Sida 1 av 2

Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Postat: tis 21 apr 2009, 15:33:05
av kebarb
Jag har hittat en annons på blocket med en 2002 corolla, jag slog på mekonomens hemsida och såg att den har motornummer 3ZZ-FE.

Är det verkligen kamrem i denna motor eller är det den nya med kamkedja?

I annonsen står det, "kamrem bytes vid 12000mil."


//K

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Postat: tis 21 apr 2009, 16:09:12
av cheetah1
Näe, kedja på den, mig veterligen. Alla ZZ är kedjedrivna...

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Postat: tis 21 apr 2009, 20:13:59
av Neblade
Ja, Alla VVT-i/VVTL-i motorer är väl kedjedrivna?

Dock har de väl gjort den stora servicen på bilen, var 6000:e mil, kostar omkring 4800 kr
(jmf. Toyota Linköping på min CTS, dock gäller det priset Corolla T-sport med 2zz-ge motorn, borde vara liknande service.)

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Postat: ons 22 apr 2009, 00:21:23
av kebarb
Vad är det som ingår i den stora servicen? dvs 6000mil

Min verkstad talade sig varm för kamkedjan för att den inte behöver bytas ut och för att man sparar massor av pengar på det, men om man måste serva den dyrt var 6000/mil istället så faller väl poängen med det?

Och vad är det som skiljer Tsport motorn från den vanliga motorn? ÄR det helt olika kammar och topp eller helt olika motorer?

//K

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Postat: ons 22 apr 2009, 08:19:09
av Dale
kebarb skrev:Och vad är det som skiljer Tsport motorn från den vanliga motorn? ÄR det helt olika kammar och topp eller helt olika motorer?
Skulle tro de finns 1,4 liter (4ZZ-FE), 1,6 liter (3ZZ-FE) å två på 1,8 liter (2ZZ-GE) varav den ena med kompressor(2ZZ-GZE) till Corollan. 1,4 sitter i enklaste modellen. 1,6 liter är vanligast. 1,8 liter sitter i T-sport (samma motor sitter även i Celica) och den med kompressor tillverkades i begränsad upplaga. Mer om ZZ motorerna finns att läsa på http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_ZZ_engine

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Postat: ons 22 apr 2009, 10:14:55
av cheetah1
Jag såg faktiskt en Corolla T-sport compressor här i ljungbyhed en gång.

Men ah, det var OT.

Hursomhelst, ta inte bara första bästa anbud du får på servicen, utan fråga runt lite.

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Postat: sön 26 apr 2009, 22:29:00
av kebarb
Borde det inte gå att klämma ner den lite starkare 190Hp 1.8l motorn i en nyare MR2?

Det är ju trots allt 50hk extra.

Någon som har koll?

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Postat: mån 27 apr 2009, 01:58:52
av Dale
kebarb skrev:Borde det inte gå att klämma ner den lite starkare 190Hp 1.8l motorn i en nyare MR2?

Det är ju trots allt 50hk extra.

Någon som har koll?
De mesta går ju. Finns dom som byggd 4wd av MR2orna å petat i V6or i andra så. Skulle dock tro att i nyare MR2 e de turbo eller kompressor ist. De e väll 1ZZ-FE i MR2orna å den större är en 2ZZ-GE så de e säkert rätt olika både mekaniskt å elektroniskt.

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Postat: mån 27 apr 2009, 11:54:25
av Larco
Dale skrev:
kebarb skrev:Borde det inte gå att klämma ner den lite starkare 190Hp 1.8l motorn i en nyare MR2?

Det är ju trots allt 50hk extra.

Någon som har koll?
De mesta går ju. Finns dom som byggd 4wd av MR2orna å petat i V6or i andra så. Skulle dock tro att i nyare MR2 e de turbo eller kompressor ist. De e väll 1ZZ-FE i MR2orna å den större är en 2ZZ-GE så de e säkert rätt olika både mekaniskt å elektroniskt.
Det går att hänga i 2ZZ-GE, finns dem som gjort det. Största problemet är väl kabelstam/elektoniken samt att de ju fortfarande är rätt dyra.

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Postat: mån 27 apr 2009, 14:42:13
av Dale
Larco skrev:
Dale skrev:
kebarb skrev:Borde det inte gå att klämma ner den lite starkare 190Hp 1.8l motorn i en nyare MR2?

Det är ju trots allt 50hk extra.

Någon som har koll?
De mesta går ju. Finns dom som byggd 4wd av MR2orna å petat i V6or i andra så. Skulle dock tro att i nyare MR2 e de turbo eller kompressor ist. De e väll 1ZZ-FE i MR2orna å den större är en 2ZZ-GE så de e säkert rätt olika både mekaniskt å elektroniskt.
Det går att hänga i 2ZZ-GE, finns dem som gjort det. Största problemet är väl kabelstam/elektoniken samt att de ju fortfarande är rätt dyra.
Antar de e därför de blir en snurra av något slag ist.