Tips på kylning till en st185

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Tips på kylning till en st185

Inlägg av JPH »

Hej!

Motorn till min st185 rasade i somras och nu äntligen har jag fått tag på en ny motor. En möjlig förklaring till raset kan vara att en slarvigt monterad givare till kylningen, som troligtvis inte fungerade och motorn gick glödhet, men för att undvika samma missöde en gång till undrar jag vad jag kan göra ganska enkelt för att förbättra kylningen av motorn. Den är lätt trimmad nu med 3" downpipe och sportfilter.
Jag kommer ihåg att innan raset brukade det vara väldigt hett i området kring ic:n, extraktorröret och generatorn och den förre ägaren hade lindat någon slags värmebandage på downpipen för att skydda ic:n. Kan förresten en fläkt ovanpå ic:n göra skillnad?

\Patrik
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Tips på kylning till en st185

Inlägg av amby »

JA en fläck hjälper men inte så mycket.. Om du någon gång ska pressa bilen på banan så rekommenderar jag ett större alu kyl. Finns folk på ebay som säljer dom för ca2000kr.

man skulle också kunna byta ic till en vatten intercooler från en st205 eller Carlos saintz.
Eller bygga frontmatad intercooler
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Tips på kylning till en st185

Inlägg av Larco »

Vad hände vid raset?

Det brukar bli riktigt varmt i motorrummet på dessa turbobilar.
Har du en ordentlig avskärmning till det det öppna luftfiltret för det första?

En fläkt hjälper mest till att hålla ICn lite svalare i låga hastigheter och vid rödljus.
Det kan vara värt att mäta trycket på ovansidan och undersidan av icn i hastighet med hjälp av en u-manometer för att se om det det finns någon tryckskillnad och där med flöde genom den. Tex avsaknad av plastkåporna under motorn kan störa aerodynamiken och därmed flödet genom orignalICn nämligen osv.

Annars som amby säger är en frontmonterad IC en bra uppgradering på vanliga St185an.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Tips på kylning till en st185

Inlägg av JPH »

En frontmatad ic + en alu.kylare ligger helt klart högt på önskelistan. Finns ju en del ställen på nätet där de säljs och jag är inte främmande för begagnat om kvaliteten är ok. Tar gärna emot förslag. Hade förresten inte alls tänkt på att skärma av luftfiltret. Tack för tipset!

Vad som hände vid raset? En av sommarens varmaste dagar, kupéfläkten på max, körde med stereon på HÖG volym så jag hörde inget, ljust ute och mörkt i bilen så jag kolla inte insrumentpanelen så mycket. Började lukta lite och i en lång uppförstbacke dog motorn helt odramatiskt. Har inte plockat isär motorn helt och hållet ännu, men det är oljeläckage och noll komp. på de två mittersta cylindrarna samt metallspån i oljetråget. Valde att köpa ny motor istället för att chansa på att renovera den gamla.

\Patrik
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Tips på kylning till en st185

Inlägg av Larco »

Det låter som att du har råkat ut för samma sak och många andra med 3s-gte motor. Nämligen sönderspikade kolvar, och då speciellt 3an och även 2an som får lite mer luft än resterande pga det centermatade insuget och därför går snålt med bränsle. Jag antar att du även körde med uppställt laddtryck. Det tillsammans med oavskärmat öppet luftfilter(mycket dåligt) och dumt placerad/för liten IC är nog anledningen.

Skärmar du av filtret och byter till frontmonterad IC, sen kan du även jaga rätt på en carlos sainz huv för att ventilera motorrummet på all värme så lär dina kylproblem höra till det förgångna :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Mr EmCom
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 18:46:40
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1992
PostOrt: Örebro
Ort: Örebro

Re: Tips på kylning till en st185

Inlägg av Mr EmCom »

Larco skrev:Det låter som att du har råkat ut för samma sak och många andra med 3s-gte motor. Nämligen sönderspikade kolvar, och då speciellt 3an och även 2an som får lite mer luft än resterande pga det centermatade insuget och därför går snålt med bränsle. Jag antar att du även körde med uppställt laddtryck. Det tillsammans med oavskärmat öppet luftfilter(mycket dåligt) och dumt placerad/för liten IC är nog anledningen.

Skärmar du av filtret och byter till frontmonterad IC, sen kan du även jaga rätt på en carlos sainz huv för att ventilera motorrummet på all värme så lär dina kylproblem höra till det förgångna :)
Vad skilljer på CS huven jämfört med en vanlig?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tips på kylning till en st185

Inlägg av Glenn »

Mycket större scoop, typ:

Bild

Prototypen till det alla ST205'or fick kan man säga.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Tips på kylning till en st185

Inlägg av Larco »

Glenn skrev:Mycket större scoop, typ:

Prototypen till det alla ST205'or fick kan man säga.
Det är inget scoop :P


Med tanke på att öppna huven på st165an är som att öppna luckan på ugnen så tänker jag iaf fixa ventilerad huv :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tips på kylning till en st185

Inlägg av Glenn »

det beror på om man anser att ett scoop måste ha en "mössa" som trycker in luft eller ej :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Tips på kylning till en st185

Inlägg av JPH »

Välventlierad huv och aldrig köra långsamt löser kylningsproblematiken på bästa eller i vart fall roligaste sätt :D
En annan sak: Det sitter en liten katalysator från Biltema på min st185:a och jag misstänker att den kan vara utbränd nu och då blir det trist hos Bilprovningen. Är det vettigt att investera i en racekat? Om kylningen funkar som den ska behövs då en racekat, som iofs ska tåla högre värme och flödar bättre? Kostar ju inte såå mycket med en racekat, kanske dubbla priset mt en vanlig katalysator.

\Patrik
Skriv svar