Sida 1 av 1
Aygo som går konstigt
Postat: ons 17 aug 2011, 18:13:45
av nla
Hej,
Har precis införskaffat en aygo, som dessvärre går lite konstigt visade det sig.
När bilen står på tomgång och fläkten går igång börjar det bluddra ur avgasröret och bilen börjar vibrera, när fläkten slutar blir det nästan tyst.
Mellan 70 och 80 KM/H skakar bilen ganska kraftigt. (Gissar att det kan ha med däcken att göra)
Går som en klocka i övrigt.
Någon som har några tips?
Tack på förhand.
Re: Aygo som går konstigt
Postat: tor 18 aug 2011, 12:18:26
av cheetah1
Välkommen till forumet!
Skulle kunna tänka mig att det har med att göra att fläkten drar ganska mycket ström, vilket belastar generatorn, vilket i sin tur belastar motorn så att den går tyngre. Se om inte du får en liknande effekt om du exempelvis tänder helljuset, sätter på elbakrutan, elsätena och trampar på bromspedalen (bromsljuset) samtidigt. En del motorer brukar ha kompensation som känner av när man belastar generator, A/C och annat som går tungt, och då höjer tomgångsvarvet lite, men Aygo kanske saknar det.
Att den skakar runt vissa hastigheter beror i 9 fall av 10 på obalans i hjulen. Åk in till en däckfirma och be dom balansera dom (ett par hundringar skulle jag tro att dom kan vilja ha för det), så försvinner det nog. I ovanliga fall kan det bero på ovala fälgar, obalans i bromsskivor, ståplattor på däcken och liknande, men oftast är det som sagt obalans i hjulen det beror på.
Re: Aygo som går konstigt
Postat: lör 20 aug 2011, 12:41:34
av xxargs
Som redan nämnt så är kylfläkten en icke föraktlig last när den startar och påverkar småmotorer som sitter i småbilar mycket mer än bilar med 2-litersmotorer etc.
om den är på 200 Watt så betyder det att det är ca 400W som dras ifrån motorn vilket är dryg 1/2 hästar (generatorns verkningsgrad är sällan över 50% i en bil)
motsvarande kommer du märka när du sätter din ventilationsfläkt på max då den också kan dra lika mycket ström (ca 200-300 Watt) som kylarfläkten.
AC- drar också mycket kraft men där brukar motorkontrollen automatiskt dra på extra gas så fort den startar och varvtalet på motorn ändrar sig inte så mycket medans snabb och stor laständring på generatorn finns det ingen kompensation för mer än motorns ev. tomgångsadaptering som brukar vara ganska långsam i reaktion.
en typisk generator idag ligger runt 110 - 140 ampere vilket innebär att den kan dra upp till 5 hästkrafter mekaniskt ur motorn när den är fullbelastad (kanske upp till hälften vid tomgång) och är en påtaglig momentförbrukare vid hård last, speciellt vid låga varvtal som tomgång och generatorn går som tyngst momentmässigt