Sida 1 av 1

Underhållskostnad och livslängd, MMT vs klassisk automat.

Postat: lör 28 maj 2011, 20:49:50
av pjaer
Nu är det så att frun å jag kollar på en Corolla Verso från 07. Enligt uppgift så har den automat och vad jag har förstått så är det en MMT låda det rör sig om.
Hur är det med kostnaderna av service på dessa och är dom dyra att repa om det händer något? Hur är det med livslängden jämte en klassisk automatlåda? Finns det klassiska automatlådor kvar hos toyota på dessa modeller?

Provkörde svärfars volvo v60 med geartronic låda och den växlade ju silkeslent, precis som en vanlig automat. Vad kan man förvänta sig av en toyota låda från 07? Är det så att man måste "jobba" med gaspedalen för att få mjuka växlingar?
Vet nån om det är så att det bara är tekniken som gått frammåt eller bygger volvos geartronic på en klassisk automatlåda medans toyotas MMT bygger på en manuell låda?

Tacksam för svar på dessa frågor. :)

Re: Underhållskostnad och livslängd, MMT vs klassisk automat

Postat: lör 28 maj 2011, 21:38:43
av PierreW
pjaer skrev: Vet nån om det är så att det bara är tekniken som gått frammåt eller bygger volvos geartronic på en klassisk automatlåda medans toyotas MMT bygger på en manuell låda?

Tacksam för svar på dessa frågor. :)

Volvos låda är en automat med lock-up och möjlighet till manuell växling, så att jämföra med Toyotas MMT är inte direkt rättvist i mina ögon som är en vanlig manuell låda med automatisk växling.

Toyota hade väldiga problem med MMT lådan i början, många barnsjukdomar.
Lådan kändes helt enkelt inte färdig när den gick i produktion.
Själva växellådan i sig är inget fel på utan det är de grejer som är påbyggda och sköter växlingen, även mjukvaran var ett stort "FAIL".

Men Toyota satsade naturligtvis stora resurser på att få ordning på detta, och de första bilarna med problem fixades med ny hård och mjukvara,
detta blev sedan standard från fabrik.

Största problemet var att kunden körde bilen som en vanlig automat, vilket inte riktigt funkar.
Man får helt enkelt lära sig köra den "med rätt känsla", gör man det så funkar den hur bra som helst och går att köra nästan lika mjukt som en riktig automat.

Re: Underhållskostnad och livslängd, MMT vs klassisk automat

Postat: sön 29 maj 2011, 22:49:52
av pjaer
Bilen vi kikar på har gått ca 7400, är det dags för nån större service på bil/växellåda inom de närmsta åren/milen?

Bör en 07:a vara kvitt barnsjukdomarna, eller vet nån om det varit något speciellt med denna årgång?

Ska verson för övrigt vara en bra bil?

Re: Underhållskostnad och livslängd, MMT vs klassisk automat

Postat: mån 06 jun 2011, 20:11:51
av Milkshaken
Hej.
verson ska vara en av dom mest felfria bilar som Toyota har.... Och det säger inte lite det...
frågar man en Motorjournalist tex TV,s antijapanjournalister så är MMT-lådan seg, den svarar inte lika fort som en hk-stinn tysk R eller S bil... Men vem fan ska köra järnet med en Verso??

Lådan går bra, och precis som Pierre skriver så är det en viss känsla man ska jobba in, precis som med alla bilar och växellådor....

Köp du en Verso, se till att du får TKG från försäljaren.... TKG= Toyota Kvalitetsgaranti, fås endast hos Toyota eller Lexus handlare...
När du har fått den garantin kan du lugnt åka vidare resterande 6500 milen....
Lycka till