Sida 1 av 2

Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Postat: tor 11 nov 2010, 08:39:36
av Nizzehult
Eftersom jag har en AE95 (4WD) så sitter det ett plastskydd i bakre vänstra hjulhuset som ska skydda tankröret mot stensprut etc. Tanken(!) är väl god men hur tänkte gulingarna egentligen, hela utrymmet bakom skyddet fungerar ju som en gigantisk uppsamlingsplats for snö, lera, jord och annan dynga som inte är nådigt mot halvskyddat järn!

Det började med att det luktade bensin när jag tankade fullt. Har kört så ett bra tag men nu när jag ändå var och höll på med bromsarna så tänkte jag försöka fixa även detta. När man tar bort plastskyddet (som f ö sitter med 5 plastpluttar som är i stort sett omöjliga att återanvända, man måste köpa nya) så ser man varför, hela nedre delen av tankröret samt dess fästplatta är fullständigt täckt med jord och annat. Jag fick säkert bort en liter dynga!
Under detta så är allt brunfärgat och efter att ha putsat försiktigt med stålborsten så ser man att röret är nästan av! Jag tätade med den produkt som PP har och Jula säljer och det blev faktiskt tätt men jag inser att röret är så skadat att det snart kommer att gå helt av, det fanns 4 hål på både fram- och baksidan.

Först undrar man: vad kan ett tankrör kosta? En mindre förmögenhet kanske?
Tydligen är detta ett vanligt fel och jag hörde från Toyota att man hade bytt "massvis" av dessa.

Javisst, men hur? Alla skruvskallarna på fästplattan (tror det var 6 st) är så otroligt angripna att det nog är en omöjlighet att få dit en nyckel och även om det skulle gå så är det väl runt 95% chans att bulten går av när man försöker lossa den.
Hur gör verkstäderna? Tar dom ner hela tanken och borrar ur de bultar som går av eller försöker man göra det på plats?
Eller byter man även tanken? Att sitta med 6 avdragna bultar känns inte kul. Att ta rondellen känns inte som ett alternativ, det är ju en bensintank det handlar om....

Ni som har bytt eller jobbat på en verkstad där man bytt; berätta hemligheten! :)

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Postat: tor 11 nov 2010, 10:49:54
av PierreW
Nizzehult skrev:Eftersom jag har en AE95 (4WD) så sitter det ett plastskydd i bakre vänstra hjulhuset som ska skydda tankröret mot stensprut etc. Tanken(!) är väl god men hur tänkte gulingarna egentligen, hela utrymmet bakom skyddet fungerar ju som en gigantisk uppsamlingsplats for snö, lera, jord och annan dynga som inte är nådigt mot halvskyddat järn!

Det började med att det luktade bensin när jag tankade fullt. Har kört så ett bra tag men nu när jag ändå var och höll på med bromsarna så tänkte jag försöka fixa även detta. När man tar bort plastskyddet (som f ö sitter med 5 plastpluttar som är i stort sett omöjliga att återanvända, man måste köpa nya) så ser man varför, hela nedre delen av tankröret samt dess fästplatta är fullständigt täckt med jord och annat. Jag fick säkert bort en liter dynga!
Under detta så är allt brunfärgat och efter att ha putsat försiktigt med stålborsten så ser man att röret är nästan av! Jag tätade med den produkt som PP har och Jula säljer och det blev faktiskt tätt men jag inser att röret är så skadat att det snart kommer att gå helt av, det fanns 4 hål på både fram- och baksidan.

Först undrar man: vad kan ett tankrör kosta? En mindre förmögenhet kanske?
Tydligen är detta ett vanligt fel och jag hörde från Toyota att man hade bytt "massvis" av dessa.

Javisst, men hur? Alla skruvskallarna på fästplattan (tror det var 6 st) är så otroligt angripna att det nog är en omöjlighet att få dit en nyckel och även om det skulle gå så är det väl runt 95% chans att bulten går av när man försöker lossa den.
Hur gör verkstäderna? Tar dom ner hela tanken och borrar ur de bultar som går av eller försöker man göra det på plats?
Eller byter man även tanken? Att sitta med 6 avdragna bultar känns inte kul. Att ta rondellen känns inte som ett alternativ, det är ju en bensintank det handlar om....

Ni som har bytt eller jobbat på en verkstad där man bytt; berätta hemligheten! :)
På alla de gamla tåjjor jag bytt tankrör på har det varit en slang sista biten, alltså en slangklämma på tankens rör och en på tankröret. Men just en AE95 har jag inte bytt på.
Men kan inte tänka mig att det ser så mycket mer annorlunda ut än en vanlig Corolla, trots 4wd.

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Postat: tor 11 nov 2010, 10:56:24
av Glenn
Var väl iofs en 12 år sen jag jobbade med bilar, men om en pryl går sönder och man inte kan byta den utan att den den sitter i också påajar, ja då varnar man helt enkelt kunden för att han kommer att behöva byta båda, sen försöker man, och när det skiter sej så får han byta både rör och tank i detta exemplet.

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Postat: tor 11 nov 2010, 11:21:36
av Nizzehult
Nix, det är metall hela vägen. Skulle ha tagit ett par bilder för att visa upp eländet!

Visst, på en dyrare bil får man väl vara beredd på att byta (även) tank, men för en bil i den här prisklassen så gör man helt enkelt inte det om det inte är absolut nödvändigt. Ni som har varit med om ett byte: plockade ni ner tanken först?
Jag är alltså intresserad av att veta om någon har lyckats få bort och byta bara röret - trots massvis med rost - eller om det alltid har blivit nödvändigt att även byta tank. Kan tänka mig att om man har tanken nedplockad så ökar chansen att kunna få bort skiten....

Någon som vet vad ett rör kostar? Heter tydligen 77201 (€73.92 enligt denna länk)
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1989_T ... _7701.html

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Postat: tor 11 nov 2010, 15:14:44
av Panneldarn
Hej!

Kan du inte såga av röret så du får en 10cm stos och sätta dit det nya med slangkläm?

Med fastrostade skruvar finns det dock bara en sak som hjälper: 5-56 å milt våld! Alltså: spola på med 5-56, vifta med stålborste, knacka på skruven i en minut eller två( :lol: ), nyp dit den minsta rörtången som finns och knacka FÖRSIKTIGT på skaftet tills det lossar.
Du får nog byta skruvar sen men gängorna blir ju inte skadade

Lycka till! :thumbup:

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Postat: tor 11 nov 2010, 15:42:17
av Nizzehult
Nä, skadan är precis jäms med fästplattan, finns inget rörgods uppåt efter detta.

Ja frågan är om man vågar ens ta börja bort röret för har man väl börjat försöka få upp bultarna - och kanske dragit av en och annan - så måste man ju fullfölja det hela.
Lagen om allting jävlighet säger ju också att röret kommer att gå av när jag absolut inte har tid, lust eller möjlighet att fixa det. Hur mycket jobb är det att plocka bort tanken egentligen? För då har man ju bättre utgångsläge.
Skulle som sagt vara bra att få veta hur man gör på verkstan?

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Postat: ons 01 dec 2010, 13:53:02
av TheJo
Har även jag en Corolla (AE95), som har en trasig tank.
Så det är bara att köpa en ny som gäller. Toyota ville ha 10kkr för en tank, så det är inte aktuellt.

Har sökt på LAGA.se och liknande.
Hittar massa tankar, men när jag ringer och hör så passar det inte med just (AE95).

Någon som vet någon annan modells tank passar? Eller tom. kan länka till en som passar?

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Postat: ons 01 dec 2010, 14:32:45
av Glenn
Är det riktigt dyrt kan man ju laga.. men att laga ebnsintankar är ju inte så skoj, man vill ju gärna ha dom borttagna, tömda och helt urventilerade innan..

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Postat: ons 01 dec 2010, 16:33:43
av Nizzehult
TheJo skrev:Har även jag en Corolla (AE95), som har en trasig tank.
Så det är bara att köpa en ny som gäller. Toyota ville ha 10kkr för en tank, så det är inte aktuellt.

Har sökt på LAGA.se och liknande.
Hittar massa tankar, men när jag ringer och hör så passar det inte med just (AE95).

Någon som vet någon annan modells tank passar? Eller tom. kan länka till en som passar?
Enligt länken som finns i mitt tidigare inlägg så går det att köpa bara påfyllningsröret. Har du hört vad det kostar?
Att byta (det rostiga) röret är nog sedan inte så enkelt vilket jag påtalat tidigare, men i värsta fall så får man väl plocka lös tanken och mer eller mindre kapa bort det och sedan göra nya hål att fästa det nya röret/plattan med. Borde gå när man har den lös men blir nog en del pyssel. Men jag undrar hur verkstäderna gör när dom får samma uppdrag? Är det ens lönt att försöka angripa de rostiga skruvarna eller tar dom ner tanken direkt?

Att svetsa i en tank är givetvis inte att rekommendera om den är tom och innehåller bensinångor. Kan bara sluta på ett sätt. Däremot fick jag lära mig att det inte är några problem att svetsa i en full tank - även om det är bensin den är fylld med! Det är inte bensinen som brinner eller är antändbar utan ångorna. Innesluten i ett tillslutet kärl (tank) är den alltså ofarlig. Men har man ett läckage så förekommer det ju ångor just där det läker - och det är ju där man vill svetsa. Så ta inte för hårt på denna tes, bäst är ändå att fylla den med t ex vatten om man ska svetsa. 8-)

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Postat: ons 01 dec 2010, 18:41:08
av Vesa
Jag har gassvetsat en tom bensintank och lever än: vädra ur ordentligt, koppla in en dammsugare som suger ur ångorna ( exploderar inte dammsugarn så är det nog okej) Dammsugarn ser samtidigt till att man får det tätt.

Laga röret på ett påfyllningsrör: kapa bort allt rostigt, gör rent för att sätta dit en bit universal kylarslang emellan rören (glöm inte packningssilicon på tätningsytorna).