Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - [löst]
Postat: tis 09 nov 2010, 23:07:39
Nu behöver jag hjälp av någon som är hejare på bromsar!
Jag har en Corolla AE95 '90, alltså en 4WD kärra. Mycket trevlig bil för övrigt!
Nåväl, årets besök hos SPB blev tråkigt, man slog än en gång ner på "otillräcklig bromsverkan vänster bak". Värdena var 1.0/1.8.
Än en gång? Ja jag fick samma problem i fjol och det var då första gången den bromsades på rullarna, tidigare så har man inte varit säker
om detta varit tillrådligt pga fyrhjulsdriften men nu hade man alltså fått OK på detta. Eftersom jag har mer än 10 års besiktningspapper sparade så
stod det också "alternativt bromstest, provkörning" på samtliga protokoll.
Nåja, bort med bromstrummorna. Aha! Mycket slitna bromsbackar! Köpte nya och bytte och justerade in dem så gott jag kunde. Åkte och besiktade - men nu kunde man inte prova på rullarna då det var fel på dem så man gjorde bara en vanlig provkörning och den fick godkänt. Detta var alltså i fjol.
Så var det dags igen i år och samma visa upprepar sig, årets mätvärden blev 0,8/1.8.
F*n! River bort bromsbackarna på båda sidor, kollar, mäter och kliar mig i huvudet. Allt ser bra ut.
Båda kolvarna glider lätt åt båda håll, bromsbackarna är knappt slitna och bromstrumman är inom toleranserna (200.0 mm, upp till 201.0 tolereras).
Allt ser fräscht och fint ut. Inget läckage. Inga spår eller ojämnheter. Allt går lätt och rörligt.
Till saken hör att vid handbromsning så var värdena jämna och fina på båda sidor alltså borde det ju vara hydrauliken på vänster sida som kärvar.
Vid provbromsningen så följdes mätarna åt men den ena (VB) stannade sedan medan den andre fortsatte.
Detta är en kombi och jag har läst att dessa ska ha en lastavkänningsbromskraftsregulator (känn på det ordet!) men jag hittar ingen sådan. Det sitter en klump på torpeden där det går in och ut ett gäng hydraulledningar men det finns ingen fjäder och hävstång (som jag hade på en Audi Avant tidigare där jag vet att det satt en sådan regulator). Rent teoretiskt kan det ju vara den som strular men borde det då inte vara samma problem på båda hjulen?
Jag provade med handkraft innan första ombesiktningen - då justerade jag kuggmuttern något så att backarna blev lite mera spända. Alltså lät någon bromsa sakta och kände att det var ungefär samma anliggning på båda hjul. Samma process gjordes givetvis också med handbromsen.
Det känns surt att pynta en tvåhundring till bara för att få se visarna gå i otakt igen för det är ju nästan omöjligt för en hemmapulare att göra mera kvalificerade injusteringar då man inte har tillgång till en bromsbänk. Vad jag heller inte vet är om bromsvärdena blev bra i fjol eller om problemet har hängt kvar trots bytet av bromsbackar.
Vad gör jag nu? Byter cylindern ändå? Eller bara rengör den?
Tacksam för tips, någon out there har kanske upplevt samma problem - och löst det!
Jag har en Corolla AE95 '90, alltså en 4WD kärra. Mycket trevlig bil för övrigt!
Nåväl, årets besök hos SPB blev tråkigt, man slog än en gång ner på "otillräcklig bromsverkan vänster bak". Värdena var 1.0/1.8.
Än en gång? Ja jag fick samma problem i fjol och det var då första gången den bromsades på rullarna, tidigare så har man inte varit säker
om detta varit tillrådligt pga fyrhjulsdriften men nu hade man alltså fått OK på detta. Eftersom jag har mer än 10 års besiktningspapper sparade så
stod det också "alternativt bromstest, provkörning" på samtliga protokoll.
Nåja, bort med bromstrummorna. Aha! Mycket slitna bromsbackar! Köpte nya och bytte och justerade in dem så gott jag kunde. Åkte och besiktade - men nu kunde man inte prova på rullarna då det var fel på dem så man gjorde bara en vanlig provkörning och den fick godkänt. Detta var alltså i fjol.
Så var det dags igen i år och samma visa upprepar sig, årets mätvärden blev 0,8/1.8.
F*n! River bort bromsbackarna på båda sidor, kollar, mäter och kliar mig i huvudet. Allt ser bra ut.
Båda kolvarna glider lätt åt båda håll, bromsbackarna är knappt slitna och bromstrumman är inom toleranserna (200.0 mm, upp till 201.0 tolereras).
Allt ser fräscht och fint ut. Inget läckage. Inga spår eller ojämnheter. Allt går lätt och rörligt.
Till saken hör att vid handbromsning så var värdena jämna och fina på båda sidor alltså borde det ju vara hydrauliken på vänster sida som kärvar.
Vid provbromsningen så följdes mätarna åt men den ena (VB) stannade sedan medan den andre fortsatte.
Detta är en kombi och jag har läst att dessa ska ha en lastavkänningsbromskraftsregulator (känn på det ordet!) men jag hittar ingen sådan. Det sitter en klump på torpeden där det går in och ut ett gäng hydraulledningar men det finns ingen fjäder och hävstång (som jag hade på en Audi Avant tidigare där jag vet att det satt en sådan regulator). Rent teoretiskt kan det ju vara den som strular men borde det då inte vara samma problem på båda hjulen?
Jag provade med handkraft innan första ombesiktningen - då justerade jag kuggmuttern något så att backarna blev lite mera spända. Alltså lät någon bromsa sakta och kände att det var ungefär samma anliggning på båda hjul. Samma process gjordes givetvis också med handbromsen.
Det känns surt att pynta en tvåhundring till bara för att få se visarna gå i otakt igen för det är ju nästan omöjligt för en hemmapulare att göra mera kvalificerade injusteringar då man inte har tillgång till en bromsbänk. Vad jag heller inte vet är om bromsvärdena blev bra i fjol eller om problemet har hängt kvar trots bytet av bromsbackar.
Vad gör jag nu? Byter cylindern ändå? Eller bara rengör den?
Tacksam för tips, någon out there har kanske upplevt samma problem - och löst det!