Grodöga fälls inte upp

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Moijra
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 13 jun 2011, 20:45:07
Bilmodell: Toyota Celica
Årsmodell: 90
Ort: Stockholm

Grodöga fälls inte upp

Inlägg av Moijra »

Har en Celica -90 där det ena grodögat inte fälls upp, någon som har ett tips eller två på vad det kan vara för fel?
Inte varit där och rotat allt för mycket än, tänkte höra mig för lite innan.

Vet att förra ägaren hade problem med samma öga, och då sagt att det bara var glapp i en kontakt nånstans som var lätt att ordna. Men jag kan inte riktigt lokalisera vilken kontakt det i så fall skulle vara, de jag har kontrollerat har inte haft någon effekt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Grodöga fälls inte upp

Inlägg av Glenn »

jag skulle kollat oxid osv i kontakter, men vad du gör, var FÖRSIKTIG, man kan både klippa fingrar och förstöra plåt och verktyg när man sysslar med popuplysena, det finns en anledning att det finns specifika varningar i manualen om att rycka säkringarna innan man pillar på dom.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Moijra
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 13 jun 2011, 20:45:07
Bilmodell: Toyota Celica
Årsmodell: 90
Ort: Stockholm

Re: Grodöga fälls inte upp

Inlägg av Moijra »

Tack för tipset, och varningen. :thumbup:
Användarens profilbild
Moijra
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 13 jun 2011, 20:45:07
Bilmodell: Toyota Celica
Årsmodell: 90
Ort: Stockholm

Re: Grodöga fälls inte upp

Inlägg av Moijra »

Provat med att rensa de flesta kontakter nu, så många jag hittat. Visst fanns det lite ärg i dom men inte så farligt och de är så rena de kan bli nu, funkar fortfarande inte.
Jag överväger att köpa ny husöppnarmotor, några fler bra tips jag kan pröva innan det tro? :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Grodöga fälls inte upp

Inlägg av Glenn »

Har man elschemat så kan man ju se hur det ska styras och kanske tvångsköra med kablar direkt från batteriet typ, då kan man ju jobba sej bakåt och se exakt var problemet ligger, eller om det till och med är motorn.. jag skulle dock inte köpa en ny motor innan jag visste att det är den som är problemet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Moijra
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 13 jun 2011, 20:45:07
Bilmodell: Toyota Celica
Årsmodell: 90
Ort: Stockholm

Re: Grodöga fälls inte upp

Inlägg av Moijra »

Något elschema har jag tyvärr inte tillgång till, men det kanske jag kan snoka reda på nånstans på nåt sätt.

Uppskattat med lite hjälp till en glad amtör :oops:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Grodöga fälls inte upp

Inlägg av Glenn »

jag KANSKE har nåt schema hemma, ska kolla, vet att jag drog hem en massa från nån site förut, iofs mest till ST165 och ST205 då kanske efterssom jag aldrig haft en T18.

Men det ska nog gå att hitta på nätet om man letar lite.

toyotas scheman brukar vara ganska bra och enkla att läsa också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Moijra
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 13 jun 2011, 20:45:07
Bilmodell: Toyota Celica
Årsmodell: 90
Ort: Stockholm

Re: Grodöga fälls inte upp

Inlägg av Moijra »

Får ta och börja leta helt enkelt, tack :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Grodöga fälls inte upp

Inlägg av cheetah1 »

Har du tillgång till en multimeter skulle jag börja där. Mät först ute vid motorerna. Ingen spänning, nähä, då mäter vi på nästa punkt, osv. Förutsätter förstås att nån sitter och vrider på ratten. Sen underlättar det ju helt klart med kopplingsscheman så man vet var det ska vara spänning och inte.
Hagan
Pay User
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:43:27
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Grevie
Land (Country): Sverige
Ort: Grevie

Re: Grodöga fälls inte upp

Inlägg av Hagan »

Hade samma problem en gång i tiden på en Celica -88, delade elmotorn till ljusena, mycket oxidering och annan gegga där inne, sitter väldigt utsatt där i fronten med en massa regn och saltsprut. Så innan du köper en ny så var inte rädd för att dela den för en ny kostar skjortan. Min funkade perfekt efter det.

Mvh Håkan
Skriv svar