Sida 1 av 1
Svårt få i ettan efter backning. Camry 98a
Postat: lör 23 okt 2010, 12:52:24
av petter1001
Hej
Detta symtom har varit i stort sätt samma under dom ca tre åren jag ägt min camry 98a 2,2.
När jag backar ut bilen från parkeringen på morgonen så är det sedan svårt/omöjligt att få i ettan. Lösningen som blivit rutin är att släppa upp kopplingen med växeln i neutral. För att sedan lägga i ettan. Den är då fortfarande trög men inte omöjlig.
Bilden har rullat över 20 000mil. Vad är dåligt/slitet.
Efter att man fått i ettan så är det sedan oftast inga problem att växla/backa mm. Verkar vara något med "kall låda" att göra.
Jag förstår att något är slitet men kan tex ett olje byte i lådan mildra symtomen?
Har som sagt kört med detta i ca tre år, utan att det blivit sämmre. Att sedan köra normalt efter backningen fungerar fint.
Re: Svårt få i ettan efter backning. Camry 98a
Postat: lör 23 okt 2010, 13:21:51
av cheetah1
Generellt sett brukar det här problemet uppstå med backen, eftersom det inte finns nån synkring på backen. Att det uppstår på ettan bör då i all rimlighet bero på att synkringen på ettan är utsliten.
Är det även svårt att få i ettan när du rullar mot stillastående etc?
Re: Svårt få i ettan efter backning. Camry 98a
Postat: lör 23 okt 2010, 13:30:23
av PierreW
cheetah1 skrev:Generellt sett brukar det här problemet uppstå med backen, eftersom det inte finns nån synkring på backen. Att det uppstår på ettan bör då i all rimlighet bero på att synkringen på ettan är utsliten.
Är det även svårt att få i ettan när du rullar mot stillastående etc?
Detta symptom tycker jag var och varannan bil har. Även mina båda volvo, 945an har ju ändå backen brevid ettan med manuell backspärr, men oftast måste man "veva ett varv" på neutralen med kopplingen uppsläppt.
Har kört ett antal bilar under mina mekaniker år och har som vana nu för tiden att alltid "veva ett varv" efter att ha backat.
Kan tänka mig att det har med den inbyggda backspärren som alla lådor har att göra. Alltså att du inte ska kunna få i backen medan bilen rullar framåt.
Detta i kombo med kall olja orsakar säkerligen symptomet.
Men lite ny fräsh olja skadar ju aldrig heller. Är 6000mil intervalls byte på Camryn som typ alla andra modeller, om ja inte minns helt fel

Re: Svårt få i ettan efter backning. Camry 98a
Postat: lör 23 okt 2010, 13:35:09
av cheetah1
Fast backspärren på toyota brukar väl bara en mekanisk spärr som släpper så fort man har fört spaken till mittläge, vilket man ju gör när man är påväg till ettan. Det är iallafall min erfarenhet.
Re: Svårt få i ettan efter backning. Camry 98a
Postat: lör 23 okt 2010, 13:39:44
av petter1001
cheetah1 skrev:Generellt sett brukar det här problemet uppstå med backen, eftersom det inte finns nån synkring på backen. Att det uppstår på ettan bör då i all rimlighet bero på att synkringen på ettan är utsliten.
Är det även svårt att få i ettan när du rullar mot stillastående etc?
Tack för svar.
Bilen står parkerad med ettan i. Att få i backen är inga problem. Det är när jag ska gå från backen till ettan som problemet uppstår.
Sedan är det oftast inget problem. Ibland kan jag uppleva att det är lite svårt dom första växlingaran. Men oftast inte.
"Är det även svårt att få i ettan när du rullar mot stillastående etc?"
Nej, men jag lägger av vana aldrig i ettan innan bilen står helt still (vet inte varför, tycker det känns fel att lägga i ettan med rull, kanske något jag bara fått för mig

). Men att efter att stannat vid tex röd ljus lägga i ettan är inget problem.
Min normala morgon körning innebär flera stopp och backningar och då fungerar det bra.
Kanske är bilen sliten rullat ca 23 000mil om jag kommer ihåg rätt.
Re: Svårt få i ettan efter backning. Camry 98a
Postat: lör 23 okt 2010, 13:46:26
av petter1001
PierreW skrev:cheetah1 skrev:Generellt sett brukar det här problemet uppstå med backen, eftersom det inte finns nån synkring på backen. Att det uppstår på ettan bör då i all rimlighet bero på att synkringen på ettan är utsliten.
Är det även svårt att få i ettan när du rullar mot stillastående etc?
Detta symptom tycker jag var och varannan bil har. Även mina båda volvo, 945an har ju ändå backen brevid ettan med manuell backspärr, men oftast måste man "veva ett varv" på neutralen med kopplingen uppsläppt.
Har kört ett antal bilar under mina mekaniker år och har som vana nu för tiden att alltid "veva ett varv" efter att ha backat.
Kan tänka mig att det har med den inbyggda backspärren som alla lådor har att göra. Alltså att du inte ska kunna få i backen medan bilen rullar framåt.
Detta i kombo med kall olja orsakar säkerligen symptomet.
Men lite ny fräsh olja skadar ju aldrig heller. Är 6000mil intervalls byte på Camryn som typ alla andra modeller, om ja inte minns helt fel

Ok ska prova att "veva" på neutralen, det kanske blir lättare att få i ettan då.. Ska även kolla när oljan är bytt.
Re: Svårt få i ettan efter backning. Camry 98a
Postat: tis 26 okt 2010, 21:40:13
av Vesa
Min Camry V6-93:a hällde jag i mobils syntet olja + en tub STP gearbox joks och den är lätt växlad kall.
Min Previa -96:a fick Swedols 80/90 + lite STP joks och den blev väldigt svår på tvåan när den är kall, enligt instruktionsbok ska den ha 75/90. Innan jag bytte olja så va den lättväxlad men vet inte vad som va i ( inte ATF ialla fall ).
Intressant ämne det här eftersom olika oljor /tillsatser kan förändra v-lådor.
