Kan detta stämma eller har jag missat något?
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Kan detta stämma eller har jag missat något?
Hej!
Jo jag hittade denna sida då jag satt och googlade lite bilder på MR2:or...
Jag vill minnas att MR2 Turbo US modellen ( gen2 ) gör 402 meter på trötta 14,7 sekunder i originalutförande!
Kolla in denna sida som jag hittade, där har vi en lätt moddad gen 2 motor och killen lyckades med bedriften 12,75 sekunder på 402 meter .
Konstigt med tanke på hur lite saker killen ändrat.
Han har bland annat uppgraderat till CT20B turbon och sedermera ett högre laddtryck.
Här kommer länken så ni kan kolla själva på killens milda modds
Förklara för mig om jag missuppfattat detta resultat eller kan han verkligen köra såpass mycket fortare på 402 meter jämfört med en helt
originalställd motor?
Vem vet MR2:an kanske är snabbare än 14,7 sekunder original än vad som påstås, vad vet jag?
Anton
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... GzBtvC2JII
Jo jag hittade denna sida då jag satt och googlade lite bilder på MR2:or...
Jag vill minnas att MR2 Turbo US modellen ( gen2 ) gör 402 meter på trötta 14,7 sekunder i originalutförande!
Kolla in denna sida som jag hittade, där har vi en lätt moddad gen 2 motor och killen lyckades med bedriften 12,75 sekunder på 402 meter .
Konstigt med tanke på hur lite saker killen ändrat.
Han har bland annat uppgraderat till CT20B turbon och sedermera ett högre laddtryck.
Här kommer länken så ni kan kolla själva på killens milda modds
Förklara för mig om jag missuppfattat detta resultat eller kan han verkligen köra såpass mycket fortare på 402 meter jämfört med en helt
originalställd motor?
Vem vet MR2:an kanske är snabbare än 14,7 sekunder original än vad som påstås, vad vet jag?
Anton
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... GzBtvC2JII
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Kan detta stämma eller har jag missat något?
Tryck ger effekt?
Om han kör på 18psi, 1,25bar, och hade... vaddå? 0,8?... standard.
Då har han teoretiskt höjt motoreffekten från 225hk till 225*1,15*0,45 + 225 = ca 340hk.
Vilket höjer prestanda en del.
Men vilket tungt as MR2 är? 1220 kg tom!
Om han kör på 18psi, 1,25bar, och hade... vaddå? 0,8?... standard.
Då har han teoretiskt höjt motoreffekten från 225hk till 225*1,15*0,45 + 225 = ca 340hk.
Vilket höjer prestanda en del.
Men vilket tungt as MR2 är? 1220 kg tom!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Kan detta stämma eller har jag missat något?
204hk har gen2 på 98 oktan bränsle och ett originalladd på enbart 0,6bar....
Men vi talar väl ändå om "bara" 10hk per 0,1bar höjt ladd?
I sådant fall så kör har sin MR2:a med runt 250hk "bara"
Jag tycker detta fortfarande låter lite mysko?
Kolla vad Hansen och Cyrix här på forumet kör med grymt moddade mr2:or.
Tror Hansen kört 402 meter på "bara" 12,46 sekunder och den killen kör ju runt med 356hk ( på hjulen! )
Jag vill kunna köra på en låg 13 sekunders och då med milda mod, då hade jag vart nöjd
Anton
Men vi talar väl ändå om "bara" 10hk per 0,1bar höjt ladd?
I sådant fall så kör har sin MR2:a med runt 250hk "bara"
Jag tycker detta fortfarande låter lite mysko?
Kolla vad Hansen och Cyrix här på forumet kör med grymt moddade mr2:or.
Tror Hansen kört 402 meter på "bara" 12,46 sekunder och den killen kör ju runt med 356hk ( på hjulen! )
Jag vill kunna köra på en låg 13 sekunders och då med milda mod, då hade jag vart nöjd
Anton
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Kan detta stämma eller har jag missat något?
15% effektökning / 0,1bar är vad tex sfro och bilprovningen använder som riktmärke.
Vilket egentligen borde räknas som 1,15 * 0,1 xy antal.
Men förlusterna ökar med trycket, så den första formeln är inte så dum?
204*1,15*0,65 + 204 = ca 356hk... Hansen, vad har du för tryck?
Sen kanske Hansen är ärligare i sina uppgifter än den andra tjommen? Tycker åxå att det lät "för" bra. Han kanske hade nerförsbacke?
Vilket egentligen borde räknas som 1,15 * 0,1 xy antal.
Men förlusterna ökar med trycket, så den första formeln är inte så dum?
204*1,15*0,65 + 204 = ca 356hk... Hansen, vad har du för tryck?
Sen kanske Hansen är ärligare i sina uppgifter än den andra tjommen? Tycker åxå att det lät "för" bra. Han kanske hade nerförsbacke?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Kan detta stämma eller har jag missat något?
Jo det kanske är sant med nedförsbacke srylul
Och så tolkade jag den sida som jag länkade till som någon försäljnings site och ja då talar ju bra resultat för en vinning i försäljning.
Anton
Och så tolkade jag den sida som jag länkade till som någon försäljnings site och ja då talar ju bra resultat för en vinning i försäljning.
Anton
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 05:20:09
- Bilmodell: GT4
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Jönköping
Re: Kan detta stämma eller har jag missat något?
Tycker inte det är så konstigt om han kört den tiden med en mr2a med de modsen.
Har själv kört 12.5 med en "seg gt4" med fmic, uppgraderad ct26a och portad topp. Och detta va med standard spridare, box och tändning. Men som sagt skruvar man upp trycket så går det fortare, jag körde om jag inte minns fel på ca 18psi och v-power sås med octanbooster.
Har själv kört 12.5 med en "seg gt4" med fmic, uppgraderad ct26a och portad topp. Och detta va med standard spridare, box och tändning. Men som sagt skruvar man upp trycket så går det fortare, jag körde om jag inte minns fel på ca 18psi och v-power sås med octanbooster.
12.58sec/ 176km/h år2005
- KelMer
- Inlägg: 755
- Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
- Bilmodell: Mr2 Mkll V6
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Land (Country): Sverige
- Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6
Re: Kan detta stämma eller har jag missat något?
Vad jag kan se på bilden så är den högerstyrd, och då borde det väl vara en mr2:a för den japanska marknaden?KACE80 skrev:Hej!
Jag vill minnas att MR2 Turbo US modellen ( gen2 )
Dom har 218hk org. eller har jag fel?
/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Kan detta stämma eller har jag missat något?
KelMer skrev:Vad jag kan se på bilden så är den högerstyrd, och då borde det väl vara en mr2:a för den japanska marknaden?KACE80 skrev:Hej!
Jag vill minnas att MR2 Turbo US modellen ( gen2 )
Dom har 218hk org. eller har jag fel?
Den skall finnas i 2 effektlägen och den första gen3 är på 225hk och den senaste på 242hk, 99,9% säker på detta men rätta mig
gärna om jag har fel
Anton
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Kan detta stämma eller har jag missat något?
Nja, 204 o 242 e de nog allt med brytpunkten 1993/1994.KACE80 skrev:Den skall finnas i 2 effektlägen och den första gen3 är på 225hk och den senaste på 242hk, 99,9% säker på detta men rätta mig
gärna om jag har fel
Anton
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Kan detta stämma eller har jag missat något?
Men jag syftar alltså på gen 3 motorerna, 204hk har ju min ( gen2 ) på 98 oktanDale skrev:Nja, 204 o 242 e de nog allt med brytpunkten 1993/1994.KACE80 skrev:Den skall finnas i 2 effektlägen och den första gen3 är på 225hk och den senaste på 242hk, 99,9% säker på detta men rätta mig
gärna om jag har fel
Anton