Efter felsökning hos europeiska motor

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
peer
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 10:04:54
PostOrt: Bromma
Ort: Sundbyberg

Efter felsökning hos europeiska motor

Inlägg av peer »

Lämnade in min bil förra veckan för att motorfelslampan lös (lite sporadiskt, men oftare tänd än släckt).

Dem gjorde en felsökning (kostade 750kr), och detta skrev dem på rapporten:

FELKOD 54 INTERCOOLER
Påfylling av vätska intercooler.
Borttagning felkod
Provkörning = OK
Fanns även en inaktiv kod
42 speed sensor
även den borttagen
kund informerad.


Perfekt tänkte jag, inget allvarligt fel, men blev lite förvånad att nivån av vätska i intercoolern var för låg, då det inte var så länge sedan jag kontrollerade den.
Hur som helst så åkte jag hem, då lös den inte. Sen skulle jag åka ned i garaget, då tändes den igen. Sen var den släckt dagen efter. Nu en vecka efteråt så har den börjat tändas mer frekvent,
och lyser 4 av 5 gånger.

Frågan är: Hur ska jag gå till väga? Jag har mailat dem, och frågat om det var någon sorts garanti, men ej fått svar. Även försökt ringa, men har efter pratat med växeln och blivit kopplad (efter 20min väntan) så blev samtalet avbrutet.

Felkod 54 kan även innebära fel på pumpen som jag förstår det.
Någon som har tips på hur jag ska ta reda på vad som faktiskt är fel, eftersom de uppenbarligen inte löste det?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Efter felsökning hos europeiska motor

Inlägg av Glenn »

För det första, du kan läsa av dessa felkoder själv, jag har iofs inte gjort det på ST205 (har aldrig fått en felkod på min) men afaik så kan man göra det även på den.

Sen vet jag inte hur det är, men på ST165-intercoolern ska man göra på ett speciellt sätt när man fyller intercoolern, annars får man det problemet, jag minns inte exakt hur men det var nåt med att hålla på att trampa på gaspedalen har jag för mej. Det står nog till och med i instruktionsboken ?


Det är en klassiker att detta uppkommer när det blir kallt/varmt efterssom vätskans volym då ändrar sej.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Efter felsökning hos europeiska motor

Inlägg av Dale »

Det hjälper inte att bara fylla på kylvätksa i intercoolern. Problemet kommer att komma tillbaks. Nivågivaren är grymt känslig. Man måste fylla på så att luften i slangen bort till det lilla expansionskärlet försvinner. Hade samma problem med min ST205 under vintrarna tills Håkan upplyste och hjälpte mig. Hälla och suga samtidigt. Sen dess har jag inte haft några problem.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Efter felsökning hos europeiska motor

Inlägg av Stigge »

Har för mig att man ska ha igång IC pumpen för att få ur luften:
peer
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 10:04:54
PostOrt: Bromma
Ort: Sundbyberg

Re: Efter felsökning hos europeiska motor

Inlägg av peer »

Glenn skrev:För det första, du kan läsa av dessa felkoder själv, jag har iofs inte gjort det på ST205 (har aldrig fått en felkod på min) men afaik så kan man göra det även på den.

Sen vet jag inte hur det är, men på ST165-intercoolern ska man göra på ett speciellt sätt när man fyller intercoolern, annars får man det problemet, jag minns inte exakt hur men det var nåt med att hålla på att trampa på gaspedalen har jag för mej. Det står nog till och med i instruktionsboken ?


Det är en klassiker att detta uppkommer när det blir kallt/varmt efterssom vätskans volym då ändrar sej.
Jo, har sett något om detta, men då jag varken haft tid eller ork så fick jag pröjsa och se glad ut ;)
Dale skrev:Det hjälper inte att bara fylla på kylvätksa i intercoolern. Problemet kommer att komma tillbaks. Nivågivaren är grymt känslig. Man måste fylla på så att luften i slangen bort till det lilla expansionskärlet försvinner. Hade samma problem med min ST205 under vintrarna tills Håkan upplyste och hjälpte mig. Hälla och suga samtidigt. Sen dess har jag inte haft några problem.
Tack för tipset. Läste någonstans att man skulle göra så.
Ska testa detta och se om det löser sig.

Tack för hjälpen ni snälla själar!
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Efter felsökning hos europeiska motor

Inlägg av Pipedreams »

Precis. Häll vätska i påfyllningshålet på ic:n så att du överfyller den samtidigt som du suger i den övre slangen på det lilla expansionskärlet. På så vis suger du över vätska till behållaren. Fyll den halvvägs.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar