Sida 1 av 1

Invändig motortvätt

Postat: mån 20 jun 2011, 22:39:58
av tommykn
Har en MR2 -00 som knappt är inkörd (<30.000 km) men som har servats ungefär vartannat år av den tidigare ägaren. Givetvis felfri, bortsett från ett diskret knack från en lyftare. Kan tänka mig att det har funnits förutsättningar att slamma till...

Provade i fjol med Wynns Hydraulic Valve Lifter Concentrate utan någon större succé, så häromveckan köptes en burk Wynn's Oil System Cleaner för en mer radikal, inre motorrengöring. Den avtappade oljan var efter en kvarts tomgångskörning betydligt svartare än vad som innan kunde avläsas på stickan och det lilla knacket var - borta. :D

Samtidigt monterades en tjusig, matchande magnetplugg i sumpen från J-spec.se. Tidigare hade jag en kraftig neodynmagnet säkrad med silvertejp (hängslen och livrem) på oljefiltret, men detta kändes lite "bonnigt".

Vad vill jag säga med detta? Jo - rekommenderas! Såväl inre motorrengöring som magnetplugg, en investering som inte gör ont i plånboken. 8-)

Re: Invändig motortvätt

Postat: ons 21 nov 2012, 19:08:04
av ClaesBr
Har du märkt någon skillnad på oljeförbrukning sen motortvätten? Min Celica-00 har börjat mera olja, så jag funderar på att köra en likadan tvätt vid nästa service. Det skall tydligen hjälpa till har jag hört.

Re: Invändig motortvätt

Postat: sön 25 nov 2012, 10:24:10
av tommykn
Det är sannolikt så, att gamla avlagringar i motorn snarare tätar den, än ökar oljeförbrukningen. Kör du en motortvätt, kan den alltså dra mer olja än idag. Men visst kan man också tänka sig att smuts och oljerester sitter på rörliga delar i motorn, så den istället blir otät. Förr testade man med att hälla på en burk STP, nu finns det förstås ännu fler "undermedel".

Beroende på om din motor läcker olja inåt eller utåt, så har Wynns produkter som Super Charge resp Engine Oil Stop Leak, men kom ihåg att du fortfarande åtgärdar symtomen och inte den verkliga orsaken till att oljan försvinner. Som alternativ till att riva halva motorn är det förstås fullt acceptabelt ;)

Så prova och se...det är iaf inte skadligt.

Re: Invändig motortvätt

Postat: sön 25 nov 2012, 19:51:05
av Glenn
På ett tidigare jobb sålde vi Pro-tec motorengöring, på vissa bilar hjälpte det verkligen, ibland blev det något bättre, ibland ingen skillnad, så det kan ju vara värt ett frösök om man misstänker att motorn är grisig invändigt.

Re: Invändig motortvätt

Postat: sön 01 dec 2013, 12:07:42
av ClaesBr
Vid senaste servicen av Celican (18000-mil), så hällde verkstaden i "Omega" motortvätt. Samtidigt byttes oljan från 5W-30 till 15W-40.
Oljeförbrukningen gick ner från 1 liter per 200 mil, till 1 liter per 500 mil.
Nu vet jag ju inte om det är motortvätten eller den tjockare oljan som gör susen eller en kombination, men nu är oljan fortfarande gul. Tidigare var oljan svart nästan direkt efter ett oljebyte.

Re: Invändig motortvätt

Postat: sön 01 dec 2013, 22:34:47
av Glenn
Enl tillverkarna så kan motortvätten lossa på kärvande kolvringar, och är det så, ja då lär det ju hjälpa iaf.

Jag ska hälla i pro-tec motortvätt i saaben nästab gång, den lider av problemet med tjutande oljepickup, får se om det hjälper lite.