Sida 1 av 1

Spänning från generator? Avensis MKII

Postat: tis 15 feb 2011, 12:02:35
av JEP
Min Avensis D4D D-CAT (2007) ger en spänning över batteripolerna på 13.8-13.9V. Det känns i minsta laget.
Min Avensis 2.0 VVTI (2003) ger däremot ca 14.3V.
På båda bilarna blir det knappt någon skillnad om motorvarven ökas. Båda bilarna har nya batterier.

Jag antar att det är laddregulator som behöver bytas på D4D:n. Sitter den i generatorn och är relativt lätt att byta?
Någon som varit med om detta?

Re: Spänning från generator? Avensis MKII

Postat: tis 15 feb 2011, 12:30:18
av cheetah1
Mja, nominell spänning vid underhållsladdning är väl 13,8 volt, så det är nog inte så illa... Min, som precis har råkat utrustas med en voltmätare, brukar pendla mellan 13,5 och 15 V och jag har varken haft problem med dålig laddning eller sprängda glödlampor, så jag tror att det är ganska normalt.

Re: Spänning från generator? Avensis MKII

Postat: tis 15 feb 2011, 19:13:37
av PierreW
Ni får slå mig om ni sitter inne på 100% fakta, men jag har helt för mig att det sitter en Amperemeter på minuskabeln, finns nån procedur att följa för att få fram rätt laddningsvärde. Alltså generatorn laddar bara ordentligt när den verkligen behöver för att spara bränsle, Toyota har även frihjul på vissa av generatorerna. Yaris bl.a.

Så sålänge batteriet inte drar ur sig har du nog inget fel på generatorn.

Tänk på att det kan ta ca 30min att får tillbaka den krämen i batteriet som går åt att starta motorn med.
Än längre vintertid då man oftast kör mycket värmefläkt och elförbrukare.
JEP skrev:Min Avensis D4D D-CAT (2007) ger en spänning över batteripolerna på 13.8-13.9V. Det känns i minsta laget.
Min Avensis 2.0 VVTI (2003) ger däremot ca 14.3V.
På båda bilarna blir det knappt någon skillnad om motorvarven ökas. Båda bilarna har nya batterier.

Jag antar att det är laddregulator som behöver bytas på D4D:n. Sitter den i generatorn och är relativt lätt att byta?
Någon som varit med om detta?

Re: Spänning från generator? Avensis MKII

Postat: ons 16 feb 2011, 06:48:00
av JEP
Tack för svaren!

PierreW: Det har du rätt i, fast den sitter på plussidan, om det är den elektroniskt anslutna bygeln runt pluskabeln du menar. Jag har funderat varför "bilen" vill veta hur mycket ström som rör sig där men nu har jag fått svaret. Tack!
Däremot finns ingen sådan på 2003:an, kanske därför den har högre laddspänning hela tiden då? Denna "finess" kanske inte hade kommit då?

För övrigt kan jag rekommendera en laddare inkopplad tillsammans med motor- och kupévärmare så slipper man fundera över halvladdat batteri.