opel Tigra automat problem

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

opel Tigra automat problem

Inlägg av Caniz »

Hej!
Vet mycket väl att detta är ett toyotaforum, men slänger in frågan ändå då någon kanske känner igen symptomen från någon annan bil...

Kärringen har köpt sig en Tigra automat för några dagar sedan. När vi igår gav oss ut på en resa från stockholm till Malmö och kommit till Löddeköpinge (ca 5 mil från Malmö) så börjar lådan växla ner fån överväxeln och sen upp och sen ner igen osv. Vi körde däför av vid center syd och jag kollade olja i både motor och växellåda, motoroljenivån var låg (syntes inte på stickan alls), så vi fyllde på olja så att det var rätt nivå (bara typ en knapp liter så det var inte helt tomt).

Bilen har sedan hon köpte den varit konstig när man lagt den i drive, ibland så kommer den inte iväg, men detta har avhjälpts genom att man lägger i Park igen och sen tillbaka till Drive, och då har det funkat som det ska. Men nu efter denna incident så driver den knappt någonting alls när man lägger i Drive. Backen funkar dock hela tiden vad jag har märkt. Kan tillägga att den nu heller inte växlar upp i 4:an över huvud taget.

Oljan i lådan är klar och fin och luktar absolut inte bränd.

Motortempen går upp nästan till det röda (vet ej om den varit uppe på det röda medans vi kört, då man inte sitter och glor på den hela tiden). När bilen och lådan fått svalna en stund så driver den igen, men endast en kort stund och tempen rusar då upp igen och kylfläkten går EJ igång. Känner ingen avgaslukt i expansionskärlet för kylarvätska heller, så hoppas att det inte är cylinderpackningen.

Någon som har några tips/idéer så skriv gärna. ALLA tips mottages tacksamt.

//Caniz
Senast redigerad av Fnys den sön 31 okt 2010, 15:58:38, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttat tråd då bilen ej är en Toyota. Skuggtråd lämnad i "Toyota ‹ Teknik - Service & reparationer"
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: opel Tigra automat problem

Inlägg av Caniz »

Det kan tilläggas nu att idag går bilen att köra utan problem. Körde den hela vägen till Malmö på motorväg och på lite landsvägar och stadsvägar inne i Malmö utan några som helst problem. Dock tyckte jag när jag stannade och parkerade bilen att det lät lite lite som lagerknack i motorn. Tror ni att det skulle kunna vara så att det är den minimala oljebristen som förekom som har skurit lagrena och på något sätt kunnat påverka växellådan och orsaka temperaturhöjningen?

Det enda som skulle vara rimligt i sådant fall är ju om växellådsoljan kyls i närheten av kylarvätskans kylare/med kylarvätskan i bilen och på så sätt kunnat bli uppvärmt då motorn blivit varm. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Skulle det annars kunna vara så att bilen inte riktigt är byggd och klarar av så långa sträckor i så pass höga hastigheter (ca 120 riktiga km/h, GPS) och därför blivit för varm, och då även (enligt ovanstående teori) värmt upp växellådsoljan som då blivit för tunn och slutat manövrera växellådan ordentligt?

Bara teorier, men är det någon som kan ha någon aning om jag kansk kan ha rätt eller om det är helt fel så säg till.

//Caniz
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: opel Tigra automat problem

Inlägg av Vossen »

Låter som att oljan blir för varm gör ett oljebyte och byt filter i lådan om ett sådan finns
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: opel Tigra automat problem

Inlägg av Caniz »

Uppdatering av problemet:

Lådan driver som den ska, men vid motorvägshastighet växlar den ibland ner från 4:an till 3:an (vid konstant hastighet, varvtal och på plan väg) för att sedan hoppa lite mellan dessa 2 växlar och sedan till slut endast köra på 3:an. Vilkert resulterar i att varvtalet blir för högt i förhållande till hastigheten man kör i och bilen (samt växellådan) blir då för varm.
När man då kör av motorvägen så vill den inte alls upp i 4:ans växel längre utan går som om man hade den i 3:ans läge. Känns också orkeslös i acceleration. Det tar låång tid att komma upp i hastighet, dock varvar den inte upp mer än vad den borde heller även om man trycker plattan i mattan. Bränsletillförsel? Justera gaspedal/spjäll?

Ett annat intressant fenomen jag precis upptäckte var att i en uppförsbacke på min fars uppfart så driver den fint om man lägger den i 1:an (alltså läget 1 på växelspaken), men inte om man lägger den i Drive. Någon som har någon hum om vad det kan bero på? Kan det vara att den inte riktigt känner av vilket växelläge man har den i när man lägger den i Drive och därför glappar eller något sådant?

Har som sagt kollat olja i både motor och växellåda, samt kylarvätska. Alla dessa är på bra nivå och ser bra ut/luktar ej bränt. har även kontrollerat så att inte vinterläget är aktiverat genom att aktivera det och sedan avaktivera det igen (märker dock ingen skillnad med det i och ur, vad har vinterläget för funktion, alltså vad gör det rent praktiskt?)

Snälla hjälp! Är fast för natten i Jönköping på väg mellan Malmö och Sthlm. Har dock min far här så kan sova över, men vill gärna hem imorgon.

//Caniz
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: opel Tigra automat problem

Inlägg av Caniz »

Körde bilfan hela vägen från Malmö till Jönköping, och sedan dagen efter från Jönköping till Bålsta ovanför stockholm. Bilen blir varm när man kör sakta (inte så konstigt eftersom kylfläktarna inte går på fanskapet). Bilen går endast i 1:an, 2:an och 3:an, men växlar dock inte ner som den ska (verkar det som, eftersom när man kört i hastighet över typ 40km/h och den har växlat upp i 3:an och man sen stannar och ska köra iväg så slirar den. Dock om man då lgger den i 1:ans läge på växellådan så kommer den iväg utan problem, och man får då "växla manuellt").

Nu till en annan konstig sak biljäveln har för sig. När man ligger i motorvägsfart på plan mark så ligger den då som sagt i 3:an (och drar en jävla massa soppa), men om man däremot kommer till en uppförsbacke och måste gasa mer för att hålla samma hastighet så försöker den hela tiden växla upp till 4:an, men hoppar direkt tillbaka till 3:an igen. Detta gör den flera gånger tills man någ nerförsbacke/plan mark igen. Kickdown verkar funka.

Varvtalsmätaren får ibland panik och hoppar både uppåt och neråt trots att varvtalet på motorn ej ändras. Kan avsaknaden av rimlig varvtalssignal till växellådan eventuellt förorsaka problemen beskriva ovan??

//Caniz
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: opel Tigra automat problem

Inlägg av cheetah1 »

Sista frågan: Ja, jag skulle nästan tro att det är hela problemet.
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: opel Tigra automat problem

Inlägg av Caniz »

Får väl börja riva i motorhelvetet och se om man hittar någon givare då, kanske tom bara är något kontaktstycke som inte riktigt sitter ihop.

//Caniz
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: opel Tigra automat problem

Inlägg av Gt-4 »

Tycker dock att du ändå ska byta Olja i lådan och försöker nollställa adaptioner sen när du funnit felet.
Så slipper du byta låda i framtiden. :O)
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: opel Tigra automat problem

Inlägg av Caniz »

Har fått hem den beställda begagnade varvtalsgivaren nu och traskar bort till parkeringen för att byta den, hittar bilen med inslagen ruta på förardörren och stulen stereo. SÅ JÄVLA ROLIGT!! Fy fan vilka jävla svin det finns! Och som om inte det var nog, så har det SNÖAT HELA NATTEN så bilen är fullkomligt full med snö också!! ÅÅåååhhh!!!!

//Caniz
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: opel Tigra automat problem

Inlägg av Bauer669 »

Huvva, skjuts för lite =/
Skriv svar