Sida 1 av 1

ABS lampan tändes hos SBP

Postat: fre 17 apr 2009, 10:07:11
av Markus
Precis reggat mig på forumet här och hoppas nån kan komma med tips på mitt problem.
Iallafall, imorse var det dags för det årliga besöket på SBP. Inget problem tills vi kom till bromsarna...

Höger bakbroms tog 1,7 medan vänster tog 1,1. Det är trumbromsar bak så får väl misstänka att något har kärvat ihop. River man ner det och plockar ihop det igen ska man väl kunna få det att funka.

Vad värre var att efter han hade stått på rullmaskinen och bromsat bakhjulen i ~10sek (så besiktningsmannen kunde se om det som kärvade släppte) så tändes ABS-lampan!
Aldrig fått den att tändas förut. Bilen stängdes av och startades, lampan var nu släckt. Vi tog varvet runt byggnaden igen och upp på rullmaskinen igen. Samma bromsvärden och ABS-lampan tändes såklart igen...

Utöver "Färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsvekan ojämn" så fick jag givetvis "ABS-indikering, varnar för fel i systemet" under fel på besiktningsprotokollet.

Bakbromsarna kan jag väl ordna till men vad ska man göra åt ABS-lampan?

Det ska gå att kontrollera felkoder genom att koppla ihop 2 pinnar i datakontakten och sen läsa ut på instumentpanelen, men "problemet" då är ju att det troligen inte går att läsa ut nått då lampan nu är lika släckt som den alltid varit tidigare. Och då lär väl inte ens en verkstad hitta felkoden.

Letat runt lite och ett vanligt fel med ABS-lampan är att nån givare gått sönder men då borde väl lampan lysa hela tiden? Och det gör den ju inte för mig...

Nån som har någon tanke på vad det kan bero på?

Re: ABS lampan tändes hos SBP

Postat: fre 17 apr 2009, 12:10:54
av cheetah1
Om det är liknande det system som var på camryn jag hade (en 88) så kan man få fram felkoder ur ABS-datorn med ett speciellt diagnostikverktyg, enligt haynesmanualen. Sen är det inte säkert att motorlampan lyser för att det finns felkoder lagrade där, så kolla det också, du.

Jag har även tydligt för mig att det fanns nån procedur med att vrida på tändningen och trampa på pedaler och grejer, för att få indikeringslampan till ABS:en att blinka felkoder, men jag kanske blandar ihop det med farthållaren nu, för där fanns det också nåt sånt...

Re: ABS lampan tändes hos SBP

Postat: fre 17 apr 2009, 14:08:43
av Markus
Det stämmer att det finns ett sätt att få fram det.
Hittade en liten guide och lista med koder -> http://www.babcox.com/editorial/ic/ic30121.htm

Ska se om jag kan ge mig på det ikväll annars får det bli på söndag.

Har funderat lite och ABS-systemet borde väl larma om hjulsensorerna fram säger att bilen står stilla medan de bak säger att man fortfarande åker?
Det är ju vad bromsprovet innebär. Översätter man de förhållandena till normal trafik så innebär det ju att sensorerna fram ger andra värden på hastigheten än bakhjulen och det motsvarar ett fel som ABS-systemet ska larma för! Eller är jag helt fel ute?

I vanliga fall är ju bromsningen snabbt avklarat men nu bromsade ju besiktningskillen en längre tidsperiod för att vara schysst och se om bromsarna slet in sig.

Det var förövrigt den första som frågat om jag ville hänga med på tut-svängen efter bilen var nedhissad. ;)

Re: ABS lampan tändes hos SBP

Postat: fre 17 apr 2009, 15:47:29
av Henrik
Markus skrev:
Har funderat lite och ABS-systemet borde väl larma om hjulsensorerna fram säger att bilen står stilla medan de bak säger att man fortfarande åker?
Du har helt rätt. Men de ska inte varna i så pass låg hastighet. Men fixa bromsverkan och åk in igen. Säg bara att lampan aldrig tänds annars, vilket en provkörning kan bevisa (bara det faktum att den var släckt efter nollställning bör göra att sbp ignorerar det, men nu har de ännu en bil med i sin statistik och har räddat världen än en gång från livsfarliga bilar :roll:

lycka till

Re: ABS lampan tändes hos SBP

Postat: fre 17 apr 2009, 16:28:29
av Markus
Joo det blir att ägna en helg åt det trevliga jobbet att riva bromsarna.
Lampan struntar jag i och om SBP frågar om ombesiktningen får jag ta den diskussionen då. Borde väl rimligtvis vara sådär på alla bilar?

Är det knöligt att demontera och montera bromstrummorna?

Re: ABS lampan tändes hos SBP

Postat: lör 18 apr 2009, 14:55:12
av fredrik mkIII
det är väldigt enkelt att ta loss trummor.. om de lossar lätt. dvs att det inte är mycket rostkanter. annars kan det bli krångligt. vissa äldre kommer man åt att spänna ut backarna bakifrån men dra ihop dem är inte lika lätt.

det som gäller brukar vara att skruva in m8 skruvar i de små hålen i trumman och knacka trumman så att den vickar sig ut. kl 12 och 6 brukar vara bästa lägena att vicka ur den.

mvh fredrik