Köpråd och frågor kring Celica 00 (30.000 mil?)
Postat: mån 11 apr 2011, 04:22:21
Hej alla hobbyjapsar!
Är sugen på en Celica generation sju, främst pga sug efter en rolig bil men också pga Toyotas välrenommerade rykte. Har bara ägt Corolla själv men känner flera som vittnar om överlag strålande driftsäkerhet.
Nu har ögonen fallit på en Celica av årsmodell 2000. Dessvärre känner jag ingen som någonsin ens kört en och själv har jag på tok för lite fakta i bakhuvudet.
Då det finns en enorm samlad kompetens här inne så hoppas jag på svar. Alla svar är välkomna, om ni så bara kan svara på en bråkdel av vad jag undrar. Har inte sett dokumentationen på bilen än, har därför lite dåligt underlag i en del av frågorna.
Jag har förstått att motorerna (1ZZ-FE) hade en tråkig tendens att sörpla olja, med ibland kostsamma och psykosframkallande reparationer som följd. Vad jag inte vet är om detta gäller samtliga motorer eller bara en del?
Motorn är bytt, den gamla hade enligt säljaren gått >30.000 mil och i samband med bytet så backades mätarställningen på bilen. Jag har aldrig hört talas om att man gör så, men tänker att om det nu är gjort så måste det vara gjort på aukt. toyotaverkstad. Om det inte står på pappret, kan man förutsätta att kamremsbytet även är gjort då?
Den nya motorn ligger på omkring 13.000 mil, borde inte eventuella fel orsakade av konstruktionen ha uppkommit då?
Om det verkligen stämmer att bilen har rullat 30.000 mil, är inte bilen egentligen att betrakta som slut? Jag menar, vad finns det som kan hålla så länge på en bil? Jag tänker på delar som växellåda, olika stag, hjullager, bromsok osv. Eller är det så att det borde följa med en jäkla massa reparationskvitton med bilen? Vågar man ens köpa en bil med dessa milen?
Vad bör man rent generellt kontrollera på denna modell? Något annat än standardkontroll av ev. rost, oljans utseende, missljud osv.
Som sagt, jag har inte sett papperna och enligt ägaren så saknades det servicebok, men det finns risk för missförstånd här, vi pratar inte riktigt samma språk om man säger så eftersom jag har väldigt dåliga språkkunskaper (pratar bara svenska och engelska). Men jag tänker att det nog borde finnas en bok tillsammans med manualen (om nu den finns), inte fasen slarvar man bort den?
Ja som sagt, alla kommentarer är välkomna, ska titta på denna bil idag. Tack så hemskt mycket för er hjälp
Är sugen på en Celica generation sju, främst pga sug efter en rolig bil men också pga Toyotas välrenommerade rykte. Har bara ägt Corolla själv men känner flera som vittnar om överlag strålande driftsäkerhet.
Nu har ögonen fallit på en Celica av årsmodell 2000. Dessvärre känner jag ingen som någonsin ens kört en och själv har jag på tok för lite fakta i bakhuvudet.
Då det finns en enorm samlad kompetens här inne så hoppas jag på svar. Alla svar är välkomna, om ni så bara kan svara på en bråkdel av vad jag undrar. Har inte sett dokumentationen på bilen än, har därför lite dåligt underlag i en del av frågorna.
Jag har förstått att motorerna (1ZZ-FE) hade en tråkig tendens att sörpla olja, med ibland kostsamma och psykosframkallande reparationer som följd. Vad jag inte vet är om detta gäller samtliga motorer eller bara en del?
Motorn är bytt, den gamla hade enligt säljaren gått >30.000 mil och i samband med bytet så backades mätarställningen på bilen. Jag har aldrig hört talas om att man gör så, men tänker att om det nu är gjort så måste det vara gjort på aukt. toyotaverkstad. Om det inte står på pappret, kan man förutsätta att kamremsbytet även är gjort då?
Den nya motorn ligger på omkring 13.000 mil, borde inte eventuella fel orsakade av konstruktionen ha uppkommit då?
Om det verkligen stämmer att bilen har rullat 30.000 mil, är inte bilen egentligen att betrakta som slut? Jag menar, vad finns det som kan hålla så länge på en bil? Jag tänker på delar som växellåda, olika stag, hjullager, bromsok osv. Eller är det så att det borde följa med en jäkla massa reparationskvitton med bilen? Vågar man ens köpa en bil med dessa milen?
Vad bör man rent generellt kontrollera på denna modell? Något annat än standardkontroll av ev. rost, oljans utseende, missljud osv.
Som sagt, jag har inte sett papperna och enligt ägaren så saknades det servicebok, men det finns risk för missförstånd här, vi pratar inte riktigt samma språk om man säger så eftersom jag har väldigt dåliga språkkunskaper (pratar bara svenska och engelska). Men jag tänker att det nog borde finnas en bok tillsammans med manualen (om nu den finns), inte fasen slarvar man bort den?
Ja som sagt, alla kommentarer är välkomna, ska titta på denna bil idag. Tack så hemskt mycket för er hjälp