Sida 1 av 1

Kamremsbrott 3S-FE, vad händer då?

Postat: lör 30 okt 2010, 17:49:32
av Greenbay
Min nyinköpta Avensis har nu rullat 10500 mil. Jag har ingen uppgift på om kamremmen blivit bytt eller ej.
Bilen är alltid servad på auktoriserad Toyota-verkstad, så om det finns ett tidsintervall borde ju det vara gjort. Hur vet jag det?
Vad händer med motorn om remmen går?
/Greenbay

Re: Kamremsbrott 3S-FE, vad händer då?

Postat: lör 30 okt 2010, 18:54:36
av PierreW
Greenbay skrev:Min nyinköpta Avensis har nu rullat 10500 mil. Jag har ingen uppgift på om kamremmen blivit bytt eller ej.
Bilen är alltid servad på auktoriserad Toyota-verkstad, så om det finns ett tidsintervall borde ju det vara gjort. Hur vet jag det?
Vad händer med motorn om remmen går?
/Greenbay
Det ska inte hända nått med motorn.

12000mil eller 8år har jag för mig det är.
Inget som kräver raketforskarutbildning att byta ;)

Re: Kamremsbrott 3S-FE, vad händer då?

Postat: lör 30 okt 2010, 19:19:57
av cheetah1
Mja, den lär ju stanna rätt omgående, men dom allra flesta av toyotas motorer är såkallade non-interference, så det blir ingen ventilsallad/svampodling/vad man nu vill kalla det, så det är ingen fara så.

Re: Kamremsbrott 3S-FE, vad händer då?

Postat: lör 30 okt 2010, 19:42:30
av PierreW
cheetah1 skrev:Mja, den lär ju stanna rätt omgående, men dom allra flesta av toyotas motorer är såkallade non-interference, så det blir ingen ventilsallad/svampodling/vad man nu vill kalla det, så det är ingen fara så.
Ja den går ju inte utan rem såklart....

Det trodde däremot en kund jag skulle byta kamrem åt, han kom ut i verkstan och sa att jag inte skulle sätta dit nån ny rem.
Han tyckte bytet var så dyrt så han ville slippa de nästa gång.
Visst de kan jag göra sa jag, och gav honom ett visitkort till Assistancekåren :lol:

Re: Kamremsbrott 3S-FE, vad händer då?

Postat: lör 30 okt 2010, 21:32:47
av Pugho
Tryck in kopplingen så fort remmen går av bara.. Har för mig att oljepumpen drivs av kamremmen och då lär trycket försvinna omedelbums.
Köpte f ö själv en celica (3SGE iofs..) med ett kamdrev som lossnat för ett tag sen och det var bara att hänga på drev och rem igen och tuta och köra.

Re: Kamremsbrott 3S-FE, vad händer då?

Postat: lör 30 okt 2010, 22:00:11
av Greenbay
Tackar för svaren!
Bara att börja med en inköpslista då.
Och det behövs inga särskilda specialverktyg för att byta remmen?
Jag har meckat en hel del med volvomotorer, främst de i aluminium, så handlaget finns nog, men verktygen?
/greenbay