrig haft det här fenomenet. Har frågat på Toyotaverkstaden om problemet men fått till svar att det går inte att åtgärda.
Kan det verkligen vara sant...?
Detta har varit ett av de vanligaste "klagomålen" genom de år jag jobbat på Toyota.
Och nej det finns ingen åtgärd då det helt enkelt ska vara så.

Det är så enkelt att bilen får en mycket mjukare gång vid gas-släpp, drivlinan sparas genom att rycket i motorpaketet uteblir, avgasreningen fungerar bättre enligt kraven den skall uppfylla, alltså inget bränsle ut i avgassystemet och katalysatorn fungerar bättre/längre.

Min 850 gör så oxå, är en vanesak och nått man får anpassa sitt körsätt efter. Krypkörning på ettan och tvåan går att göra helt ryckfritt om man har knixen och känslan i högerfoten ;)
Styrboxen jag har är en mappningsbar sådan som alltså går att programmera bort detta på.
Men firmorna som håller på med dessa grejer väljer att ha kvar funktionen just pga av de jag skrivit ovanför.

Edit: stavfel

Re: Motorvarvsökning vid uppväxling

Postat: sön 17 okt 2010, 20:30:19
av Filur
Jaha där ser man. Tack för informationen. Då är det bara att lära sig en viss teknik vid växlingsförfarandet!

Re: Motorvarvsökning vid uppväxling

Postat: mån 18 okt 2010, 10:12:23
av Gunnar
ja har en Avensis -00 med 2,0 motor den va lika tråkig men jag tog dän minus polen på batteriet ett par minuter och lät systemet starta om och efter det så blev det betydligt bättre. Nu är bilen riktigt rolig att köra

Re: Motorvarvsökning vid uppväxling

Postat: mån 18 okt 2010, 10:50:22
av PierreW
Gunnar skrev:ja har en Avensis -00 med 2,0 motor den va lika tråkig men jag tog dän minus polen på batteriet ett par minuter och lät systemet starta om och efter det så blev det betydligt bättre. Nu är bilen riktigt rolig att köra
Det är en helt annan motor i den Avensisen, egenskapen med varvtalet finns inte på samma sätt i den.
Vad du gjorde var att nolla "adaptiviteten" i styrboxen, alltså har du nu börjat om från noll och styrboxen håller då på att lär sig ditt körsätt på nytt,
det är därför det kan skilja en hel del i karaktär på olika bilar, trots samma modell och motor. ;)

Re: Motorvarvsökning vid uppväxling

Postat: ons 20 okt 2010, 10:18:53
av Thomas
Hur är den funktionen i en, i mitt fall rav4 från 2004?
Vi kallar bilen för "grodan" av just denna funktionen. Jag och min fru har lärt oss hantera det men alla (oavkortat) som kör bilen första gången får den att "hoppa" en hel del.
Min passat turbo från 99 fungerade det bra att "nolla" styrningen och sen "lära" bilen ett nytt körsätt....blev också märkbart bättre efter.