Sida 1 av 1

Vevhusventialtions problem

Postat: ons 01 jun 2011, 19:04:05
av haank
Som topic beskriver så har jag ventialtionsproblem. Redan på tomgång så är det ganska bra blås i mina anslutningar som är 10mm inv dia och det är 2 st.

Under mappningen på motorn så hade cylindrarna tätheten enl leakdown test cyl.1-4 95% 95% 90% 95% vilket jag förmodar är rätt skapliga siffror.

Jag använder 75 graders termostat.

Systemet består endast av 2 anslutningar ut från ventil kåpan med 2 slangar ut till catchtanken som har ett filter på sig för att släppa ut övertryck. Inga slangar anslutna till insug eller så. Ingen återledning till tråget.

Problemet är att motorn orkar flåsa ur sig en hel del olja. De fyller catchen på ca 20-30 minuters hårdare körning.

Vad skulle man kunna undersöka? Vad skulle kunna va fel?

Tips tankar idéer mottages tacksamt!

Re: Vevhusventialtions problem

Postat: ons 01 jun 2011, 20:30:39
av Pipedreams
Beroende lite på mätaren du använt till leakdowntestet, kan cylinder nr3 vara bekymret. Med de mätare jag använt så är 10% läckage fullt tillräckligt för att ge högt vevhustryck. Det har tom hörts att motorn missar lite på tomgång redan runt 7-8% läck.

Re: Vevhusventialtions problem

Postat: fre 03 jun 2011, 17:40:07
av ST185
Ventilationen mellan tråg och topp är den samma som återriningen från toppen vilket inte blir tillräcklig,
därför brukar man dra en grov slang från oljetråget till ventilkåpan.

Vad är det för dia. ut ur catchtanken? Hade lite problem med att det tryckte igenom lite olja i turbon på
insugsidan så gick upp till 19mm invändigt på slangen mellan ventilkåpan och catch tanken och då försvan problemet.

Re: Vevhusventialtions problem

Postat: lör 04 jun 2011, 09:32:35
av Cyrix
Jag har också ganska duktiga vevhusproblem, så illa så att jag har satt en fjäder som håller fast oljestickan. Efter att ha kört upp 60liter soppa på Kinnekulle igår så ser man att den trycker olja lite överallt, runt oljelock, oljretur från turbon, där oljestickan går in i blocket osv.
Vad tror ni, räcker det med att gå upp till dubbla AN12 anslutningar på ventilkåpan till en catchtank med 44mm filter ut?
Eller måste jag dra slang nerifrån tråget?
Idag är det alltså original vevhusvent som går till en liten catchtank med ett pyttefilter på.

Re: Vevhusventialtions problem

Postat: lör 04 jun 2011, 11:47:43
av Proberas
Varför köra med catchtank och inte bara ett filter rakt ut? Ställs mer som en fråga varför man ska ha catchtank och inte just för besiktningens skull då :-)

Re: Vevhusventialtions problem

Postat: lör 04 jun 2011, 13:07:10
av Zerocool
Proberas skrev:Varför köra med catchtank och inte bara ett filter rakt ut? Ställs mer som en fråga varför man ska ha catchtank och inte just för besiktningens skull då :-)
Du får inte ha (öppen) vevhusvent, du måste gå med den tillbaka till insuget.
ang catchtank får du inte heller ha om du bara har ett filter på den, borde få ha det om man tar bort filtret och går med en slang tillbaka till insuget (slangen innan turbon)
Och du vill gärna ha en catchtank och inte bara ett filter rakt ur, för om det nu trycker ut olja ur vevhusvent så får du olja i motorutrymmet.

Re: Vevhusventialtions problem

Postat: lör 04 jun 2011, 20:40:53
av ST185
Med tanke på att den trycker ut så mycket ur botten delen så är det nog slang till tråget som gäller.
Åker själv an16 (tte 165 tråg så använde mig av den som satt där) mellan tråg å kåpa, har aldig olja i catchtanken endast E85/vatten.
På 205an har de gått ner till an12.
Cyrix skrev:Jag har också ganska duktiga vevhusproblem, så illa så att jag har satt en fjäder som håller fast oljestickan. Efter att ha kört upp 60liter soppa på Kinnekulle igår så ser man att den trycker olja lite överallt, runt oljelock, oljretur från turbon, där oljestickan går in i blocket osv.
Vad tror ni, räcker det med att gå upp till dubbla AN12 anslutningar på ventilkåpan till en catchtank med 44mm filter ut?
Eller måste jag dra slang nerifrån tråget?
Idag är det alltså original vevhusvent som går till en liten catchtank med ett pyttefilter på.

Re: Vevhusventialtions problem

Postat: mån 06 jun 2011, 13:42:07
av Cyrix
ST185 skrev:Med tanke på att den trycker ut så mycket ur botten delen så är det nog slang till tråget som gäller.
Åker själv an16 (tte 165 tråg så använde mig av den som satt där) mellan tråg å kåpa, har aldig olja i catchtanken endast E85/vatten.
På 205an har de gått ner till an12.
Jag tror jag testar med 2st AN12 till catchtanken till att börja med, fortsätter den trycka ut olja sen, så kör jag en AN12 till mellan tråget och ventilkåpan.