Sida 1 av 1

Ang E10 bensin

Postat: tor 17 feb 2011, 16:44:37
av tomp
Läste på http://www.automotorsport.se/news/22294

Toyota
Nya bilar: E10 kan användas i alla på den europeiska marknaden varande bensinmodeller.

Begagnade bilar: i bilar tillverkade efter den 1.1.1998 kan E10-bensin användas med följande undantag:


•Avensis 2.0 VVT-i (1AZ-FSE), tillverkade juli 2000 – oktober 2008.

•Avensis 2.4 VVT-i (2AZ-FSE), tillverkade juni 2003 – oktober 2008.

Begagnade bilar: i bilar tillverkade före 1.1.1998 kan E10 inte användas. 98E lämpar sig för dessa bilar.

Har själv en Avensisi 2.4 , 2005 . Har lite funderingar på om man måste göra något med bilen eller är det bara att tanka på som vanlig??
Är det någon som vet hur det är med detta??


//Thomas

Re: Ang E10 bensin

Postat: tor 17 feb 2011, 18:31:48
av Glenn
Enligt toyota får du ju inte köra den på E10, alltså måste du tanka 98 oktan istället.

..Sen vet man ju inte varför dom sagt så, men nån anledning finns det säkert.

Re: Ang E10 bensin

Postat: tor 17 feb 2011, 20:21:56
av Hasse
Ja, det här var ju definitivt en besvikelse till från Toyota. Min Avensis är inte ens 3 år och har alltså formellt garanti kvar. Nu skall jag tydligen inte kunna tanka motsvarande 95-oktanig bensin - som dessutom av myndigheterna klassas som det miljövänligare alternativet.

Det är verkligen inte många bilar av nyare modell som inte klarar E10.

Hur rimmar det med Toyotas miljöengagemang: "Som en av världens ledande bilproducenter har Toyota ett stort ansvar, men också stora möjligheter, att påverka utvecklingen av våra bilar i en hållbar riktning."

Dessutom, av underordnad betydelse men ändå relevant, borde det här krasst sett minska andrahandsvärdet på bilarna.

Är jag ensam om att tycka att Toyota borde redovisa vilka åtgärder som behövs för att få bilarna E10-kompatibla och erbjuda ägare av nyare bilar denna konvertering fritt, eller i alla fall till självkostnadspris?

//Hasse

Re: Ang E10 bensin

Postat: tor 17 feb 2011, 21:58:07
av Glenn
Fast det var ju väldigt få undantag innan 1998 iofs.. var ju i princip bara två motorer i avensis, ingenting annat.

Däremot vore det ju intressanta att veta VARFÖR just dom motorerna/bilarna inte gillar det, det borde ju gå att fixa precis som du säger.


Mej påverkar det inte alls, jag tankar alltid 98 i ST205'an ändå, och vad det gäller mina saabar så säger listan..
listan från bil sweden skrev: Saab

E10 kan användas i alla bensindrivna Saab-modeller, inklusive BioPower-modeller från och med årsmodell 1979.
Vilket ju onekligen är smidigt..

Re: Ang E10 bensin

Postat: fre 18 feb 2011, 07:54:21
av Dale
Men igentligen. När har fordonstillverkarna, bränsleleverantörerna och staten gått hand i hand. Inte ens Fords fluxifuel bilar går att köra på det miljövänliga alternativet. Sättet å se på regelverket för bränslet skiljer ju sig mellan de 3.

Re: Ang E10 bensin

Postat: fre 18 feb 2011, 09:36:12
av Glenn
Dale skrev:Men igentligen. När har fordonstillverkarna, bränsleleverantörerna och staten gått hand i hand. Inte ens Fords fluxifuel bilar går att köra på det miljövänliga alternativet. Sättet å se på regelverket för bränslet skiljer ju sig mellan de 3.
Nu kan man ju vara elak och säga att dom får man inte köra på E85 ofta heller, för då rasar motorerna (enl ford själva), men det är ju onekligen märkligt, om man byter mellan E85 och vanlig 95 kommer man ju troligen att råka orsaka just E10 nån gång.

Re: Ang E10 bensin

Postat: fre 18 feb 2011, 09:43:42
av Dale
Glenn skrev:
Dale skrev:Men igentligen. När har fordonstillverkarna, bränsleleverantörerna och staten gått hand i hand. Inte ens Fords fluxifuel bilar går att köra på det miljövänliga alternativet. Sättet å se på regelverket för bränslet skiljer ju sig mellan de 3.
Nu kan man ju vara elak och säga att dom får man inte köra på E85 ofta heller, för då rasar motorerna (enl ford själva), men det är ju onekligen märkligt, om man byter mellan E85 och vanlig 95 kommer man ju troligen att råka orsaka just E10 nån gång.
Jo, de e lite tokigt när tre parter inte är sammansynkade. Men de e klart, då kan dom ju skylla på varandra och den grå massan får ta smällen. De där med E10 å vanlig soppa är ju nästan som å gå från blyad till blyfritt. Ju nyare motor desto känsligare på förändringar. Gamt traktorn på gården går på nästan vad som helst. Fotogen, oljeblandat eller nått annat som luktar konstigt med brandfarlig lapp på. Dock står det Bensin på tanklocket men vet att den går på de mesta. Man tager vad man haver. ;-)

Re: Ang E10 bensin

Postat: fre 18 feb 2011, 09:50:36
av GT4-R
jaha då kan väl staten bet mellanskillnaden till mig för 98okt är ju dyrare. Ägare Avensis 2,4

Re: Ang E10 bensin

Postat: fre 18 feb 2011, 18:53:16
av Glenn
GT4-R skrev:jaha då kan väl staten bet mellanskillnaden till mig för 98okt är ju dyrare. Ägare Avensis 2,4
Det är ju ungefär lika troligt som att E10 skulle bli billigare än vanlig 95 pga att skattesatsen är lägre.. den pengan lär ju gå rätt ner i fickan på nån annan.

Re: Ang E10 bensin

Postat: lör 26 feb 2011, 03:31:59
av nikwal
har kört rätt mycket på etanol/acp-diesel/aceton/2taktsolja/vatten/"det som är varningsetikett på"/osv/mm i garaget, det enda som hänt hittils är att motorerna gått bättre.. Men ok, det skadar väl inte att hålla ett öga på biln' så att det inte blir nåt strul.. läste om filter som börjat släppa delar osv. men mja förmodligen pirat då iofs. packningar som sväller har jag inte märkt nåt av men det finns tydligen. Hur är det med oljefilm i motorn osv, försvinner den för lätt vid etanoldrift tro??