Jag har en Yaris -00 som har börjat gå riktigt dåligt.
Symptom:
All kraft försvinner under korta stunder (0,5-5 sekunder) för att sedan återkomma. Kraftförlusten upplevs som att man "trampar luft" eller att gaspedalen upphör att fungera. ECUn säger att det är felkod p0304 (Cylinder 4 misfire) och bara detta fel varje gång kraftförlusten känns (Check engine blikar i ett par sekunder, för att sedan släckas, eller lysa stadigt). Jag burkar läsa av med felkodsläsare och nollställa då och då. Ibland, efter en längre bilfärd, är bilen svårstartad. Kall, är den alltid lätt att starta. Jag tycker att den går lite för snålt om man tittar på bensinförbrukningen (en bit under fabriksspec.)
När:
Det är omöjligt att, på kommando, framkalla felet och upplevs nästan helt slumpmässigt. De mönster jag har hittat är följande:
Under hårdare tryck, motorvägshastigheter och uppförsbacke på femmans växel, förekommer felet oftare. Vid längre bilturer (30min eller mer) på motorväg eller landsväg är felet ganska vanligt. I stadsmiljö är risken att drabbas av problemet, i princip obefintligt. Är bilen kall, verkar den också vara immun mot problemet.
Vad har jag testat att göra:
- Jag har bytt ut alla tändstift.
- Bytt plats på tändspole 1 och 4 för att försöka flytta felet till cylinder 1
- Bytt plats på insprutningen 1 och 4 för att försöka flytta felet till cylinder 1
- Bytt ut Luftmassemätaren (MAF) - som visserligen gjorde bilen något törstigare, men inte "tillräckligt törstig".
- Lämnat in på två olika verkstäder (bla Toyota) helt utan resultat.
Har ni något förslag på vad man ytterligare skulle testa?
Är jättetacksam för alla förslag på lösningar.