Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Simster »

jag hade samma problem i vintras, men på min bil var det blecken i tändningslåset som var skitiga, fick bra ström i hela bilen, men startmotorn ville inte kicka igång, om du testar att vrida nyckeln fram och tillbaka till startmotorn snabbt flera ggr och den startar då så är smutset problemet.

om du tar isär tändningsmodulen så var försiktigt när du lossar den inre svarta delen från det vita höljet, det finns 2 små stålkulor som sitter med varsin fjäder, (detta är för de olika lägena på nyckeln) och dessa är skjuts gärna iväg rätt långt om du inte öppnar allt i en påse.

hoppas att det är det här problemet och inte startmotorn, kostade 0:- att laga och tog inte många minuter att göra, mesta tiden gick åt att leta upp stålkulorna och fjädrarna som landade utanför bilen.
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Kocken28 »

imorse startade den igen efter ca 12 timmar, pratade med en mekaniker han tror att det är startmotorn nu som sväller upp eller vad han nu sa när den blir varm, och han hittade ingen begagnad startmotor så det blir en ny för 2600 kr
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Jonex »

Tror inte på det där, själva startmotorn är en evighetsmaskin, det är kontaktblecken eller kolen till solenoiden som ger sig.

Om du har bra kräm i batteriet och det ändå inte ens klickar när du vrider på nyckeln så är det ett jordfel men om det har med larmet att göra eller en jordpunkt är svårt att svara på dock kan det vara så jvligt att inte bilen startar när det är fuktigt ute och det beror på dålig jord isf.

Det är iaf min erfarenhet av krångel med starmotorer, plocka ur startmotorn och kör den direkt på batteriet, syns direkt om det är något glapp/fel samt dubbelkolla alla jordkablar och batteripolerna.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Kocken28 »

Okej ja det låter ju vettigt :)
Nackdelen är bara att jag inte är så duktigt på just det där området att meka med, men jag kan be en granne titta på det han är ganska duktigt
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Tobbera »

Om det är startmotorn så har jag en begagnad liggandes.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Kocken28 »

Vad vill du ha för den?
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Kocken28 »

Hejsan nu har den börjat strula igen, har inte kört med den så mycket då jag inte vågat åka så långt med den ifall den inte skulle starta igen, blecken har jag bytt ut dom var helt slut, solenoiden har jag kollat på och även generatorgrosstisten som är en av sveriges största leverantörer av startmotorer och dom tyckte att solenoiden inte var dålig,
Pratade med en annan bilmeck han sa att det kan vara tändningslåset som strular, det var nån som hade skrivit om det i tråden här innan, men hur gör man då?
nån som vet vad det kostar med en helt nu kopplingssats till en celica 90:a
hade bilen på service och dom sa att den var ganska dålig och det har jag märkt när jag kör i ca 90 km och lägger i 5 eller 4:an så drar den inte iväg på en gång utan det dröjer en liten stund innan bilen reagerar.

Blev lite mycket nu men tacksam för svar

Ps: När bilen är fixad så kanske man vågar ta den till Toyota träffarna
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Jonex »

Kopplingen går på ca 2500 från Meca eller Mekonomen. Någonstans kring 3000 från Toyota.
Ingen märkbar skillnad förutom i plånboken.
* Jag baserar priserna på vad kopplingen till min Carina E 2.0 kostade, det bör inte vara någon större skillnad.

Det är ca 8 timmars beräknat jobb att byta den enligt Toyota och dom tar 900 kr / timme och det blir dyyyrt.
Jag letade på en mindre verkstad och klarade mig med 5500 kr inkl kopplingsköp.

Någon bättre beskrivning ang tändningslåset än här ovan tycker jag inte behövs.
Ta bort kåpan under ratten, ta bort mattan vid pedalerna, lägg dig på rygg med huvudet vid pedalerna, nu ser du en "kloss"
bakom tändningslåset tillsammans med en kabelhärva och en stor kontakt.
Plocka bort den och följ instruktionen med plastpåsen i tidigare inlägg.
Jag köpte en ny sådan efter att jag pratat med Toyota och fick rådet att byta , 1100 kr kostar den, men inte fan var det någon som tala om för mig att det kanske skulle räcka med att göra rent den gamla..
Det är såna gånger man blir förbannad och bojkottar Toyota-verkstäder.

Förresten tog dom 240 kr + smörjfett för att kolla om jag satt nya startblecken rätt och då fick dom motorn i handen utan lock ! Kan tillägga att dom inte ändrade något. Aldrig mer Toyota-verkstad för min del.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Kocken28 »

Tack för tipset, får se hur jag klarar det,
okej ska kolla med nån mindre verkstad vad dom tar för att byta kopplingen,
jag tror inte heller på toyota verkstäder längre, dom verkar kunna ta för mycket betalt oxå,

ska väll ut till bilen någon dag och kolla vad jag kan göra så får vi se om det är problemet
Kocken28
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 15:01:31
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 90
PostOrt: Rimbo
Land (Country): Sweden

Re: Celican startar ej efter jag tankat fullt??

Inlägg av Kocken28 »

Glömde fråga om det är några speciella verktyg som behövs?
Skriv svar