Sida 1 av 2

byte utav urtrampningslager mr2 turbo

Postat: tor 11 aug 2011, 02:16:38
av Proberas
Då jag måste byta urtrampningslager nu då det väsnas något oehört så vore jag väldigt tacksam om någon vill skriva en snabb guide hur man går tillväga i vilken ordning man tar isär grejerna behövs balken tas ner osv..sen såg jag att de finns 2 olika låssprintar typ A och B vilken ska jag ha? Är en gen3 mr2 turbo låda. Behövs även några vätskor tömmas ur?

Mvh Daniel

Re: byte utav urtrampningslager mr2 turbo

Postat: fre 12 aug 2011, 17:34:44
av Proberas
Tjoho?

Re: byte utav urtrampningslager mr2 turbo

Postat: tis 23 aug 2011, 00:54:39
av Proberas
Jahapp lyckades byta lagret. Men nu efter 10 mils körning kvittrar det igen :-(..det låter på tomgång och när jag kör och ger så lite gas så den typ frirullar..gasar jag eller motorbromsar tystnar det..det jag funderar på är om det kan bli så om det kommit vatten ner..för den plåten som sitter bakom startmotorn är inte helt tät den fick nog sig en törn när vi tog ner lådan..kan man kanske försöka blåsa rent med tryckluft ner där kanske? Eller försöka få ner lite 5-56 eller något? Risken är väl att de hamnar på kopplingen men dee lär bränna bort rätt kvickt? Alla tips är välkomna..

Mvh

Re: byte utav urtrampningslager mr2 turbo

Postat: tor 25 aug 2011, 09:04:29
av Proberas
Tips tips tips tips :-P

Re: byte utav urtrampningslager mr2 turbo

Postat: tor 25 aug 2011, 10:25:52
av Glenn
Men alltså, låter det även när du inte kopplar ? isåfall borde det inte vara urtrampningslagret, det "används" ju bara när kopplingen är nedtryckt.

Vatten borde inte spela nån roll så snabbt heller, det är ju kapslat ?

Re: byte utav urtrampningslager mr2 turbo

Postat: tor 25 aug 2011, 12:12:50
av cheetah1
Min erfarenhet är att när urtrampningslagret börjar bli dåligt så hör man att det skrapar och skramlar när man inte trycker ner pedalen, men så fort man sätter tryck på lagret (foten på pedalen) så tystnar det. Sen att skrapandet kanske blir värre när lagret är riktigt dåligt, rentav skuret, det säger jag inte emot, men så långt långt har det inte gått på nån bil som jag har haft. Nu ska erkännas att jag bara är 22 år och inne på totalt min femte bil, så det är möjligt att min erfarenhet inte är helt fullständig, men det är iallafall så jag har upplevt det.

Re: byte utav urtrampningslager mr2 turbo

Postat: tor 25 aug 2011, 15:03:51
av Proberas
Jag och zerocool har spånat lite på jobbet idag..pratade med en truckmekaniker och han trodde att de kan varit så att kopplingsgafflen varit lite feljusterad och då har lagret legat på och då går det varmt fort och som följd går sönder...och zerocool sa att Nyman hade en tilton koppling på och det kan vara så att han justerat in kopplingspedalen till den...för när vi känner på pedalen har jag inget spel överhuvudtaget vilket zerocool trodde man ska ha på dessa motorerna? Någon som vet om de gäller mr2an också?

Re: byte utav urtrampningslager mr2 turbo

Postat: tor 25 aug 2011, 15:28:31
av cheetah1
Lite spel på kopplingen ska man väl alltid ha? Men själva pedalen är mig veterligen fjäderbelastad också, så det kan vara svårt att känna spelet.

Re: byte utav urtrampningslager mr2 turbo

Postat: tor 25 aug 2011, 16:27:30
av Proberas
Okej för så fort man rör vid min pedal så rör sig armen som går framåt. Zerocool trodde de skulle vara så att man skulle kunna trycka pedalen lite innan den börjar röra sig..

Re: byte utav urtrampningslager mr2 turbo

Postat: tor 25 aug 2011, 16:38:24
av Pipedreams
Det ska vara lite spel annars kan inte vätskan gå tillbaka genom cylindern när du släppt pedalen. Med hård koppling brukar man få spänna upp det spelet för att den överhuvudtaget ska koppla ur. Men vissa justerar lite för mycket...
Testa om du kan pressa tillbaka kolven i slavcylindern. Ska snudd på gå med handkraft om du pressar på den med hjälp av kopplingsgaffeln. Går inte det så är spelet obefintligt inne vid pedalen.