Sida 12 av 13

Re: Icemans st165...Går framåt men inte så snabbt

Postat: tor 30 sep 2010, 07:08:37
av ENG Racing
Tänkte kolla om du är intresserad ?? som du har en st165
Har hittat en firma som är grymma på kolfiber / glasfiber till bilar ja tänkte gjuta huv skärmar baklucka mm till min st165 samma som st162 finns de nå intresse från nån annan så kan man dela på formkostnaden så blir de billigare ???

Tacksam för svar mvh Matte
Mitt nr är 0735010771 eng_racing@hotmail.com

Re: Icemans st165...Går framåt men inte så snabbt

Postat: tis 05 okt 2010, 21:28:58
av grusmacka
Läste igenom tråden nu och man blir ju imponerad av jobbet som läggs ner! Keep it up!! Blir ju bra det där

Re: Icemans st165...Går framåt men inte så snabbt

Postat: ons 06 okt 2010, 19:15:29
av Iceman07
grusmacka skrev:Läste igenom tråden nu och man blir ju imponerad av jobbet som läggs ner! Keep it up!! Blir ju bra det där

tackar :)

Re: Icemans st165...Går framåt men inte så snabbt

Postat: sön 14 nov 2010, 17:36:59
av Iceman07
nu har jag fattat ett beslut...
ska ha ur moroten fixa te den, gå igenom all el o snygga till lite.

elen blir inte rolig då de är mycket klabb o skit.

men men, väntar just nu på att få komma in i garaget då farsgubben har blockerat de men sina projekt, var där idag o då lova han att få rent där :) så har mina förhoppningar att komma in där till nästa helg.

Re: Icemans st165...Går framåt men inte så snabbt

Postat: sön 12 dec 2010, 09:25:30
av Iceman07
nu har jag plockat ur motorn.....så nu har jag en fråga till er alla motor kunniga. va ska jag nu göra med motorn? sku ha vilje haft ur lite mer effekt än original så med enkla medel, hur ska jag gå till väga? :)


har bilder men fixa nog in dem senare under dagen.

Re: Icemans st165...Går framåt men inte så snabbt

Postat: sön 12 dec 2010, 16:58:28
av Iceman07
några bilder...
Bild
precis fått ur moroten :)




Bild
Bild



Bild

trånga förhållanden :? :?



nu har jag även separerat växellådan o hela paketet från motorn.....

Re: Icemans st165...Går framåt men inte så snabbt

Postat: tor 30 dec 2010, 11:29:51
av Iceman07
va ska jag nu hitta på med motorn då????

Ja va ska man göra.....vill ha tips o råd om va man kan göra för att få lite extra snurr på grejerna....hjälp nu mej..

Re: Icemans st165

Postat: tor 30 dec 2010, 23:55:15
av Larco
Det kan vara idé att sätta i någon form av racelager till stakarna! Mina hade helt tappat all form av spänst i min originalmotor efter lite lätt trim.

Men detta är ett rätt bra recept:
Supra mk3 turbo
St162 kammar
St162 insug
Kontrollera T-vis spjället, så skruvarna som håller luckorna inte sitter lösa. Säkra dem gärna med locktight eller likn. Men ta inte bort spjället som många gör. Det förlorar du bara bottenvrid på.
St205 topplockspackning i stål.

Sedan bygger du 3" avgassystem hela vägen från turbon.
Skaffar en lämplig intercooler och monterar i fronten. eller skaffar en extra vattenkylare till originalintercoolern.
Flytta batteriet och bygg ett så rakt insug från turbon som möjligt med öppet luftfilter. OBS OBS skärma av luftfiltret från motorrummet!

Det är några saker du kan göra och få rätt bra snurr på maskinen.

Glöm inte att hålla ett öga på grejerna sen med lambda och spiklyssning.
Detta är nog väldigt användbart:
http://www.mrtwo.net/mr2modproject/mr2modproject.htm

Re: Icemans st165

Postat: tor 30 dec 2010, 23:58:29
av Glenn
Fast ST162 insuget gör väl egentligen ingen nytta, det är ju enbart för att det ska bli enklare rördragning om man kör FMIC ?

Sen gör ju supraturbon marginell skillnad, inget jag skulle gjort om inte originalet var kass.

Re: Icemans st165

Postat: lör 01 jan 2011, 12:47:38
av Larco
Glenn skrev:Fast ST162 insuget gör väl egentligen ingen nytta, det är ju enbart för att det ska bli enklare rördragning om man kör FMIC ?

Sen gör ju supraturbon marginell skillnad, inget jag skulle gjort om inte originalet var kass.
ST162 insuget ger lite bättre luftfördelning mellan cylindrarna så man slipper att cyl 2 & framför allt cyl 3 går lite snålare än de andra vilket de annars gör. Sen blir det som sagt lite lite bättre rördragning då man inte behöver dra det svala tryckröret från intercoolern över grenrör och motor och hetta upp luften i onödan. Nej, det är ju inte nödvändigt men det är ju ett ganska enkelt jobb när motorn är ur, det ända är att bränsleledningen till kallstartsinsprutarn inte riktigt räcker fram så man får fixa en ny sån eller bara köra utan beroende på hur man använder bilen.

Jo, visst är det en marginell uppgradering beroende på vad man jämför med. Supraturbon har betydligt större avgashus samt ett kompressorinlopp på 46mm istället för 40mm vilket ändå är jag tycker är en ganska betydande skillnad. Det lite mindre ST165-avgashuset är dock att rekomendera på supra turbon för lite bättre respons. Jag tycker iaf att den är värd att byta till om man vill ha lite mer pulver. Med övriga modidifikationer och bättre andningsvägar för motorn osv. märks det skillnad.

Min ST165a gick då riktigt bra med med detta recept och med detta kan man med lite finess bottna både bränslesystemet och då också styrsystemet vilket innebär 280hk+.

Jag vill tillägga att en 1:1 (linjär) bränsletrycksregulator antagligen är ett bra kompliment till ovan om man ska ladda över 1 bars laddtryck. En malpassi eller liknande. Jag körde 1,3bars laddtryck med detta utan problem, samt 1,5 en gång av misstag :oops: men det gick ju också och då sköt det på duktigt!